Kultura

Ślady istnienia Magdaleny Abakanowicz w przestrzeniach Wrocławia

2017-06-22, Autor: mh

Od 23 czerwca do 25 sierpnia 2017 roku w Galerii Dworcowej na Dworcu Wrocław Główny oraz w przestrzeniach miejskich zaprezentowanych zostanie ponad sto rzeźb i rysunków stanowiących przekrój twórczości Magdaleny Abakanowicz,  pochodzących z jej prywatnych zbiorów.  

Reklama

Od 23 czerwca do 25 sierpnia 2017 roku w Galerii Dworcowej na Dworcu Wrocław Główny oraz w przestrzeniach miejskich będzie można oglądać wystawę „Ślady istnienia” – hołd dla Magdaleny Abakanowicz (1930 – 2017), wystawę retrospektywną dzieł jednej z najwybitniejszych artystek awangardowych Europy Wschodniej XX wieku, znanej z wykorzystywania tkaniny, jako materiału do rzeźb.

Na ekspozycji zaprezentowanych zostanie ponad sto rzeźb i rysunków stanowiących przekrój twórczości Magdaleny Abakanowicz, pochodzących z jej prywatnych zbiorów.  

Retrospektywna wystawa, którą stworzył Mariusz Hermansdorfer – bliski przyjaciel oraz współpracownik artystki, długoletni dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu – wspólnie z Marią Rus Bojan, międzynarodową kuratorką specjalizującą się w sztuce Europy Wschodniej, obejmuje kluczowe prace stanowiące przekrój wszystkich etapów kariery artystki, zaprezentowany w szerokim spektrum miejsc oraz przestrzeni publicznych.

Główna część wystawy znajdzie się w Galerii Dworcowej na pierwszym piętrze Dworca Wrocław Główny, otwartej w 2016 roku, gdy Wrocław świętował rok Europejskiej Stolicy Kultury, a rzeźby zewnętrzne będą zlokalizowane na placu przed dworcem, w wirydarzu Muzeum Architektury, w Muzeum Współczesnym Wrocław, w Przejściu Świdnickim – przyszłej miejskiej bibliotece, na lotnisku – Starachowice, na dziedzińcu Synagogi pod Białym Bocianem, w Dzielnicy Czterech Świątyń i przy Bastionie Ceglarskim przy ul. Purkyniego.  

Rozpoczynając działalność artystyczną w latach 60. i 70. XX wieku, Magdalena Abakanowicz zrewolucjonizowała tradycyjny język tkaniny artystycznej dzięki przekształceniu jej w formy przestrzenne, wzbudzające złożone wrażenia wzrokowe i dotykowe. Poprzez koncentrację na fakturze oraz powierzchni, dzieła artystki badają dialektykę pomiędzy tym, co organiczne i nieorganiczne, aby dotknąć granic życia. Zróżnicowane kształty oraz środki artystycznego wyrazu widoczne w jej pracach stanowią wyzwanie wobec konwencjonalnych koncepcji sztuki i zadają zasadnicze, uniwersalne pytania.

Począwszy od tkanin, kończąc na najnowszych monumentalnych instalacjach, wystawa „Ślady istnienia” ma na celu podkreślić wkład Magdaleny Abakanowicz w ubogacanie języka artystycznego wyrazu XX wieku, jak również jej wyjątkowy wpływ na wielu artystów nurtów współczesnych, zarówno w Polsce, jak i na całym świecie.  

W jednym z tekstów na temat artystki, Mariusz Hermansdorfer napisał: „Abakanowicz odrzuca wszystko, co piękne, dekoracyjne, co ubiera, kamufluje. Zdziera warstwę po warstwie, jakby ściągała skórę z człowieka. Zostaje tylko to, co niezbędne, co - być może - jedynie prawdziwe.”

Podejmując myśl, Maria Rus Bojan zauważyła, że: „Prace Magdaleny Abakanowicz to ślady istnienia, podkreślające wszystko to, co uważamy za ważne tu, w Europie Wschodniej. Forma nie stanowi wyłącznie wizerunku treści, jest także wiecznym śladem, w którym treść i znaczenie nie może zostać oderwane od formy. Żaden inny artysta z Europy Wschodniej nie był w stanie stworzyć form oraz treści tak głęboko oddających ludzkie losy doświadczane przez całe kraje cierpiące pod jarzmem komunizmu”.  

Magdalena Abakanowicz zdobyła złoty medal podczas 7. Biennale Sztuki w São Paulo w 1965 roku, reprezentowała także Polskę podczas Biennale w Wenecji w 1980 roku. Prace artystki były wystawiane na ponad stu indywidualnych wystawach w najbardziej prestiżowych muzeach na całym świecie, w tym między innymi Frans Hals Museum w Haarlem (1968), Muzeum Narodowym w Sztokholmie (1970), Whitechapel Art Gallery w Londynie (1975) oraz wielu innych instytucjach i galeriach.  

Prace artystki stanowią część stałych kolekcji największych muzeów na całym świecie, między innymi australijskiej Narodowej Galerii Sztuki, Muzeum Sztuki Współczesnej w Busan, Muzeum Sztuki Współczesnej w Hiroszimie, Tate Modern i Metropolitan Museum of Art oraz MoMA.
 
Effigies of life. Ślady istnienia a tribute to / w hołdzie dla MAGDALENA ABAKANOWICZ Wystawa retrospektywna 23 czerwca – 25 sierpnia 2017. 

Lokalizacja głównej ekspozycji:  Galeria Dworcowa, I piętro, Dworzec Wrocław Główny Ul. J. Piłsudskiego 105 Bilety: 10 złotych (normalny), 5 złotych (ulgowy) – dostępne w kasie Galerii
 
Pozostałe lokalizacje: Dworzec Główny PKP, plac  Przejście Świdnickie, ul. Świdnicka Muzeum Współczesne Wrocław, Pl. Strzegomski 2a, IV piętro  Muzeum Architektury, wirydarz, ul. Bernardyńska 5  Port Lotniczy im. Mikołaja Kopernika, hala główna Synagoga pod Białym Bocianem, dziedziniec, ul. Włodkowica 7 Bastion Ceglarski, ul. Purkyniego.

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu www.tuwroclaw.com nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Najczęściej czytane

Alert TuWrocław

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera www.tuwroclaw.com i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Kogo poprzesz w wyborach prezydenta Wrocławia?







Oddanych głosów: 8784