zamknij

Kultura

Arcydzieło polskiej muzyki na otwarcie Wratislavii Cantans

2018-09-07, Autor: mh

– „Król Roger” jest dla mnie, ale nie tylko, arcydziełem pierwszej połowy XX wieku. Cieszę się, że będę mógł go zaprezentować na otwarcie festiwalu Wratislavia Cantans, wspólnie ze wspaniałymi artystami – mówi maestro Jacek Kaspszak. Przed piątkowym koncertem nastąpi uroczyste odsłonięcie płyty upamiętniającej jego współpracę z Narodowym Forum Muzyki.

Punktem wyjścia tegorocznej edycji festiwalu Wratislavia Cantans, zatytułowanej „Wyzwolenie”, będzie inauguracyjna opera „Król Roger” Karola Szymanowskiego, która ukazuje próbę wyzwolenia się od kultury, jej norm moralnych, społecznych i obyczajowych. Festiwal rozpocznie się w piątek, 7 września.

Reklama

Tego dnia o godz. 17:30 w NFM w foyer na poziomie 1 odbędzie się wernisaż wystawy rysunków Eugeniusza Gepperta "Wyzwolenie", związanej z setną rocznicą odzyskania niepodległości przez Polskę. Poza rysunkami na wystawie zostaną zaprezentowane odznaczenia wojskowe Eugeniusza Gepperta, które otrzymał za walkę o niepodległość. Wystawę można oglądać od 1 września do 31 października tego roku.

O godz. 18:15 przed budynkiem NFM na pl. Wolności nastąpi uroczyste odsłonięcie płyty upamiętniającej współpracę maestra Jacka Kaspszyka z Narodowym Forum Muzyki. O godz. 19:00 w Sali Głównej maestro Jacek Kaspszyk wraz z solistami, Chórem NFM, Polskim Narodowym Chórem Młodzieżowym, Chórem Chłopięcym NFM oraz NFM Filharmonią Wrocławską zainauguruje 53. edycję festiwalu Wratislavia Cantans – zabrzmi wersja koncertowa opery „Król Roger” Karola Szymanowskiego.

– Na początku festiwalu zostanie więc wykonane wielkie dzieło – podkreśla dyrektor Narodowego Forum Muzyki, Andrzej Kosendiak. – Poprowadzi je Jacek Kaspszyk wspólnie ze znakomitymi muzykami. To artysta, który spędził z nami wiele lat, współtworząc NFM i jego zespoły, a w szczególności Filharmonię Wrocławską, której zespołem kierował przez siedem lat. Właśnie takich wybitnych artystów, który oddali serce i czas wrocławskiej muzyce, chcemy upamiętniać na tablicach na placu Wolności – dodał Kosendiak.

– Chciałbym za to serdecznie podziękować – mówi Kaspszyk. – Czuję się tym zaszczycony i zawstydzony. Nie oczekiwałem takiego splendoru, a współtworzenie kultury we Wrocławiu jest dla mnie wyjątkową przyjemnością i honorem. Praca z wrocławską orkiestrą była dla mnie wspaniałym okresem. Cieszę się, że mogę zaprezentować we Wrocławiu „Króla Rogera”, bo Szymanowski zajmuje w moim sercu szczególne miejsce. Postaram się, żeby było to godne otwarcie festiwalu, które sprawi publiczności przyjemność – powiedział maestro.

– Kiedy dwa lata temu rozmawialiśmy z Giovannim Antoninim o polskiej muzyce, zwróciliśmy mu uwagę na wybitne dzieło, jakim jest „Król Roger”, a którego Giovanni nie znał wówczas zbyt dobrze – opowiada Kosendiak. – Sytuacja zmieniła się diametralnie, gdy dowiedział się, że „Król Roger” zostanie wystawiony w Palermo na Sycylii. Ucieszyło go to z dwóch powodów. Po pierwsze, bo jego akcja rozgrywa się właśnie w tym miejscu, w którym dodatkowo Giovanni mieszka (dzieląc czas między Mediolan a Palermo) – zauważył Kosendiak.

– Te miejsca są przeciwstawne pod względem ducha, który tam panuje, ale też krajobrazu – wyjaśnia Antonini. – Możemy podejrzewać, co szczególnie zrobiło na Szymanowskim wrażenie podczas jego dwóch wizyt w Sycylii, która zawsze znajdowała się na skrzyżowaniu kultur – była miejscem bojów, ale też rejonem, w którym mieszkali Normanowie i gdzie przebywali Arabowie, Hiszpanie, Francuzi, a także Grecy. Te wszystkie elementy odcisnęły piętno na sycylijskiej kulturze, ale również na jej architekturze i kuchni. Wydaje mi się, że to fascynuje ludzi, w tym Szymanowskiego – dodał dyrektor artystyczny festiwalu Wratislavia Cantans.

Jak podkreśla Antonini, to dzieło polskiego kompozytora opisuje konflikt dwóch aspektów człowieczeństwa, racjonalności i instynktu oraz próbę uwolnienia się od dramatycznego rozdarcia między tymi przeciwstawnymi sobie żywiołami. – W roku setnej rocznicy zakończenia I wojny światowej oraz stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości festiwal podejmuje także temat wolności w kontekście politycznym i społecznym – mówi Włoch. – Usłyszymy wyśmienitą „Paukenmesse” Josepha Haydna, mszę z okresu wojen napoleońskich, czasów tuż po rewolucji francuskiej, kiedy formował się model funkcjonowania naszego współczesnego państwa – dodał.

– Tegoroczna edycja festiwalu to 25 koncertów, z czego 14 odbędzie się we Wrocławiu i 11 w regionie. Będą one miały miejsce w pięknych miejscach takich jak chociażby Narodowe Forum Muzyki, Kościół Uniwersytecki, Oratorium Marianum, Kolegiata św. Krzyża czy Synagoga pod Białym Bocianem – mówi Andrzej Kosendiak. – Zgodnie z założeniami Andrzeja Markowskiego Wratislavia Cantans wciąż wpisuje się zarówno we Wrocław, jak i okoliczny region – dodał.

W tym roku festiwalowi towarzyszy hasło „Wyzwolenie”. – Ważne jest dla nas, by pamiętać o setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości, o czym marzyły pokolenia Polaków żyjące w wieku XIX – tłumaczy dyrektor NFM. – Pamiętamy również o wszystkich, którzy u schyłku i po pierwszej wojnie światowej wierzyli, że po trudnościach wojny powstanie nowy, wspaniały świat. Chcemy także pamiętać o innym wymiarze wolności - o tym, co jest istotne i ważne. W różnych epokach ludzie stawiają sobie pytanie, czym jest dla nich wolność w wymiarze społecznym i osobistym, a muzyka zawsze była przestrzenią wolności – zauważył Kosendiak.

– To bardzo wrocławski festiwal i jego inauguracja jest wspaniałym powrotem z wakacji do wielkomiejskiego życia i szczególnego miejsca, jakim jest Narodowe Forum Muzyki, które znajduje się obok Opery, Muzeum Miejskiego, Muzeum Teatru. To przestrzeń, którą cechuje rytm – podrkeśla wiceprezydent Wrocławia, Adam Grehl.

Na festiwalu narodowy chór Ukrainy Dumka wykona dwudziestowieczne utwory a cappella Henryka Mikołaja Góreckiego, a także ukraińską muzykę ludową i sakralną. – Do Wrocławia z programem podejmującym tematykę snu – rozumianego jako chwilowe wyzwolenie się od zmęczenia i trosk – powróci znany z niezwykle oryginalnego brzmienia zespół Graindelavoix – mówi dyrektor artystyczny Wratislavii Cantans. – Włoska La Compagnia del Madrigale wykona arcydzieła z fundamentalnej dla historii muzyki „Księgi VIII Madrygałów” Claudia Monteverdiego. W doskonałych dramaturgicznie utworach pojawia się motyw wojny, jednak u Monteverdiego są to potyczki serca – dużo mniej zgubne w skutkach niż zmagania marytalne – wyjaśnił Antonini.

Do postaci Bonapartego nawiązuje z kolei „Oda do Napoleona” Arnolda Schonberga, którą skomponowano podczas II wojny światowej do słów wiersza George’a Byrona. – Ten wiersz to miażdżąca krytyka pokonanego imperatora – tłumaczy Antonini. – Napoleon sprzeniewierzył się ideałom wolnościowym, które wyniosły go do władzy, i stał się dyktatorem podobnym do wielu tyranów obecnych na kartach historii. Postawę władcy totalitarnego celnie wyśmiał w „Der Tribun” Mauricio Kagel – wyjaśnił. Na tym samym koncercie zabrzmi „Sześć bagatel” Antona Weberna, uznanego – podobnie jak Schonberg – za kompozytora zdegradowanego i z tego powodu zakazanego w III Rzeszy. – Z obłędem trybuna kontrastuje piękno twórczości Claude’a Debussy’ego, którego setna rocznica śmierci przypada w tym roku. Paradoksalnie to ludzie oddają totalną władzę jednostce, która następnie ich tyranizuje. Mechanizm ten opisał już w XVI wieku Etienne de la Boetie w „Rozprawie o dowolnej niewoli”, z której pochodzi tytuł koncertu. Podobnie żołnierz z powstałego dokładnie sto lat temu utworu Igora Strawińskiego: walczy o odzyskanie osobistej wolności, ale potem sam oddaje się w niewolę diabłu, ulegając żądzy posiadania – dodał włoski muzyk.

W roku polskiego jubileuszu zaprezentowana zostanie opera kompozytorki Elżbiety Sikory traktująca o Marii Skłodowskiej- Curie. – Musiała wywalczyć sobie wolność wyboru drogi życiowej, mierząc się z szeregiem stereotypów i uprzedzeń wobec kobiet – opowiada Włoch.

– Tak jak w poprzednich latach zapraszamy na koncert poświęcony kompozytorowi wyjątkowemu w dziejach polskiej muzyki czasu baroku i początków klasycyzmu – postać Marcina Józefa Żebrowskiego, w programie prezentującym dzieła powstałe dzięki mecenasowi istotnego w historii kraju sanktuarium na Jasnej Górze, przybliży niestudzony w zgłębieniu rodzimej spuścizny kompozytorskiej Andrzej Kosendiak – dodał.

Jak w każdej edycji będzie miał miejsce typowo wrocławski koncert złożony z zabytków muzycznych przechowywanych w bibliotece. – Tym razem będą to nie tylko kompozycje aktualnie znajdujące się w bibliotece „Na Piasku”, lecz także dzieła z manuskryptu pochodzącego z Wrocławia i przechowywanego obecnie w Berlinie, zawierającego rzadko spotykane w początkach XVII wieku solowe utwory skrzypcowe, autorstwa m.in. Stephena Nau, Giovanniego Bassano i Francesca Rognoniego – wyjaśnił Antonini.

Festiwal zwieńczy oratoryjne dzieło „Messa da Requiem” Giuseppe Verdiego w wykonaniu sir Johna Eliota Gardinera i jego Montaverdi Choir oraz Orchestre Revolutionnaire et Romantique. – Z tym cenionym utworem związana jest ogromna tradycja wykonawcza, tymczasem słynny angielski maestro proponuje nam spojrzeć na niego tak, jak patrzymy na muzykę dawną, i zadać sobie pytanie, jakiej interpretacji tej genialnej mszy żałobnej chciałby sam kompozytor – mówi dyrektor artystyczny. – Verdi, tak jak Szymanowski, któremu poświęcona jest inauguracja, był wielkim patriotą – zaangażował się w budowanie zjednoczonego za jego życia państwa włoskiego; podobnie jak Szymanowskiemu bliska była idea odbudowy państwowości polskiej – dodał.

Jak podkreśla włoski muzyk, program festiwalu przywołuje dramatyczne wydarzenia z historii, z których każde jest związane z dążeniem do wolności – państw, grup społecznych, jednostek. – Program jest zaproszeniem do zastanowienia się nad tematem niezależności, samostanowienia – czy naprawdę chcemy być wolni? Od czego pragniemy się wyzwolić? Ile wysiłku jesteśmy w stanie włożyć w wywalczenie niezależności? Niech do refleksji natchnie nas muzyka będąca zawsze przestrzenią wolności – zachęca Antonini.

53 edycja festiwalu Wratislavia Cantans będzie miała w dniach 7 – 16 września we Wrocławiu.

PROGRAM

7.09.2018, piątek, godz. 19:00

Wrocław, NFM, Sala Główna

Król Roger

Jacek Kaspszyk – dyrygent

Mariusz Kwiecień – Król Roger (baryton)

Arnold Rutkowski – Pasterz (tenor)

Krystian Adam Krzeszowiak – Edrisi (tenor)

Soliści

Chór NFM

Agnieszka Franków-Żelazny – kierownictwo artystyczne

Chór Chłopięcy NFM

Małgorzata Podzielny – kierownictwo artystyczne

NFM Filharmonia Wrocławska

Program:

Karol Szymanowski Król Roger – wersja koncertowa op. 46

BILETY: VIP – 350 ZŁ* / 250 ZŁ, I – N 200 ZŁ / U 180 ZŁ, II – N 160 ZŁ / U 140 ZŁ, III – N 110 ZŁ / U 90 ZŁ

8.09.2018, sobota, godz. 17:00

Wrocław, NFM, Sala Czerwona

Historia żołnierza

Simone Bernardini – dyrygent

Ensemble1918

Claudia Gambino – narrator

Francesco Meola – aktor

Matteo Moglianesi – aktor

Piera Mungiguerra – reżyser

Program:

Igor Strawiński Trzy utwory na klarnet solo, Historia żołnierza

BILETY: VIP 90 ZŁ, N 70 ZŁ / U 50 ZŁ

8.09.2018, sobota, godz. 21:00

Wrocław, kościół Uniwersytecki pw. Najświętszego Imienia Jezus

Duchowa stolica Polski

Andrzej Kosendiak – dyrygent

Soliści

Chór NFM

Agnieszka Franków-Żelazny – kierownictwo artystyczne

Chór Chłopięcy NFM

Małgorzata Podzielny – kierownictwo artystyczne

Wrocławska Orkiestra Barokowa

Jarosław Thiel – kierownictwo artystyczne

Program:

Marcin Józef Żebrowski Rorate caeli, Magnificat, Missa pastoritia

BILETY: VIP 70 ZŁ, N 50 ZŁ / U 30 ZŁ

9.09.2018, niedziela, godz. 17:00

Wrocław, Oratorium Marianum

Młodzi Mistrzowie – Motety

Benjamin Bayl – dyrygent

Soliści – uczestnicy 43. Kursu Interpretacji Muzyki Oratoryjnej i Kantatowej

Zespół instrumentalny

Program:

Jean Gilles Motets à l'usage des dames religieuses

TBC

BILETY: VIP 50 ZŁ, N 30 ZŁ / U 20 ZŁ

9.09.2018, niedziela, godz. 20:00

Wrocław, kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja

Media vita in morte sumus

Björn Schmelzer – kierownictwo artystyczne

graindelavoix

Program:

I. Si dedero somnum oculis meis

Alexander Agricola Si dedero somnum oculis meis

Ludwig Senfl In pace / Si dedero

Josquin des Prés In pace in idipsum / Que vous ma dame

Alessandro Coppini Agnus Dei I z Missa „Si dedero”

Jacob Obrecht Agnus Dei II z Missa „Si dedero”

Antonius Divitis Agnus Dei III z Missa „Si dedero”

Josquin des Prés Agnus Dei I, II, III z Missa „Hercules dux Ferrariae”

II. Media vita in morte sumus

Jacobus de Kerle Media vita in morte sumus – motet

Nicolas Gombert Media vita in morte sumus – motet

John Sheppard Media vita in morte sumus – motet

Orlando di Lasso Media vita in morte sumus – motet

BILETY: VIP 90 ZŁ, N 70 ZŁ / U 50 ZŁ

10.09.2018, poniedziałek, godz. 19:00

Wrocław, NFM, Sala Czarna

Love is(n’t) in the air

Koncert w ramach MusMA

Ex Novo Ensemble

Program:

Katarzyna Krzewińska, Eliott Delafosse, Raffaele De Giacometti, Joris Blanckaert, William Sundman Sääf – nowe kompozycje na flet, altówkę, harfę i sopran inspirowane fragmentami Ars amandi Owidiusza

BILETY: VIP 50 ZŁ, N 30 ZŁ / U 20 ZŁ

11.09.2018, wtorek, godz. 19:00

Wrocław, kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja

In Paradisum

Endrik Üksvärav – dyrygent

Collegium Musicale

NFM Orkiestra Leopoldinum

Program:

Paweł Szymański In Paradisum

Henryk Mikołaj Górecki Szeroka woda op. 39

Tõnu Kõrvits Stabat Mater

***

Henryk Mikołaj Górecki Trzy utwory w dawnym stylu

Erkki-Sven Tüür Igavik in memoriam Lennart Meri, Requiem in memoriam Peeter Lilje

Koncert jest częścią programu obchodów stulecia niepodległości Estonii

BILETY: VIP 70 ZŁ, N 50 ZŁ / U 30 ZŁ

12.09.2018, środa, godz. 19:00

Wrocław, Synagoga pod Białym Bocianem

Monteverdi – Madrigali guerrieri et amorosi

La Compagnia del Madrigale

Program:

Claudio Monteverdi Madrigali guerrieri et amorosi – VIII księga madrygałów

BILETY: VIP 90 ZŁ, N 70 ZŁ / U 50 ZŁ

13.09.2018, czwartek, godz. 19:00

Wrocław, NFM, Sala Główna

Madame Curie

Wojciech Michniewski – dyrygent

Anna Mikołajczyk – Madame Curie (sopran)

Paweł Skałuba – Pierre Curie (tenor)

Tomasz Rak – Paul Langevin (baryton)

Leszek Skrla – Einstein (baryton)

Monika Fedyk-Klimaszewska – Missy Maloney (mezzosopran)

Elżbieta Czajkowska-Kłos – taniec

Polski Chór Kameralny Polish Chamber Choir Schola Cantorum Gedanensis

Jan Łukaszewski – kierownictwo artystyczne

NFM Filharmonia Wrocławska

Marek Weiss – reżyser

Program:

Elżbieta Sikora Madame Curie

BILETY: VIP – 200 ZŁ* / 110 ZŁ, I – N 80 ZŁ / U 60 ZŁ, II – N 60 ZŁ / U 40 ZŁ, III – N 45 ZŁ / U 25 ZŁ

14.09.2018, piątek, godz. 19:00

Wrocław, NFM, Sala Główna

In tempore belli

Giovanni Antonini – dyrygent

Il Giardino Armonico

Sandrine Piau – sopran

TBA – alt

Krystian Adam Krzeszowiak – tenor

Fulvio Bettini – baryton

Chór NFM

Agnieszka Franków-Żelazny – kierownictwo artystyczne

Program:

Joseph Haydn Missa in tempore belli C-dur „Paukenmesse” H. XXII:9

TBC

BILETY: VIP – 250 ZŁ* / 150 ZŁ, I – N 110 ZŁ / U 90 ZŁ, II – N 80 ZŁ / U 60 ZŁ, III – N 50 ZŁ / U 30 ZŁ

15.09.2018, sobota, godz. 17:00

Wrocław, NFM, Sala Czerwona

Rozprawa o dobrowolnej niewoli

David Moss – narrator

Quartetto di Cremona:

Cristiano Gualco – skrzypce

Paolo Andreoli – skrzypce

Simone Gramaglia – altówka

Giovanni Scaglione – wiolonczela

Andrea Lucchesini – fortepian

Program:

Anton Webern Sześć bagatel op. 9

Mauricio Kagel Der Tribun

***

Claude Debussy Kwartet smyczkowy g-moll op. 10

Arnold Schönberg Ode to Napoleon Buonaparte op. 41

BILETY: VIP 90 ZŁ, N 70 ZŁ / U 50 ZŁ

15.09.2018, sobota, godz. 21:00

Wrocław, kościół pw. św. Stanisława, św. Doroty i św. Wacława

Moc ukraińskiego śpiewu

Roman Rewakowicz – dyrygent

Jewhen Sawczuk – dyrygent

Narodowy Chór Ukrainy Dumka

Program:

Henryk Mikołaj Górecki Pieśni Maryjne op. 54, Totus Tuus op. 60, Amen op. 34

***

Kyryło Stecenko, Mykoła Leontowycz, Oleksandr Koszyc, Walentyn Sylwestrow, Jewhen Stankowycz, Dymitr Bortniański, Wołodymyr Zubycki– ukraińska muzyka sakralna i ludowa

BILETY: VIP 80 ZŁ, N 60 ZŁ / U 40 ZŁ

16.09.2018, niedziela, godz. 12:00

Wrocław, Oratorium Marianum

Vaghezze e ricercari – muzyczne skarby Biblioteki Uniwersyteckiej we Wrocławiu

Ensemble Imaginarium:

Enrico Onofri – skrzypce, kierownictwo muzyczne

Luca Guglielmi – klawesyn

Simone Vallerotonda – arcylutnia

Program:

Giovanni Bassano Ricercata seconda z Ricercate, passaggi et cadentie (Wenecja, 1585; wersja z Breslau manuscript)

Giulio Mussi da Lodi La Spelada – canzona z Il primo libro delle canzoni op. 5 (Wenecja, 1620)

Biagio Marini La Orlandina – symfonia, La Gardana – symfonia i La Caotorta – galiarda z Affetti musicali op. 1 (Wenecja, 1617)

Giovanni Bassano Ricercata terza z Ricercate, passaggi et cadentie (Wenecja, 1585; wersja z Breslau manuscript)

Bartolomé de Selma y Salaverde Canzon terza z Canzoni, Fantasie et Correnti (Wenecja, 1638)

Giovanni Battista Fontana Sonata terza z Sonate a 1, 2, 3 (Wenecja, 1641)

Stephen Nau Fantasia 7, Fantasia 6 (Breslau manuscript, Mus. MS 114)

Dario Castello Sonata prima z Sonate concertate in stil moderno (Wenecja, 1640)

Stephen Nau Ballet Mercury i Berg[a]masca [von] Nürrnberg bekommen (Breslau manuscript, Mus. MS 114)

Giovanni Legrenzi La Colloreta – sonata z Sonate a due e tre (Wenecja, 1655)

Stephen Nau Fantasia 47 (Breslau manuscript, Mus. MS 114)

Biagio Marini Sonata variata z Sonate, symphonie, canzoni (…) op. 8 (Wenecja, 1629)

Francesco Rognoni Vestiva i colli del Palest[r]ina – Modo di passeggiar con diverse inventioni non regolate al canto z Selva de varii passaggi (…) (Mediolan, 1620; wersja z Breslau manuscript)

BILETY: VIP 90 ZŁ, N 70 ZŁ / U 50 ZŁ

16.09.2018, niedziela, godz. 19:00

Wrocław, NFM, Sala Główna

Verdi – Requiem

Sir John Eliot Gardiner – dyrygent

Corinne Winters – sopran

Ann Hallenberg – mezzosopran

Edgaras Montvidas – tenor

Gianluca Buratto – bas

Monteverdi Choir

Orchestre Révolutionnaire et Romantique

Program:

Giuseppe Verdi Messa da Requiem

BILETY: VIP – 350 ZŁ* / 250 ZŁ, I – N 200 ZŁ / U 180 ZŁ, II – N 160 ZŁ / U 140 ZŁ, III – N 110 ZŁ / U 90 ZŁ.

 

Oceń publikację: + 1 + 2 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu www.tuwroclaw.com nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert TuWrocław

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera www.tuwroclaw.com i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy na drogach dojazdowych do szpitali powinny powstawać progi zwalniające?




Oddanych głosów: 465