zamknij

Kultura

Debata o kulturze celebryckiej wokół zdjęcia Davida Bowiego

2018-08-21, Autor: mh

Czuły Sejsmograf – rozmowy Współczesne to nowy cykl debat, do których pretekstem są prace z kolekcji Muzeum Współczesnego. Punktem wyjścia do pierwszej rozmowy będzie praca Douglasa Gordona "Self-Portrait of You + Me (David Bowie)". Stanowi ona część rozbudowanej serii, w której artysta wykorzystuje popularne zdjęcia znanych osób związanych ze sferą popkultury.

Kluczowe dla wielowątkowej działalności Jerzego Ludwińskiego, związanego niegdyś z Wrocławiem kuratora i teoretyka sztuki, a także nieoficjalnego patrona Muzeum Współczesnego, było dążenie do stworzenia instytucji sztuki aktualnej, opartej na dialogu. Instytucji, która z jednej strony będzie – jak pisał krytyk – "czułym sejsmografem" zmian zachodzących zarówno w polu sztuki, jak i w społeczeństwie, a z drugiej – stanowić "katalizator" nowych zjawisk artystycznych.

– Spotkania przyjmą formę otwartych debat, które w możliwie najszerszy sposób, będą przyglądać się otaczającej nas rzeczywistości – napisano w zapowiedzi wydarzenia. – Prezentowane prace traktujemy jako wstęp do dyskusji na tematy związane z dziełem, lecz analizowane z perspektywy wykraczającej poza pole sztuki. Kluczowe jest nakreślenie szerokich możliwości interpretacyjnych i kontekstów, uwzględniających odrębne perspektywy i kręgi zainteresowań. Cykl zostanie zainaugurowany w ramach programu towarzyszącego wystawie "Szczurołap" – dodano.

Punktem wyjścia do pierwszej rozmowy będzie praca Douglasa Gordona "Self-Portrait of You + Me (David Bowie)". Stanowi ona część rozbudowanej serii, w której artysta wykorzystuje popularne zdjęcia znanych osób związanych ze sferą popkultury. – Wypalone oczy i usta w fotografii ukazującej Davida Bowiego zastąpione zostały fragmentami lustra – można przeczytać w opisie tej inicjatywy. – Wykorzystanie ognia odgrywa tutaj ważny element procesu twórczego – użycie świecy dawało artyście ograniczoną formę kontroli nad końcowym efektem. W konsekwencji otrzymujemy portret z wypalonymi fragmentami uzupełnionymi lustrzanym podkładem dzięki czemu przedstawienie muzyka zlewa się z naszym odbiciem. Działanie Gordona stanowi rodzaj gry z percepcją tożsamości. Wizerunek – maska supergwiazdy – skonfrontowany z własnym odbiciem uświadamia, że każdy z nas odgrywa rolę w procesie projektowania ikony. Jest to również specyficzny gest ikonoklastyczny. Gordon skupia się na zlaicyzowanym wizerunku ikony naszych czasów. Tworzenie tego wizerunku jest dla artysty aktem destruktywnym – dodano.

W 1968 roku Andy Warhol powiedział, że w przyszłości każdy będzie sławny przez 15 minut i choć wydaje się to znakiem współczesnych nam czasów, to warto pamiętać, że kultura celebrycka zawsze była częścią życia codziennego. – W czasie spotkania porozmawiamy o mechanizmach kreujących fenomen i obsesje szeroko pojętej kultury celebryckiej – napisali organizatorzy wydarzenia. – Jak popkultura kształtuje nasz ogląd rzeczywistości? Czy głód sławy jest produktem społeczeństwa konsumpcyjnego? Na ile utożsamiamy się z naszymi idolami? Jaka jest nasza odpowiedzialność w kreowaniu ich sławy? – zapytali w opisie tej inicjatywy. Nad odpowiedziami na te i inne pytania zastanowią się wspólnie z Agatą PyzikPrzemysławem Witkowskim. Spotkanie poprowadzą kuratorzy Muzeum Współczesnego, Piotr LisowskiMałgorzata Miśniakiewicz.

Agata Pyzik (ur. 1983) to dziennikarka, krytyczka i eseistka. Pisze o kulturze, sztuce, estetyce i polityce do publikacji książkowych oraz prasy polskiej i brytyjskiej (między innym "The Guardian", "The Wire", "Frieze", "Calvert Journal", Dwutygodnik, "Polityka"). Jej zainteresowania obejmują kulturę krajów realnego socjalizmu i okresu zimnej wojny, transformację ustrojową w krajach postkomunistycznych i polityczne możliwości wykorzystywania kultury popularnej. W 2014 roku ukazała się jej książka "Biedni, ale sexy", spojrzenie na Europę Wschodnią we współczesnych trendach wskrzeszania "idei komunizmu", a także przez pryzmat zjawisk takich jak obsesyjne zainteresowanie blokiem wschodnim, orientalizm, czy "samokolonizacja".

Przemysław Witkowski (ur. 1982) to publicysta dziennikarz i poeta. Pisał do gazet takich jak: "Przekrój", "Gazeta Wyborcza", "Le Monde diplomatique", "Magazyn Miasta", "Vice", "Visegrad Insight", "Krytyka Polityczna" czy "Polska The Times". Jest Członkiem zespołu Krytyki Politycznej i polskiej edycji "Le Monde diplomatique". Wydał trzy tomy poezji ("Lekkie czasy ciężkich chorób", "Preparaty" oraz "Taniec i akwizycja") i tom esejów ("Chwała Supermanom. Ideologia w popkulturze"), w których analizuje relacje pomiędzy współczesną popkulturą a polityką.

Reklama

Spotkanie odbędzie się w środę, 22 sierpnia, o godz. 18:00 w Muzeum Współczesnym (plac Strzegomski 2a). Wstęp wolny.

PROGRAM CYKLU

Czuły Sejsmograf – rozmowy Współczesne

22.08 (środa), godz.18.00

KULTURA CELEBRYCKA

Punktem wyjścia będzie praca Douglasa Gordona "Self-Portrait of You + Me (David Bowie)", 2007.

5.09 (środa), godz.18.00

NARODOWA HOMOGENICZNOŚĆ

Punktem wyjścia będzie praca Artura Żmijewskiego "Spojrzenie" (2016–2017).

19.09 (środa), godz. 18.00

OBSESJA ZNISZCZENIA

Punktem wyjścia będzie praca Gustava Metzgera "Model sztuki auto-destruktywnej" (1960/2018).

Oceń publikację: + 1 + 3 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu www.tuwroclaw.com nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert TuWrocław

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera www.tuwroclaw.com i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy na drogach dojazdowych do szpitali powinny powstawać progi zwalniające?




Oddanych głosów: 385