Wiadomości

Nie dbamy o torowiska. Co nie na Euro - to się we Wrocławiu nie liczy

2011-01-27, Autor: Bartłomiej Knapik
We Wrocławiu budujemy tory, ale nie potrafimy o nie zadbać. Na Curie-Skłodowskiej i na moście Zwierzynieckim tramwaje mają ograniczenia prędkości do 30 i do 10 km/h ze względu na stan techniczny torowisk. I nie zmieni się to przez następne 3 lata, bo dopiero w 2014 roku pojawią się tam robotnicy. To niestety tylko jeden z wielu podobnych przykładów.

Reklama

Tramwaj to zdaniem Rafała Dutkiewicza najlepszy sposób na korki. Od kilku lat mówi on, że wrocławianie powinni się do nich przesiąść z samochodów.
Powoli, ale jednak, w tej dziedzinie coś się poprawia. W ubiegłym roku rozpoczęto wydzielanie torowisk, żeby pojazdy szynowe nie stały w korkach z samochodami. Wprawdzie nie wszystko idzie dobrze, bo w szczegółach są niedociągnięcia – choćby kiepski wybór miejsc – ale sam pomysł jest dobry. Po raz pierwszy od dawna zbudowaliśmy tory na Gaj, a  jak wczoraj pisaliśmy w kwietniu przyszłego roku dojedziemy tramwajem na Kozanów.

Wciąż jednak nie jest różowo. Zupełnie jak w XIX wieku wciąż we Wrocławiu motorniczy wychodzi i ręcznie przestawia wajchę zwrotnicy o czym pisaliśmy wam w maju.
Światła często ustawiane są tak, że komunikacja zbiorowa jest wolniejsza, żeby auta mogły jeździć szybciej, ale  Inteligentny System Transportu to zmieni.

Wielkim problemem, z którym wciąż musimy się uporać jest fatalny stan wrocławskich torowisk. Ogólnie sprawa wygląda tak: budujemy tory, ale potem z nimi nic nie robimy. Tory niszczeją, coraz bardziej się rozsypują i dochodzi do wykolejenia. Z danych MPK wynika, że 30 do 50 procent wykolejeń (a w tych w ubiegłym roku było ponad 80) to efekt fatalnego stanu wrocławskich torowisk. I co? I nic.
Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta nie ma wystarczających pieniędzy na niezbędne remonty (zestawienie kwot poniżej), dochodzi więc do wniosku, że tory są w złym stanie i stawia się ograniczenia prędkości rzędu 5km/h lub 10km/h (listę torowisk z ograniczeniami znajdziecie poniżej).
Z torami nie robi się nic, czekając na kolejny remont generalny.

Jeśli już pojawia się program naprawy torów wybierane są nie te, które są w najgorszym stanie, ale te, których potrzeba do euro.
- Najpierw należy zrobić diagnostykę stanu torowisk w całym mieście, a nie remontować je na chybił trafił – uważa Igor Gisterek, z Zakładu Infrastruktury Transportu Szynowego Politechniki Wrocławskiej. - Władze się tego boją, bo doskonale wiedzą, że wyjdą rażące przekroczenia warunków bezpieczeństwa ruchu i trzeba będzie parę kluczowych torowisk natychmiast zamknąć – dodaje. 

Gisterek podkreśla, że we Wrocławiu nie ma nawet szlifierki do torów, której używa się właśnie do dbania o torowiska. - Przed wojną w mieście taka była, działała też w czasach PRL-u. Dziś ma już 90 lat i jest obiektem muzealnym – mówi Igor Gisterek.
Efekty takich zaniedbań można mnożyć (listę torowisk z ograniczeniami znajdziecie poniżej). Na ul. Curie- Skłodowskiej – między nowoczesnym centrum przesiadkowym na rondzie Reagana, a Wielką wyspą, obowiązuje ograniczenie prędkości dla tramwajów do 30 km/h zaś na moście Zwierzynieckim – do 10. Przebudowa tej ulicy jest zapisana w WPI na 2014 rok i nic nie wskazuje na to, żeby wcześniej coś poprawiło się tam dla tramwajów.
Co więcej w budżecie miasta na bierzącą konserwację, naprawę torów i sieci trakcyjnej z roku na rok jest coraz mniej:
2007 - 4,74 mln. zł. 
2008 -  4,53 mln. zł. 
2009 -  3,7 mln. zł. 
2010 -  3,8 mln. zł. 
2011 - plan 3 mln. zł.

Do kwot na bieżące utrzymanie należy doliczyć inwestycje i remonty związane z przebudową i remontem torowisk tramwajowych, wliczając inwestycje drogowe unijne oraz budżetowe, obejmujące zakresem prac również torowiska tramwajowe: 
2007r. - 211,3 mln. zł. 
2008r. - 242,4 mln. zł. 
2009r. -  49,47 mln. zł. +83,1 mln zł, z czego 42,8 mln zł pochodziło z budżetu Miasta Wrocławia, a 43,3 mln zł ze środków MPK - Wydatki na zadania związane z projektem ZSTS (ale to nie tylko tory ale również zakupy taboru)
2010r. - 62,2 mln. zł. + 157,6 mln zł, z czego 40,6 mln zł pochodziło z budżetu Miasta Wrocławia, a 117 mln zł ze środków MPK- Wydatki na zadania związane z projektem ZSTS (ale to nie tylko tory ale również zakupy taboru) 
2011 - 30,8  mln. zł. (+ ok. 20 mln zł węzeł przesiadkowy i Legnicka)  


Oto miejsca, w których tramwaje mają ograniczenia prędkości: - ul. Nowowiejska - między ul Prusa a ul. Piastowską - 20 km/h w obu kierunkach, 
- ul. Reymonta - od wiaduktu kolejowego do ul. Łowieckiej - 10 km/h w stronę do centrum, 
- ul. Legnicka na wysokości wiaduktu kolejowego przy Mikołajowie w stronę do centrum - 10 km/h
- pl. Teatralny - na wszystkich zwrotnicach obowiązuje prędkość 5 km/h. Przypomnijmy, że to część zbudowanej niedawno za unijne pieniądze trasy tramwaju średnicowego, 
- trasa W-Z od Nowego Światu do Ruskiej na krzyżownicach również obowiązuje 5 km/h, 
- ul. Mickiewicza - tor awaryjny, zazwyczaj nieużywany, chyba że jej nim prowadzony objazd - ograniczenie od ul. Parkowej do ul. Kopernika do 20 km/h, 
- ul. Krupnicza - od Włodkowica do Podwala - 5 km/h
- ul. Świdnicka - od Podwala do Piłsudskiego - 5 km/h
- ul. Legnicka - kierunek do centrum przez wiaduktem kolejowym dworca Mikołajów - 10km/h
- skręt z Glinianej w Hubską - 10 km/h
- ul. Piłsudskiego skrzyżowanie z Zielińskiego - 10 km/h
- ul. Curie - Skłodowskiej – 30 km/h
- most Zwierzyniecki – 10 km/h
- trasa na Biskupin od Dąbia w ciągu ul. Olszewskiego jest kilka ograniczeń 10 km/h ze względu na stan torowiska lub ze względu na stan sieci.

Jednym z efektów tego stanu rzeczy jest fakt, że  mamy najwolniejsze tramwaje w Polsce. Średnia prędkość tramwajów we Wrocławiu to 13,2 km/h, nie zmieniła się ani o trochę od ubiegłego roku. Kraków (18,94), Gdańsk (18.08), Poznań (nie licząc tzw. Pestki 17,7) a nawet Warszawa (17,41) są pod tym względem znacznie lepsze od nas. A to jeden z głównych powodów, dla których pasażerów tramwajów regularnie ubywa. 
Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (43):
  • ~ 2011-01-27
    13:43:41

    0 0

    zdjęcia nie trafione bo z mostu zwierzynieckiego,który trzeba zamknąć aby remontowac tory i nie tylko. a to stac się nie może dopóki nie powstanie most wschodni. No chyba, ze zamkną a kierowcow szlag trafi bo cale miasto przez to stanie

  • ~ 2011-01-27
    13:48:55

    0 0

    zdjęcia są i z mostu Zwierzynieckiego i z Curie - Skłodowskiej http://www.tuwroclaw.com/fotogaleria,fatalny-stan-torow-na-curie-sklodowskiej,fot5-7-648.html

  • ~ 2011-01-27
    13:50:24

    0 0

    co za różnica skąd foty, skoro połowe torów do zamknięcia, jak z PKP? wstyd, Dutkiewicz krytykuje rząd, a sam ma większy bałagan w mieście!

  • ~ 2011-01-27
    14:08:53

    0 0

    Panie redaktorze zamykając most wyremontują Skłodowska bo jak to tak dwa razy zamykać. Ale to tylko takie przyczepienie się do szczególu;) oczywiście, ze we Wrocławiu jest wiele miejsc gdzie torowisko wymaga naprawy, ale jest sukcesywnie robione, chcociażby tego roczny remont torowiska na legnickiej co prawda pod T+ ale to zawsze remont i inne tramwaje z tego też skorzystają. Wydaje mi się ze takich miejsc jak na Zwierzynieckim jest w naszym miescie coraz mniej. pozostaje remont na Ślężnej Piłsudskiego od arkad do Grabiszyńskiej i.. no własnie gdzie jeszcze we Wrocławiu sa torowiska do remontu? prosze o uprzejme odpowiedz jeśli to jest możliwe na tym portalu

  • ~ 2011-01-27
    14:13:34

    0 0

    na samym końcu tekstu jest wypisane, gdzie obowiązują ograniczenia prędkości tramwajów. wszystkie te miejsca to efekt torów do remontu właśnie

  • ~ 2011-01-27
    14:14:47

    0 0

    gosciu wyżej, czytać nie umiesz? Nawet na placu Teatralnym!

  • ~ 2011-01-27
    14:25:16

    0 0

    doczytałem do końca. możliwe nie znam się ale choćby na teatralnym torowisko było remontowane, dlaczego tam jest ograniczenie prędkości? może ze względu na samochody. Jednak rozumiem, ze Pan redaktor informację miał z pierwszej reki i te wszystkie ograniczenia są spowodowane złym stanem torowiska. Do tej listy dodałbym jeszcze Borowską do Peronowej, ponawiam pytanie czy czytelnicy widzieli gdzieś jeszcze we Wrocławiu torowiska do remontu?

  • ~ 2011-01-27
    14:30:44

    0 0

    Przez samochody? Na placu Teatralnym jest zakaz wjazdu dla aut. A tam po prostu pewnie źle zrobiono tory. Reszta listy jest w artykule, polecam lepsze okulary!

  • ~ 2011-01-27
    14:46:34

    0 0

    Na pewno do remontu nadaje się torowisko do Leśnicy (ostatnio były robione, ale tylko w jednym kierunku), Pułaskiego, Kujawskiej, Jagiełły (ma być wkrótce robione), Pomorskiej, Podwalu (mimo niedawnego "remontu"), Ślężnej, Kościuszki i Traugutta (używane tylko awaryjnie) i Przyjaźni.

  • ~ 2011-01-27
    14:50:33

    0 0

    dziękuję tantus o to mi chodziło ale jak widać nie wszyscy dorośli a nienawiść użytkownikó na tuwroclaw rośnie z dnia na dzień

  • ~ 2011-01-27
    14:52:58

    0 0

    niestety masz rację - co mi się bardzo nie podoba. przypomnę więc - aby nie było potem wątpliwości jeden z punktów regulaminu komentarzy: "7. Opinie zawierające negatywne komentarze powinny zawierać co najmniej opis konkretnych faktów wraz z podaniem orientacyjnego miejsca i czasu ich wystąpienia. Opinie negatywne nieuzasadnione opisem konkretnego zdarzenia (np. „beznadziejna firma”) mogą zostać usunięte."

  • ~ 2011-01-27
    15:19:49

    0 0

    Na Teatralnym od początku były problemy z torowiskiem, bo Skody zwyczajnie z niego wyskakiwały. Wykonano kilka(naście) poprawek i ustawiono ograniczenie prędkości. "Gościu" z 14:08: Owszem, torowisko na Legnickiej będzie remontowane. Ale chodzi tylko o krótki odcineczek koło Dolmedu oraz o przystanek na pl. Jana Pawła II. A już łuki od ekierki na pl. Solidarności i cała reszta hałasującego torowiska pozostanie bez zmian. Zostanie tylko przeszlifowane, a to w normalnych miastach robi się raz do roku!

  • ~ 2011-01-27
    15:37:07

    0 0

    troche smieszne z tym ograniczeniem predkosci tramwajow do 20-30 km/h przeciez one szybciej nie jezdza ;)

  • ~ 2011-01-27
    15:47:38

    0 0

    @Jakub Mrówczyński: ZTCW, 105Na bez problemu osiąga prędkość rzędu 60 km/h, a Protramami można naprawdę poszaleć ;) Ale to tylko prędkości chwilowe - średnie prędkości handlowe są i tak na żenująco niskim poziomie.

  • ~ 2011-01-27
    16:03:03

    0 0

    gdyby nie protest garstki krzykaczy z Biskupina - bylby most Wschodni i moze polaczenie z Psim Polem - podejrzewam,ze ruch spadlby na tyle,ze nie byloby takich dziur... ale w Polsce wszystko idzie topornie. Dudek blokuje wroclawska mala przedsiebiorczosc, firmy jak juz to te wielkie Wroclawianie niech pracuja jak niewolnicy za minimlna pensje i heja... Miasto spotkan

  • ~ 2011-01-27
    17:21:17

    0 0

    [wpis został usunięty za naruszenie regulaminu]

  • ~ 2011-01-27
    17:33:30

    0 0

    by dopełnić obraz katastrofalnego stanu komunikacji tramwajowej w mieście, można by jeszcze zestawić, obok kwot przeznaczanych na tory, kwoty przeznaczane na budowę nowych dróg i remonty starych. i jak czarno na biały wyjdzie hipokryzja ekipy ratuszowej, która mydli nam oczy frazesami o wadze komunikacji miejskiej dla rozładowania korków we Wrocławiu. i niech nikt nie mówi, że drogi są w fatalnym stanie i trzeba je remontować. owszem są, torowiska, jak widzimy, również.

  • ~ 2011-01-27
    19:01:05

    0 0

    Remont na Powdalu był tylko, aby T+ mógł tamtędy jeździć. Nie zmieniano szyn z uwagi na to, że samo Podwale będzie inne. Ma to być alternatywa dla Kazimierza Wielkiego. Tak jak już wyżej zauważyli odcinek od Arkad do pl. Legionów będzie miał remont. Przyjaźni idzie w tym roku do całkowitej modernizacji i będzie w końcu podwójne torowisko. Na Curii-Skłodowskiej i moście Zwierzynieckim nic nie można zrobić. Nikt chyba nie wyobraża sobie zamkniecia tej drogi bez mostu wschodniego.
    Co do pl.Teatralnego to jest problem z zakrętami. Z uwagi na to, że nie było miejsca są dosyć ostre. Poza tym dla narzekających to, gdzie tam tramwaj mógłby się bardziej rozpędzić? Na 50 m prostej jest dosyć cieżko.

    Na pewno wielki minus, a nawet nagana dla UM, ZDiUM, MPK za to, że rokrocznie nie szlifują szyn lub nie mają takiego urządzania na stanie.

  • ~ 2011-01-27
    21:02:27

    0 0

    Warto by tutaj na wyboldować i podkreślić jeden niezaprzeczalny fakt: Nasze miasto w skali roku wydaje na bieżące utrzymanie i remonty torowisk tyle samo, ile zapłacono za... KONCEPCJĘ (NA PAPIERZE) ŚRÓDMIEJSKIEJ TRASY POŁUDNIOWEJ !!! Dokładnie na projekt ŚTP wydano 2 903 600,00 zł + dodatek za rozszerzenie zakresu opracowania o pl. Społeczny.

  • ~ 2011-01-27
    21:17:53

    0 0

    no i? Po Twoim poście wnioskuje, ze olać wszystkie projekty drogowe i całość kasy przeznaczyć na KM. Brawo takich pomysłów i ludzi w naszym mieście potrzeba...

  • ~ 2011-01-27
    21:24:47

    0 0

    W końcu sensowny temat i o to chodzi. Skłodowska to dramat i wstyd dla całego miasta. Tym bardziej, że ulica ta prowadzi do Zoo i Hali Stulecia. Przejeżdża nią codziennie wiele osób spoza Wrocławia: do Zoo, do centrum turystyki biznesowej, do fontanny, itp. Z każdym dnie i weekendem coraz więcej, nie mówiąc o gościach na Euro 2012... w końcu to ma być i prawie jest jedno z centr Wrocławia. Nie każdy przyjezdny wie, że lepiej jechać w tamtym kierunku tramwajem lub Wybrzeżem aby kół w autach nie pogubić. Dramatem jest to, że w trakcie przebudowy pl. Grunwaldzkiego, kiedy cały ruch kierowany był przez Wybrzeże Miasto nie zdecydowało się wyremontować Skłodowskiej na całej długości... podobno aby dodatkowo nie utradniać wyjazdu z Wielkiej Wyspy... tylko tyle, że akurat nikt nie jeżdził wówczas tą ulicą bo dokąd, nie jeździły też tramwaje.... zostałby obecnie do remontu jedynie most Zwierzyniecki... i to jest dramat w zarządzaniu remontami naszego miasta... takie absurdy prosto z filmu Bareji, o ile młodzi czytelnicy wiedzą kto jest i co nakręcił

  • ~ 2011-01-27
    21:31:08

    0 0

    Ktoś napisał, że dzięki krzykaczom z Biskupina nie mostu Wschodniego... brak wiedzy kompletnej.. mostu nie ma, bo kasy na niego nie ma... i nie jest wina krzykaczy... widać tutaj skuteczną propagandę magistratu... totalna bzdura

  • ~ 2011-01-27
    21:48:36

    0 0

    Gościu z 21:17 (jak cudownie się tak zwracać do ludzi, którzy wolą pozostać anonimowi): Czy ja gdzieś wspomniałem o rezygnowaniu z inwestycji drogowych? Są one potrzebne, wręcz niezbędne! Ale sztuką jest znaleźć złoty środek, o czym nasi włodarze najwyraźniej nie wiedzą. Wspomniałem o papierowej koncepcji inwestycji, która prawdopodobnie nigdy nie powstanie a kosztowała tyle, ile rocznie nasze miasto przeznacza na utrzymanie wszystkich torowisk w całym mieście. To drugie ma nam zagwarantować bezpieczeństwo podróżowania tramwajami, a z tym pierwszym wyskoczyli tuż przed wyborami, aby sobie przedłużyć... słupki wyborcze. Większość polskich miast posiada niezbędny sprzęt i na bieżąco konserwuje swoje torowiska, aby służyły jak najdłużej. My z kolei mamy przedwojenną szlifierkę, która zamiast stać w muzeum rdzewieje gdzieś po kątach. Z tej okazji torów we Wrocławiu wcale się nie szlifuje. Z tejże samej okazji zimą nie ma komu odśnieżać zwrotnic i muszą to robić motorniczy. --- Jeśli uważasz, że porównianie z kosztem koncepcji ŚTP jest mało trafne, trzymaj inne: Roczne utrzymanie torowisk będzie kosztować pięciokrotnie mniej niż fontanna pod Halą Stulecia :)

  • ~ 2011-01-27
    22:24:44

    0 0

    Wiec... we Wrocławiu nie jest najlepiej. Każdy mieszkaniec powinien w końcu przejrzeć na oczy - zanim się wiele rzeczy nie rozpadnie. Wrocław to ludzie którzy tu mieszkają, żyją, wychowują dzieci, zakochują się i umierają - Wrocław to nie Dutkiewicz i jego koledzy, oraz jego propaganda. Mieszkańcy powinni jadąc tramwajem, autobusem ile w tym mieście jest rzeczy po prostu nie takich jakimi powinny być. Miasto się rozrosło, przybyło samochodów - ale ile zostało wybudowanych miejsc parkingowych? Ile powstało właśnie zaprojektowanych i wybudowanych przez Urząd Miasta? Każdy widzi że właściwie za 2-3 lata nie będzie gdzie stanąć, a co dopiero prawidłowo zaparkować!!!Straż Miejska i Policja będzie bez silna...fizycznie problem wyleci z pod kontroli. Brak wyobraźni, umiejętności spostrzegania problemów, rozwiązywania go w sposób twórcy i przy użyciu małych nakładów - przez obecnych urzędników to jak rak który rozprzestrzenia się na wszystkie części miasta. Nawet nie próbuje się szybko reagować...tylko EURO,EURO,EURO - czy każdy zapomniał że to tylko 3 mecze. Codziennie mijam ogromne połacie terenu zielonego, zaniedbanego, który już dawno nie wygląda jak trawnik, zarosłego przez metrowe chwasty i samosiejki... czy te obszary nie mogą stać się parkingami dla mieszkańców? Czy wszystko trzeba sprzedawać Deweloperom - a ci następnie budują i budują - i nie ma miejsc parkingowych. Czy miasto nie może wylać ta tych terenach asfaltu tak by mieszkańcy mogli zaparkować? Ja mogę nawet zapłaci

  • ~ 2011-01-27
    22:35:25

    0 0

    20-30 zł miesięcznie do UM Wrocław - bo uważam że to kwota na którą będzie każdego stać. A nie 150-200 zł i nie wiadomo kto bierze. KOMUNIKACJA MIEJSKA - jeżeli środki komunikacji nie będą miały wydzielonych torowisk fizycznie, odgrodzonych od jezdni to zapomnijmy o dobrej komunikacji. Żadne systemy nie pomogą jeżeli tramwaj czy autobus stoi w korku. Fizycznie jest to nie możliwe...bo co ma zielone światło spólnego z tym jak autobus stoi w korku? Lecz to wierzchołek góry lodowej - pozostaje czystość, punktualność, odpowiednia częstotliwość, sieć połączeń. To wszystko musi działać jak szwajcarski zegarek... ażw końcu dojdziemy do wniosku _ DZIŚ POJADĘ TRAMWAJEM - BO SAMOCHODEM BĘDZIE DŁUŻEJ_ - budujemy drogi...ale czy coś to daje? ROWERZYŚCI PROSZĄ SIE ZRÓBCIE NAM ŚCIEŻKI Z PRAWDZIWEGO ZDARZENIA - I CO i NIC!!! Cześć studentów, osób o niskich zarobkach w ten sposób przecież chce zaoszczędzić pieniądze. Ale coraz więcej osób także czas, nerwy przy szukaniu miejsca postojowego, nerwy przy dostaniu mandatu za złe parkowanie itd. Dla czego w tym mieście nikt nie patrzy na nie tak jak ono wygląda naprawdę?Kupują autobusy wydają miliony - ale latem człowiek czuje się w nich jak w saunie, w godzinach w których ludzie wychodzą z pracy tłoczą się jak sardynki... Wiele wiele jest w tym mieście do zrobienia.

  • ~ 2011-01-27
    22:45:59

    0 0

    @gó... prawda: jeśli chodzi o parkingi dla mieszkańców to tą kwestią powinny zająć się spółdzielnie gdyż miasto może wybudowac parking ale co najwyżej płatny a raczej nie o to chodzi. most wschodni był blokowany przez paru ludzi z Biskupina i ekoterorystów, całkiem nie dawno kiedy Dutkiewicz kategorycznie powiedział, ze most powstanie to jakie wielkie zdziwienie i bulwers wśród tamtych osób, ze z nimi nikt się nie liczy. może najpierw sprawdź informacje potem gadaj. Remont Curie nie może się odbyć bez mostu wschodniego i tyle w tym temacie

  • ~ 2011-01-28
    00:59:05

    0 0

    Z komunikacji miejskiej zrezygnowałem w pierwszych miesiącach pobytu we Wrocławiu. Mieszkając całe dzieciństwo w Gdyni, nie mogłem pojąć faktu, iż na rozkładzie jest np. 9:40, a autobus przyjeżdża łaskawie o 9:57. W tramwaju na wielu trasach powrót do przedszkola - niby siedzę w tramwaju, a czuję się jak na koniku przytwierdzonym sprężyną do podłoża. Co ciekawe, swoją codzienną trasę pokonuję w prawie godzinę komunikacją miejską, 40 minut pieszo lub 10 minut rowerkiem, pomimo dużej ilości ludzi prymitywnych w samochodach. Samochód sprzedany. Bo posiedzieć na fotelu to mogę sobie w domu, niekoniecznie w korku. A kierowcom, których najwyraźniej denerwuje, że jest za dużo samochodów i muszą blokować skrzyżowania, zajeżdżać drogę i blokować przejścia dla pieszych itp. cóż, gratuluję intelektu, zapewne usprawni to poruszanie się po mieście... Porządnym kierowcom dziękuję trzymania się logiki na drodze. Ludzi w komunikacji miejskiej - pozdrawiam i życzę zdrowia - obyście mieli lepsze połączenie, niż ja obecnie. A spacerowiczom - dużo siły w nogach. Będziecie w kondycji, gdy miasto ogarnie całkowity paraliż. I pozdrowienia dla Pana Knapika, który ma jaja, żeby wytykać błędy wielmożnemu i jego ekipie. Oby nie zabrakło Panu determinacji i rozwoju w tworzeniu coraz lepszych artykułów. Ps. niezły krater na tym zdjęciu....

  • ~ 2011-01-28
    08:04:49

    0 0

    @HKitty: popieram w 100%. A tak z ciekawości, na jakiej trasie dojeżdżasz?

  • ~ 2011-01-28
    09:40:18

    0 0

    Od dawna wiadomo że nasz pseudogospodarz ma gdzies wszystko co z EURO nie jest zweiązane-WPI zostało tak poszatkowane i wszystkie mniejsze inwestycje wypadły na lata po 2014......ciekawe za co zaczniemy wtedy te wszystkie skumukowane remonty .....

  • ~ 2011-01-28
    10:21:40

    0 0

    Wyjaśniam bo nie do każdego może ten przekaz dotarł. W związku z ty że na przykładach jest najłatwiej tereny wokół ARENY, BIEDRONKI - ul. Lotnicza, Bystrzycka, Bajana ogólnie Gądów. Jeżeli ktoś zauważa brak możliwości zrobienia tam parkingów dla mieszkańców - to powiem że mam znajomego okuliste;-))) Sama ulica Bystrzycka niedaleko torów kolejowych daje możliwość wybudowania przynajmniej ok 1000 miejsc parkingowych w pasie "można by to nazwać pasem zieleni". Jeżeli polityka miasta a teren ten jest w 100% Gminny Wrocław - szła by w kierunku budowania parkingów podkreślam tanich parkingów (by zwykłemu kowalskiemu po prostu opłacało się postawić tam samochód) za ok 20zł/miesięcznie to mamy tylko w ciągu miesiąca dla kasy miasta 20.000zł w ciągu roku to kwota 240.000zł. Na samym Gądowie można zrobić takich miejsc ok 5.000 bo jest na to miejsce wiec... po pewnym czasie kwota ok. 10.000.000zł sfinansowała by się sama...a po paru latach został by czysty zysk który można by było przekazać na modernizacje całego osiedla np. oświetlenie czasowe lamp ulicznych, łatanie dziur, modernizacje placów zabaw dla dzieci i parku pomiędzy Gądowem a Kozanowem. Mieszkańcy sami by wiedzieli na co pójdą ich pieniądze z opłat za parkowanie, wiedzieli by że inwestują w swoje własne osiedle - a co najważniejsze mieli by możliwość w tani sposób zaparkować swój samochód. Można na wjazdach zamontować automatyczne szlabany - które obsługiwała by karta URBANCARD.

  • ~ 2011-01-28
    10:27:55

    0 0

    A mi się ten portal bardzo podoba.

    Wreszcie jest ktoś, kto nie umizguje się do Dutkiewicza i nie piszę pochwalnych artykułów, że niby wszystko w mieście działa. Bo nie działa. A urzędnicy pomylili chyba swoją rolę w społeczeństwie, bo przez swoją ignorancję, lenistwo lub ze zwykłej złośliwości źle zarządzają miastem i jak im ktoś zwróci uwagę, to albo się chowają za rzeczniczkę swojej instytucji, albo są wielce obrażeni na cały świat.

    I bardzo dobrze widać na przykładzie niektórych komentarzy tutaj, jak bardzo urzędnicy się trzęsą, że aż tutaj muszą prowadzić dysputy w obronie swojego honoru. I jak było źle, tak źle jest nadal, a mieszkańcy to co najwyżej mogą czapkować dyrektorom, którzy się do nich pięknie uśmiechną.

    I powiem jeszcze tak: miejskich urzędników, ciężko pracujących za niezbyt wysoką płacę szanuję, jak mało którą profesję. Ale równocześnie nie chcę widzieć tych urzędników, którzy obniżają mój komfort życia, utrudniają mi funkcjonowanie i jeszcze mi wmawiają, że jest lepiej.

  • ~ 2011-01-28
    10:36:11

    0 0

    Każdy pojazd miał by swoje miejsce na parkingu - i własny numer. Teraz dodatkowo można włączyć w to komunikacje miejska - jeżeli zastosowało by się manewr budowy przystanków obok takich parkingów (zakładamy że komunikacja jeździ punktualnie, nie stoi w korkach, i jest dostosowana częstotliwością do godzin pracy mieszkańców np. 5.00-8.00 rano pojazdy co 10min.) To jest szansa że mieszkaniec pozostawi swój samochód na parkingu (tu także koszty ekonomiczne paliwa będą miały wpływ) zmniejszymy wielkość korków we Wrocławiu. W okresie gdy jest ciepło nie możemy zapomnieć również o rowerzystach - im konieczne jest wybudowanie tylu ścieżek rowerowych ile jest potrzeba... nawet kosztem zmniejszenia ilości pasów ruchu na jezdni. Muszą być także wyłączane pasy ruchu i przebudowywane pod TRAMWAJE I AUTOBUSY. Bez sensu był remont np. pl. Bema - po środku jest wydzielone torowisko dla tramwaj wydano miliony na jego przebudowę i....? Nie pomyślano o autobusach. Właściwie do tego można doliczyć ul. Grabiszyńską, Powstańców Sląskich, Żmigrodzką i etc. Jest miejsce, nie będzie miało wpływu do ruch samochodów - a mimo tego dalej projektuje się tak torowiska by autobus stał w korku na jezdni. No cóż nie duży wkład pieniędzy a powoli udrażniamy ruch komunikacji;-))) Nie potrzeba chyba NOBLA by na to wpaść.Ulica Powstańców Śląskich, i częściowo Grabiszyńska muszą kiedyś być przebudowane jeszcze raz-tylko po co ciągle wydawać te same pieniądze skoro można by je przeznaczyć na połączenie Psiego Pola

  • ~ 2011-01-28
    10:51:37

    0 0

    Myślę że tak myślący prezydent jest potrzebny miastu... Racjonalnie, który myśli o mieszkańcach jak gospodarz i ojciec. Nakłada możliwości samofinansowania sie osiedli za pomocą własnych pieniędzy które pozostawią na osiedlu. To nie tylko wzmacnia pocicie własnego ja, dbałości o swoje otoczenie - ale także powinno spowodować że osoby tak jak w Niemczech - nie podpierdzielają się lecz mają poczucie własnego osiedla. Widać to na przykładzie WSPÓLNOT MIESZKANIOWYCH - po prostu dbają o swoje;-)) Co za ten czas robi miasto? Miasto ma możliwość dalej inwestowania kolejnych 10.000.000 na rok właśnie w osiedle- w pierwszej kolejności remontowana jest szkoła, wyposażane sale komputerowe, do chemii, fizyki, biologi, geografii. W następnym roku budujemy basen i boisko sportowe. W kolejnych latach kluby osiedlowe dla młodzieży, domy seniora-osiedle się rozwija... dodatkowo do każdego na obecny czas strażnika osiedla zatrudniamy jeszcze 1. Robimy system monitoringu, przekazujemy i dofinasowujemy Policje. Co powstaję prewencja którą zajmuje się Straż Miejska (nie muszą się zaimować parkowaniem, niszczeniem trawników-bo są parkingi) I dodatkowo pętlę bezpieczeństwa zacisnia POLICJA która może działać po cywilnemu - i wychwytywać np. dilerów narkotyków. Mamy poczucie bezpieczeństwa... To tak wiele? Za to ktoś mówi że potrzebujemy STADIONU, EXPO,EURO - za te pieniądze które dla mnie wrzuciliśmy w błoto. Można wdrożyć program WŁASNE OSIEDLE...gdzie każdy z nas tam mieszka,żyje, i umiera;-)))

  • ~ 2011-01-28
    11:32:10

    0 0

    łaaaa rozumiem, że kolega startuje za 4 lata w wyborach lub stratował w tych co były ale Wrocławianie powiedzieli NIE bo wolą Dutkiewicza i jego pmysły. Na poważnie: pomysł fajny, jednakże sprawa takich parkingów na osiedlach jest sprawą spółdzielni. Jakoś niektóre spółdzielnie potrafią wybudować parkingi dla swoich mieszkańców(bezpłatne) i nie robią z tego powodu żadnych ceregieli. Wszystko zależy od mieszkańców, bo kto chciałby płacić za parking pod domem? nawet te 20 zł miesięcznie. Gdyby nie autopromocja czyli startowanie do Expo czy też organizacja Euro do Wrocławia nie sprowadzaliby się inwestorzy. Bez nich miasto by umarło albo co gorsza było by jak jakieś miasto ze wschodniej Polski... a tego raczej nie chcemy. Naprawdę nie widzicie jak Wrocław się rozwinął w ciągu ostatnich lat? Mamy teraz ogromne wydatki związane z Euro i nie które projekty jak i remonty muszą poczekać do jego zakończenia bo najzwyczajniej w świecie nie stać nas. Oczywiście, że są również zaniedbania ze strony urzędników. Jednak to nie jest tylko problem lokalny lecz ogólnopolski. Od zawsze wiadomo, ze urzędnicy są jacy są i do tej pory nikt nie potrafił temu zaradzić. Przypominam, ze zdecydowana większość mieszkańców popiera RD i jego wizję miasta, więc teksty typu "mieszkańcom źle się żyje" lub "mieszkańcy mają dość Dutkiewicza" są żałosne i przerabialiśmy je PRZED wyborami.

  • ~ 2011-01-28
    12:18:11

    0 0

    ~tantus: Probusa - RRR. A kolega wyżej, co nawet nie umie pola "Twój podpis" wypełnić, skąd ma dane, że większość mieszkańców popiera Dutkiewicza? Dwa, a miasto stać na wskazane przez Ciebie rzeczy? To skąd miliardy długów już nie tylko miasta, a spółek miejskich? Ale co się martwić "Dutkiewicz stwierdził, że dzięki nowym przepisom po roku 2014 miasto będzie mogło dodatkowo się zadłużyć" Więc spoko. Nie ma kilku milionów na ważne rzeczy, ale na wydanie Leksykonu Architektury Wrocławia to są pieniążki. I tu prośba do redaktora, aby sprawdził, ile to będzie kosztować. Bo próżno szukać planu uchwalonego budżetu...

  • ~ 2011-01-28
    12:28:06

    0 0

    Zamówienie na Leksykon jest z wolnej ręki więc pewnie kosztuje w okolicach 50 tysiów tak jak rewelacyjny portal www.wroclaw.pl z automatycznym translatorem, który tylko wiochę robi ;)

  • ~ 2011-01-28
    12:52:48

    0 0

    Pewnie, bo firmy obchodzi, że 10 lat temu Wrocław się starał o expo. Oni widzą, że informatyk/księgowy z językami to na zachodzie 5tysiów euro a w Polsce 5 tysięcy złotych. I jeszcze do tego dostaną zwolnienie z podatku i dofinansowanie. Twarde pieniądze anie marzenia Wrocławia.

  • ~ 2011-01-28
    12:59:06

    0 0

    Projekt, oraz uchwalony budżet jest na stronie www.wroclaw.pl-tam jest cała prawda o naszym tonącym mieście-zwróccie uwage co się dzieje po 2012..........klęska

  • ~ 2011-01-28
    14:19:59

    0 0

    @Hkitty: a no stąd wiem, bo wybory to pokazały ale jak masz inne informacje to podziel się ich źródłem

  • ~ 2011-01-28
    14:57:09

    0 0

    @zxz: byłem patrzyłem czytałem i proszę o link do tego co ma się dziać po 2012, ponieważ budżet jest uchwalany z roku na rok a nie na kilka lat do przodu

  • ~ 2011-01-28
    15:01:11

    0 0

    oczywiście pomijam wieloletnią prognozę finansową Miasta bo to się ma tak do rzeczywistości jak to, że jutro będzie plus 25 stopni, zresztą nawet jeśli o tę uchwałę ci chodziło to co tam jest takiego niepokojącego??

  • ~ 2011-01-28
    16:34:55

    0 0

    Nie startowałem i na razie nie mam nawet zamiaru startować... W tej chwili jestem na etapie budowania domu poza tym miastem - tak na starosć bo nie będę musiał sie wkurzać czyjomś głupota, rosnącymi opłatami, korkami - po co mi to. Mam ładną dziłke obok lasu, 15ar staw i żegnam za jakiś czas to miasto. Tu się nie jeździ tu się siedzi w korkach;-))) Na marginesie Spółdzielnie Mieszkaniowe budują - ale powtarzam jeszcze raz!!! napisze dużymi literami - CHODZI O ZASRANE TRAWNIKI NALEŻĄCE DO GMINNY WROCŁAW I ZAGOSPODAROWANIE TEGO TERENU PRZYJAŹNIE DLA MIESZKAŃCÓW - NP POD PARKINGI KTÓRYCH PRZEZ 10 LAT - WYBUDOWANO PRZEZ MIAST -HMMM... ZERO!!!!!!!!!!!!!!!!. Ta wiadomość dla ludzi nie umiejących czytać i rozumieć co się czyta;-)))) dla ciebie GOŚCIU;-)))))

  • ~ 2011-01-28
    21:54:02

    0 0

    Ricco: to zapoznaj się z takim dokumentem jak wieloletni plan inwestycyjny robiony na kilka lat do przodu. Jak czegoś tam nie ma to nie licz, że się znajdzie w budżecie.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu www.tuwroclaw.com nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert TuWrocław

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera www.tuwroclaw.com i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Kogo poprzesz w wyborach prezydenta Wrocławia?







Oddanych głosów: 8734