Wiadomości

UNESCO ostrzega: budowa Alei Wielkiej Wyspy to zagrożenie dla Hali Stulecia

2012-06-25, Autor: Tomek Matejuk
W najnowszym raporcie UNESCO o stanie zachowania Hali Stulecia sporo miejsca poświęcono planom budowy Alei Wielkiej Wyspy i jej potencjalnemu wpływowi na zabytkowy kompleks. Twórcy raportu podkreślają, że inwestycja odgrodzi zabytkową budowlę od jej otoczenia, może też dojść do wzrostu zanieczyszczeń niebezpiecznych dla betonowych powierzchni obiektu.

Reklama

W połowie czerwca światło dzienne ujrzał raport Centrum Światowego Dziedzictwa UNESCO podsumowujący wyniki wizyty we Wrocławiu przedstawicieli tej organizacji w listopadzie ubiegłego roku. W rozdziale podsumowującym kilkudniowy pobyt w stolicy Dolnego Śląska, zatytułowanym „Konkluzje i rekomendacje” znalazły się ostrzeżenia, że budowa Alei Wielkiej Wyspy może mieć negatywny wpływ na Halę Stulecia i jej okolice.

- Raport UNESCO potwierdził nasze obawy, które już wielokrotnie podnosiliśmy. Tej drogi tam po prostu być nie może. Nie możemy dopuścić do tego, żeby obiekt został usunięty z listy światowego dziedzictwa, a tak się może stać, jeśli władze będą lekceważyć zalecenia UNESCO. Będziemy nadal walczyć o ochronę kompleksu Hali Stulecia, kochamy to miejsce i doceniamy jego zabytkową wartość – komentuje Krzysztof Wysoczański z Akcji Park Szczytnicki.

Zdaniem UNESCO droga stanie się fizyczną barierą oddzielającą obiekt od otoczenia należącego do tego samego kontekstu historyczno-kulturowego. Przedstawiciele organizacji ostrzegają, że inwestycja może doprowadzić też do wzrostu zanieczyszczeń niebezpiecznych dla betonowych powierzchni Hali Stulecia, pergoli i Pawilonu Czterech Kopuł.

Autorzy raportu zaznaczają, że badania nad przyczynami zniszczenia betonowych elementów obiektu wykazały obecność zanieczyszczeń wywołanych przez działalność fabryki położonej 5 km od Hali.



UNESCO rekomenduje lokalnym władzom ponowne rozważenie projektu Alei Wielkiej Wyspy w związku z możliwym negatywnym wpływem inwestycji na zabytkowy kompleks i proponuje zastanowienie się nad alternatywnym przebiegiem trasy, który nie oddzielałby Hali Stulecia od jej otoczenia.

O zmianę przebiegu odcinka pomiędzy ul. Olszewskiego a Mickiewicza walczy stowarzyszenie Akcja Park Szczytnicka.

- Od dawna zabiegamy o spotkanie z ministrem Zdrojewskim, który jednak nie chce z nami rozmawiać. A w raporcie UNESCO jest wyraźnie powiedziane, że właśnie dialogu między władzą a organizacjami pozarządowymi przy tej sprawie zabrakło - dodaje Krzysztof Wysoczański.

Przypomnijmy, Aleja Wielkiej Wyspy będzie wschodnim odcinkiem obwodnicy śródmiejskiej, który połączy ul. Krakowską z Mickiewicza. Ma powstać most przez Oławę i Odrę na Wielką Wyspę i trasa, która przecinałaby Olszewskiego i wzdłuż ul. 9 maja docierała do Mickiewicza.

Na początku roku informowaliśmy, że Aleja Wielkiej Wyspy (wcześniej nazywana mostem Wschodnim) będzie o połowę węższa niż początkowo planowano. Zamiast dwóch pasów w każdym kierunku będzie tylko po jednym.

Głównym powodem zmiany planów były pieniądze. Inwestycja ma powstać w  ramach partnerstwa publiczno-prywatnego (taki sam model zastosowano przy budowie m.in. parkingu podziemnego przy Hali Stulecia), a zwężenie Alei Wielkiej Wyspy spowoduje zmniejszenie się kosztów około 30 procent. Dzięki temu ma być łatwiej znaleźć inwestora.

Niemal od samego początku wokół inwestycji nagromadziło sie sporo kontrowersji. Urzędnicy musieli zaczynać ścieżkę uzyskiwania pozwoleń praktycznie od  nowa ze względu na protesty przeciwników proponowanego przebiegu trasy.

Wydając decyzję środowiskową dla tej inwestycji wydział środowiska nakazał montaż sporej liczby ekranów, nowe nasadzenia drzew, ochronę nietoperzy czy choćby budowę zbiorników na zimowanie żab. To jednak nie wystarczyło. SKO zgłosiło zastrzeżenia co do zabezpieczeń przed drganiami czy hałasem. Dlatego projektowanie zaczęło się właściwie od nowa.

A Wy co myślicie o planowanym przebiegu Alei Wielkiej Wyspy?

Oceń publikację: + 1 + 2 - 1 - 6

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (20):
  • ~Marian 2012-06-25
    15:19:27

    9 0

    Nie mozna dopuscic do tego, aby belkot P. Krzysztofa Wysoczańskiego z Akcji Park Szczytnicki mogl zablokowac tak wazna inwestycje dla miasta. Most Zwierzyniecki, ktory jest w oplakanym stanie nie moze byc jedyna droga na Biskupin czy Sepolno. Inna kwestia to oddziaływanie ul. Wroblewskiego na Hale Stulecia. Codzienne korki wplywaja duzo bardziej niz przyszla czesc obwodnicy.

  • ~set 2012-06-25
    15:43:45

    2 3

    Brak koncepcji obwodnicy miasta. AOW to pomysł z czasów III Rzeszy. Wrocław potrzebuje obwodnicy miasta a nie namiastki przebiegającej przez miasto. Pora Wojewodo wytyczyć nową obwodnicę. Zostanie zbudowana za 50 lat jeżeli miasto będzie się rozwijało. Mieszkańcy Wyspy coś muszą wybrać, albo sprawną komunikację , albo życie wśród parków. Jak wolą parki to powinni się zrzucić na budowę nowego tunelu dla metra, a my wtedy postawimy znaki zakazu wjazdu na wyspę dla wszystkich samochodów. Precz z samochodami na Wyspie, samochody źle wpływają na samopoczucie żab, trują drzewa, niszczą beton.

  • ~Ricardo 2012-06-25
    15:45:30

    8 0

    Gdyby pan Wysoczański mieszkał przy Wróblewskiego lub moście Zwierzynieckim to na pewno by się tym zainteresował. A tak to droga przebiegająca blisko kilometr od Hali ale za to pod jego oknem żywotnie zagraża jej żelbetowej konstrukcji

  • ~oko 2012-06-25
    15:54:17

    6 2

    a może UNESCO i ten facio zbuduje na własny koszt tunel i będzie zadowolony że żabka skacze a muszka lata i hala w centrum miasta nie jest zanieczyszczona .... ciekawe czy przez wieczne korki zanieczysczenia powietrza nie wpływają na halę

  • ~GonS 2012-06-25
    15:55:57

    2 0

    Ten most musi powstać!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! W tym czy innym miejscu, ale niech go już budują!

  • ~Pimpolak 2012-06-25
    16:22:08

    3 0

    Ten raport jest mało pocieszającym dowodem, że debili nie brakuje również za granicą. Brawa dla stowarzyszenia. Jesteście mistrzami manipulacji i obłudy.

  • ~Aneta z Biskupina 2012-06-25
    16:35:20

    1 8

    W końcu mądre podejście. Bo most wschodni to pomyłka. Wyrok śmierci dla parku szczytnickiego i Wielkiej Wyspy.
    Weźcie się zajmijcie innymi temetami a nie chcecie na siłę uszcześliwić mieszkańców Wielkiej Wyspy - choć oni tego NIE CHCĄ !!!

  • ~Marco 2012-06-25
    17:45:55

    2 0

    Skoro tępa cip... tego nie chcą to w takim razie ja was z wyspy nie chce widzieć autami w centrum miasta należy zatem wysadzić most zwierzyniecki i nie dopuścić do napływania co dzień rano wieśniaków i takiej grupy do której ty się zaliczasz do centrum miasta

  • ~Air 2012-06-25
    18:32:38

    1 2

    Dobrze by było, gdyby ktoś zareagował na ten agresywny powyższy komentarz (np. usunął go), bo takie nieposzanowanie poglądów innych ludzi to naprawdę gruba przesada, zresztą w świecie poza internetem jest to karalne.

  • ~havranek 2012-06-25
    20:12:20

    4 1

    Ja jakoś nie widzę, by Aleja Wielkiej Wyspy miała przechodzić przez środek Parku Szczytnickiego. Za to widzę, że przez środek Parku przechodzi ul. Mickiewicza, ale to jakoś panu Krzysztofowi Wysoczańskiemu i innym ekooszołomom nie przeszkadza. Najpewniej panu Wysoczańskiemu nie chodzi o żaden park, żadną przyrodę a o to, że mieszka przy 9 Maja, czyli krótko mówiąc partykularny interes jednostki rozwiązywany jest kosztem ogółu. Gratuluję również sprytu władzom miasta. Cudowny i dynamiczny magistrat dał się ograć jednemu ekooszołomowi.

  • ~WrocLovianin 2012-06-25
    22:24:20

    1 1

    Ta Aleja plus polacznie z okolica Korony to najwazniejsza inwestycja we Wrocławiu.
    Jest ona niezbedna do rozwoju miasta i poprawy zycia mieszkancow calego miasta.
    Oszolomow przeciwnych tej inwestycji wywlaszczyc specustawa albo przesielic do kontenerow albo pod most.

  • ~jogi 2012-06-26
    08:44:59

    2 3

    jesli chcecie mieszkać wsród parków to won z naszego Wrocławia. Urodziłem się w tym mieście i chcę zeby sie ono rozbudowywało. Nie interesują mnie opinie czy mieszkańcy Wielkiej Wyspy chcą czy tez nie chcą tej drogi. Ogólnie rzecz biorąć, większość Wrocławian CHCE tej drogi, więc przestańcie szczekać stare dziadki. W obecnej chwili mieszkacie w zaścianku miasta. Poza Parkiem Szczytnickiem ta cała wasza wyspa to zbiór starych ruder i biednych emerytów hue hue.

  • ~o!o 2012-06-26
    09:16:33

    1 0

    UNESCO ostrzega: życie wrocławian stanowi zagrożenie dla hali stulecia, muszki błotniarki i kumaka wschodniego! wskazane pośpieszne wykwaterowanie wrocławian.... PARANOJA

  • ~2071 2012-06-26
    17:16:31

    3 0

    Dla rzetelność artykułu, warto by było dodać z APS przygotowała alternatywna trasę dla obwodnicy, a nie tylko bezwzględnie blokuje obecna. Kiedy ludzie zdadzą sobie sprawę, że nie są jedyny i najważniejszym gatunkiem zamieszkującym miasta, ten egoizm jest zgubny. http://akcjaparkszczytnicki.pl/
    PS. Proszę o kulturę wypowiedzi

  • ~ 2012-06-26
    17:30:31

    3 0

    Im więcej wygodnych ulic tym więcej samochodów w mieście, lepiej postawić na sprawną i czystą komunikację miejską. Obwodnica miasta powinna iść poza miastem i nie chodzi tu o to gdzie kto mieszka bo z kompleksu Hali Stulecia i Parku Szczytnickiego korzysta cały Wrocław. Ruszanie i psucie tego co jest dobrze urbanistycznie zaplanowane to zbrodnia. A chęć niektórych mieszkańców, którzy chcą "dowalić "wyspiarzom" żeby im nie byłą za dobrze to śmieszne.

  • ~ 2012-06-26
    22:02:31

    0 0

    Chyba Niemcy tam coś schowali, i teraz poprzez różne stowarzyszenia bronią dostępu.

  • ~elgreco 2012-06-26
    22:14:09

    2 0

    Jestem za mostem, musi powstać i wybrane miejsce jest też bardzo dobre. ALE: Obecny projekt który nie przewiduje torowiska tramwajowego to krótkowzroczność że aż boli. Nie może powstać w takiej postaci. Jedyną receptą na polepszenie sytuacji komunikacyjnej w dużym mieście to sprawny transport szynowy. Autobusy nie mają wystarczającej pojemności i są zbyt drogie w eksploatacji po przeliczeniu na osobokilometr, a cena paliwa będzie rosła i rosła przez następne lata. Dla tego musi koniecznie powstać połączenie tramwajowe Milenijna-Klęcinska-Hallera-Armii Krajowej-Most Wschodni-ul. Wróblewskiego. Częściowo torowisko już jest, miejsce wszędzie by było, ale jak wybudują most bez torowiska to nie będzie tego połączenia przez dziesięciolecia.

  • ~ttww 2012-06-27
    10:05:21

    2 0

    Jezeli ten most powstanie w takiej formie jak obecnie jest planowana (bez torowiska lub chociaz buspasa) to dla mieszkancow wschodniej polowy Krzykow pracujacych lub studiujacych w okolicy Placu Grunwaldzkiego bedzie to zacheta do korzystania z samochodu a nie korzystania z komunikacji miejskiej. Samochodem po prostu bedzie blizej i krocej niz tramwajem/autobusem przez PKP i scisle centrum. Mimo, ze nie popieram ekoterroryzmu to w tym przypadku zgadzam sie ze nie powinna powstac ten most i aleja w planowanej postaci. Jezeli most i aleja powstalby z wydzielonym torowiskiem/buspasem to jak dla mnie spokojnie mogloby byc przelduzone do samej Korony

  • ~mati7 2012-07-13
    10:20:28

    0 0

    Pan Wysoczański nie mieszka przy ul. 9 Maja tylko przy końcu ul. Karłowicza tuż przy ul. Noskowskiego na Zalesiu. Wybudował się komuś w ogródku na maleńkiej działce.

  • ~adam59WKS 2012-10-11
    20:49:42

    0 0

    Czy ci idioci z zagranicy oglądali chociaż mapę Wrocławia? Przecież Aleja Wielkiej Wyspy to ratunek dla Hali bo odsunie ruch od niej. Ekoidioci górą? Mam nadzieję,że nie.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu www.tuwroclaw.com nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.