zamknij

Kultura

Czarownicy i czarodziejki. Noworoczna gala w Narodowym Forum Muzyki

2018-12-27, Autor: mh

W piątek i sobotę, 4 i 5 stycznia, w ramach 4 Festiwalu Noworocznego NFM odbędą się dwa koncerty zatytułowane „Gala noworoczna: czarownicy i czarodziejki”. W ich trakcie solistki Joanna Moskowicz, Ewa Majcherczyk i Anna Borucka oraz NFM Filharmonia Wrocławska pod dyrekcją Bassema Akiki zabiorą publiczność w świat magii i czarów.

– Na początku nowego roku zastanawiamy się, co przyniesie przyszłość. Nie tylko my dalibyśmy sporo, aby dowiedzieć się, co nas czeka – wielu bohaterów oper uciekało się do różnych sposobów, by odkryć tajemnice jutra – napisano w zapowiedzi wydarzenia. Ich fascynujące historie przybliżą publiczności muzycy młodego pokolenia sceny operowej, wrocławscy filharmonicy oraz dyrektor Festiwalu Noworocznego NFM – dyrygent Bassem Akiki.

Reklama

Znana z umiejętności aktorskich sopranistka Joanna Moskowicz dwa lata temu zdobyła Nagrodę im. Jana Kiepury dla najlepszej śpiewaczki. Ewa Majcherczyk (sopran liryczno-koloraturowy) partie bohaterek, w które wcieli się tego wieczoru, wykonywała nieraz w ojczyźnie opery – we włoskich teatrach. Anna Borucka wygrała III Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Andrzeja Hiolskiego w Kudowie Zdroju, a w 2017 roku zadebiutowała w prestiżowej Semperoper w Dreźnie. Galę jak co roku poprowadzi Bassem Akiki.

Odczytywaniem przyszłości z kart parają się Cyganki w operowym superprzeboju „Carmen”. Koleżanki głównej bohaterki dowiadują się o czekających je miłości i bogactwie, ale Carmen przepowiadają dramatyczny los. Wiele operowych postaci udaje się po wróżby do czarownic, choćby starej Indianki w operze „Bal maskowy”, która rozgrywa się w Ameryce (choć została zainspirowana prawdziwymi wydarzeniami ze Szwecji). Niektórym wiedźmy same wchodzą w drogę – zapowiedź przyszłych wydarzeń mąci spokój Makbeta, a charakter mrocznych osobistości oddaje muzyka baletowa Giuseppe Verdiego. Najsłynniejszy kompozytor operowy nieraz inspirował się twórczością Szekspira – w czasie gali usłyszeć będzie można także jego wzruszającą modlitwę Desdemony z „Otella”. Natomiast Tytania ze „Snu nocy letniej” i jej czarodziejski dwór elfów zostaną przywołane w arii z opery Mignon, dzieła Ambroise’a Thomasa.

Czarownice w operach świadczą różne usługi. Tytułowa Rusałka z utworu Antonína Dvořáka przychodzi do Baby Jagi po eliksir, dzięki któremu jej ogon zmieni się w nogi. Mimo że wyśpiewywana lista składników magicznego przepisu może przyprawić o dreszcze (lub nudności), a w warstwie muzycznej kompozytor sięgnął po typowe upiorne motywy, utwór brzmi komicznie i jeśli będziemy się trząść, słysząc „Čury mury fuk”, to ze śmiechu, nie ze strachu. Operą zanurzoną w nieprawdopodobnym świecie magii jest „Czarodziejski flet”. Partia złowrogiej, ale jakże pięknie śpiewającej Królowej Nocy jest popisową rolą Joanny Moskowicz. Groźnymi bohaterkami są też wiły – duchy kobiet, które porzucone przez swych wybranków, zmarły ze zgryzoty i mszczą się teraz na nich. Dramatycznymi postaciami są także Azucena z „Trubadura”, której arię wykona Anna Borucka, księżniczka Eboli z „Don Carlosa”, która przeklina własną urodę, i niewolnica Liu z „Turandot”, baśniowej opery Giacoma Pucciniego. Bajkowy nastrój towarzyszy również „Opowieściom Hoffmanowskim”, z których pochodzi bardzo trudna i przezabawna aria lalki Olimpii: „artystkę” w trakcie występu trzeba nakręcać, żeby mogła śpiewać dalej.

Równie pogodne w charakterze są cztery musicalowe piosenki, które znalazły się w programie. Bohaterowie „Facetów i laleczek” wykorzystują wróżbiarskie rekwizyty – karty i kości – zgodnie z ich podstawowym przeznaczeniem: do hazardu. Bohaterki „Calamity Jane” wyśpiewują o czarodziejskim kobiecym dotyku, który więcej może niż zaklęcia i różdżki (ów szósty zmysł kobiety to w tej piosence po prostu umiejętność sprzątania). Natomiast rywalki z „Pal Joey” dochodzą w duecie do wniosku, że nie ma co walczyć o mężczyznę, który nie jest tego wart. Koncert zakończy trio sióstr ze „Skrzypka na dachu”: dzierlatki przedrzeźniają swatkę, postać podobną trochę do czarodziejek i czarownic – samotną, starszą kobietę, która nie wiadomo kiedy i skąd przyprowadza pannom mężów.

 „Gala noworoczna: czarownicy i czarodziejki” odbędzie się w piątek i sobotę, 4 i 5 grudnia o godz. 19:00 w Narodowym Forum Muzyki. Bilety, w cenie 60, 110, 150 i 200 zł, można kupować na stronie internetowej i w kasach NFM.

Wykonawcy:

Bassem Akiki – dyrygent

Joanna Moskowicz – sopran

Ewa Majcherczyk – sopran

Anna Borucka – mezzosopran

NFM Filharmonia Wrocławska

Marcin Majchrowski – prowadzenie

Program:

G. Verdi Ave Maria z opery Otello

G. Verdi Re dell'Abisso, affrettati z opery Bal maskowy

W.A. Mozart O zittre nicht, mein lieber Sohn z opery Czarodziejski flet

G. Puccini Tu che di gel sei cinta z opery Turandot

G. Verdi O don fatale z opery Don Carlo

J. Offenbach Les oiseaux dans la charmille z opery Opowieści Hoffmana

G. Bizet Melons! Coupons! z opery Carmen

G. Verdi – muzyka baletowa z opery Makbet                                      

***

G. Puccini La tregenda z opery-baletu Wiły

G. Bizet Les tringles des sistres tintaient z opery Carmen

W.A. Mozart Der Hölle Rache z opery Czarodziejski flet

G. Verdi Stride la vampa z opery Trubadur

A. Thomas Ah, pour ce soir… Je suis Titania z opery Mignon

A. Dvořák Čury mury fuk z opery Rusałka

F. Loesser Marry the Man Today z musicalu Faceci i laleczki (sł. F. Loesser)

S. Fain  A Woman’s Touch z musicalu / from Calamity Jane (sł. P.F. Webster)

R. Rodgers Take Him z musicalu Pal Joey (sł. L. Hart)

J. Bock Oj swatko, swateńko męża mi znajdź z musicalu Skrzypek na dachu (sł. S. Harnick, libretto Joseph Stein).
 


Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu www.tuwroclaw.com nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert TuWrocław

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera www.tuwroclaw.com i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy uważasz, że zabieg in vitro powinien być dofinansowywany z publicznych pieniędzy?




Oddanych głosów: 313