Wiadomości

Der Spiegel: we Wrocławiu już nie wszystkie kamienie mówią po polsku

2011-02-21, Autor: Bartłomiej Knapik
We Wrocławiu Niemcy nie są już obcymi. Powstało wiele książek naukowych i tych dla szerszej publiczności o historii tego miasta. Jej odkrywanie stało się w mieście modne – pisze jedna z najbardziej poważanych gazet za naszą zachodnią granicą: Der Spiegel.

Reklama

Dziennikarz Der Spiegel przeprowadził wywiad z Krzysztofem Ruchniewiczem, historykiem, profesorem nadzwyczajnym Uniwersytetu Wrocławskiego i dyrektorem Centrum Studiów Niemieckich i Europejskich im. W. Brandta.
Wrocławski naukowiec bardzo pozytywnie wypowiadał się na temat współczesnych stosunków z naszymi zachodnimi sąsiadami:
- Bezpośrednio po wojnie na ziemiach odzyskanych przeprowadzano „polonizację”. W latach 50-tych poczta odsyłała listy zaadresowane „Breslau”, bo miasto zmieniło nazwę. Jednak te dni się skończyły – mówi w wywiadzie dla niemieckiej gazety Krzysztof Ruchniewicz.

Zdaniem Ruchniewicza władze samorządowe dużo u nas zrobiły aby zmienić Wrocław w miasto otwarte i wielokulturowe:
- Powstało wiele książek naukowych i tych dla szerszej publiczności o historii tego miasta. To bardzo efektywny sposób, aby nawiązać kontakt z ludźmi, którzy mieszkali tu wcześniej. Przeszłość Wrocławia popularyzują także historię miasta, powstały specjalne strony na ten temat Odkrywanie przeszłości stało się w mieście modne. We Wrocławiu już nie wszystkie kamienie mówią po polsku – dodaje.

Wspominając hałas, jaki się pojawił po pozytywnym zaopiniowaniu przez komisję kultury rady miasta wniosku o przywrócenie nienazwanemu wzniesieniu w Parku Południowym jego przedwojennej nazwy "wzgórze Georga Bendera" – ku czci niemieckiego nadburmistrza Wrocławia, trudno być aż takim optymistą. O sprawie napisaliśmy jako pierwsi, 8 lutego. Głosowanie wśród radnych komisji kultury nie było wcale gładkie. Za wnioskiem były 4 osoby, ale dokładnie tyle samo radnych miało wątpliwości. Przeciw była jedna osoba, a trzy się wstrzymały. Wśród radnych pojawiły się obawy, czy nie stworzy to precedensu dla prób powrotu do przedwojennych nazw ulic. Mówiono o „piastowskim Wrocławiu”, jakby chociaż Jasienica pisał, że miasto podobnie do Gdańska czy Opola zostało założone przez Piastów. Jak gdyby w 991 roku Mieszko I nie podbił Śląska i nie odebrało go razem z Wrocławiem Czechom.

Co o tym myślicie? Zgadzacie się z tezą profesora Ruchniewicza?
Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 2

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (24):
  • ~ 2011-02-21
    08:05:26

    1 0

    Później się zmieni na Ryśka Bendera i nawet nazwiska nie trzeba będzie zmieniać;)

  • ~ 2011-02-21
    08:28:17

    1 0

    Skoro Georg to Jerzy, to może od razu zróbmy "Wzgórze Jerzego Bendera" - będzie spolonizowana poniemieckość.

  • ~ 2011-02-21
    08:32:33

    1 0

    Fajnie, że i Niemcy zauważają zmiany, które u nas zachodzą. Co prawda zmiany powolne, ale na razie dobre i to.

  • ~ 2011-02-21
    08:37:49

    0 1

    Gdyby to się udało, to można by pokazać tym ze wschodu, jak to się robi w cywilizowanym, wielokulturowym świecie.

  • ~ 2011-02-21
    10:36:05

    1 0

    Pan Knapik może zareaguje - "Polsko – Niemieckich" jest napisane z dwoma błędami ortograficznymi i jednym interpunkcyjnym. Szejm.

  • ~ 2011-02-21
    10:40:04

    1 0

    i jeszcze ortograf w "po Polsku" - szejm.

  • ~ 2011-02-21
    10:52:44

    1 0

    Na wikipedii jest napisane ,że Opole zostało w 990 roku przyłączone do Polski. Więc jak to jest?

  • ~ 2011-02-21
    10:54:50

    1 0

    "W X Mieszko I przyłączył Pomorze Wschodnie z Gdańskiem i Zachodnie ze Szczecinem i Kołobrzegiem do Polski." Jak widać informacje o Gdańsku zaprzeczają tezie ,iż Piastowie założyli to miasto. Mógłby ktoś kompetentny to wyjaśnić i podać wiarygodne źródła?

  • ~ 2011-02-21
    10:59:46

    1 0

    Autor dokonuje pewnego uproszczenia historycznego. Można by wywnioskować, że Ślask był rdzennie Czeski a nie podbity przez Wielkie Morawy a potem po ich rozpadzie zależny od Czech. Co nie zmienia faktu, że kulturowo i etnicznie też czeski nie był.Sam Wrocław też nie został załozony przez Czechów tylko żyjące na tych ziemiach plemie słowiańskie Śłężan. Ale to tylko taka dygresja ;)

  • ~ 2011-02-21
    11:01:08

    1 0

    Oczywiście chodziło mi o Ślężan a nie Śłężan ;)

  • ~ 2011-02-21
    11:04:02

    1 0

    oczywiście, że to uproszczenie. Śląsk rdzennie polski za to także nie był. co do historii samego Wrocławia - też nie ma pewności kto go założył. domniemuje się, że zrobili to raczej zdobywcy, niż mieszkańcy plemion tu mieszkających, bo przecież ich ośrodkiem głównym była Ślęza (ale to także nie jest pewne - to spekulacje). nie wolno także zapominać, że nazwę część badaczy wyprowadza od księcia czeskiego. co do opola i gdańska - o nich przynajmniej Jasienica pisał, że założył te grody Mieszko (być może od nowa). z Wrocławiem nawet on przyznawał, że miasto zostało przez piastów zdobyte.

  • ~ 2011-02-21
    11:13:41

    1 0

    Hałas wywołała pani Maciejewska z "Gazety Wybiórczej", oskarżając tych, którzy ma ją wątpliwości o nacjonalistyczne postawy i język, używając języka, króry niei przystoi kulturalnemu człowiekowi. No cóż, stare przysłowie mówi, że "każdy sądzi według siebie". Za wielką wartość naszego miasta uważam jego wielokulturowośc, atmosferę, otwartość, fakt, że każdy czuje się tutaj dobrze i MA PRAWO do dyskusji. Jednak, jak widać, niektórzy mają z tym problem.

  • ~ 2011-02-21
    11:26:02

    1 0

    @Bart Knapik: W tym kontekście patrząc to co to znaczy rdzennie polskie? Czy chodzi o ziemie należące do Polan? Jeśli tak to i Warszawa nie jest rdzennie polska. Prawda jest taka, że zarówno plemie Polan jaki i Ślężan jest zaliczane do plemion lechickich jak zreszta wszystkie inne zjednoczone przez Mieszka. Stąd też można wysunąć wniosek, że mimo wszystko Ślężanom wtedy bylo bliżej do tworzącego sie państwa polskiego niż czeskiego. Co nie zmienia faktu, że Wrocław dzięki swojim dziejom historycznym jest właśnie wielokulturowy i jest chyba najbardziej otwartym miastem w Polsce.

  • ~ 2011-02-21
    11:29:08

    1 0

    rdzennie Polskie to odpowiedź na rdzennie Czeskie, którego Ty użyłeś. jasne, że plemię lechickie. mnie zaś chodzi tylko o to, żeby nie mieszać w historii i nie twierdzić, że Wrocław to piastowskie miasto. bo ta dynastia pochodzi z konkretnego regionu kraju - i Wrocławia na pewno nie zakładała.

  • ~ 2011-02-21
    11:32:55

    0 1

    Dyskusja o tym, kto był pierwszy - Ślężanie, Celtowie, Czesi, czy Germanie - jest raczej bezcelowa. Gdyby istniały jakieś źródła, które pozwalałyby to jednoznacznie ustalić, zapewne mielibyśmy to już za sobą.
    Nie ma wątpliwości, że sama nazwa jest czeska. I że Piastowie doprowadzili do założenia tu biskupstwa. Oraz że w czasie przeistoczenia z grodu w miasto, Breslau było pruskie, stąd większość dziedzictwa przemysłowego i kulturowego ma charakter niemiecki. Wreszcie nie ma wątpliowści, że obecnie Wrocław jest polski i że naszym zadaniem jest rozwijać przekazane nam dziedzictwo z szacunkiem zarowno dla naszych narodowych tradycji, jak i dla przeszłości miejsca, w którym przyszło nam żyć.
    Jak przeczytałem ten artykuł (jeszcze bez komentarzy), bałem się, że rozpęta się dyskusja na temat rewizjonizmu niemieckiego i pobudzonych za zachodnią granicą nadzieji na kroczącą regermanizację. Ale takie głosy tutaj się nie pojawiły. Czytelników tuwroclaw.com przepraszam za tego typu podejrzenia.

  • ~ 2011-02-21
    11:35:00

    1 0

    No właśnie Ty napisałeś, że nie jest rdzennie polskie a wg przytoczonych wyżej mnie faktów jestem w stanie stwierdzić, że bardziej niż czeskie. Co nie zmienia faktu, że niekoniecznie piastowskie.

  • ~ 2011-02-21
    11:48:49

    1 0

    @Bart: O rdzenności piszesz w drugim zdaniu w wypowiedzi o godz.11:04:02 "Śląsk rdzennie polski za to także nie był". Widać szybko zapominasz ;)
    @mlodywroclaw.pl: Uważam, że dyskusje historyczne nie są bezcelowe i o ile rzeczowo to warto je prowadzić. Tak też to odbierałem. Jeśli ktoś odczuł inaczej to przepraszam. Swoją drogą juz mnie zainteresowało stwierdzenie, że przeistoczenia grodu w miasto było za panowania Prus. O którym fakcie mówisz. Domyslam sie, że nie o prawach miejskich, bo to jednak za panowania Piastów. Może chodzi Ci o zburzenie murów obronnych? To z tego co wiem uczynili akurat francuzi podczas 6-cio letniego panowania.

  • ~ 2011-02-21
    11:55:04

    1 0

    Czyli nazwa miasta jest ewidentnie zasługą Czechów? Od tego księcia Vracisława? A z łaciny nazwa Wratislavia, ma tutaj jakiś udział? Dzięki z góry na odpowiedzi bo te pytania chodzą po głowie a nie ma nigdy jak ich sprawdzić.

  • ~ 2011-02-21
    12:00:06

    1 0

    Co do nazwy to jest to prawdopodobne wytłumaczenie, chociaż nie jest to pewnik.

  • ~zabiorom 2011-02-21
    12:10:38

    1 0

    Warto pamiętać, że ta święta góra nazywa się Ślęża, a Ślęza to wieś w gminie Kobierzyce.

  • ~ 2011-02-21
    12:21:48

    1 0

    Dokładnie. Stąd też Ślężanie, a nie Ślęzanie :) Ale myśle, że Bartkowi po prostu 'ż' nie wskoczyło :)

  • ~ 2011-02-22
    08:59:49

    1 0

    Ale jak dojść do tego gdzie się wszystko zaczęło? Nie ma chyba na to sposobu? Na Osobowicach znajdują się pozostałości po dwóch grodziskach datowane na około 500 lat p.n.e. A chyba Wyspy Tumskie jeszcze lepiej nadawały się do osadnictwa? Niestety nie sprawdzimy tego, bo są zabudowane i były wielokrotnie przebudowywane. Pewne natomiast jest, że miasto leżące na styku tylu kultur odczuło ich wpływ i dzięki temu jest jakie jest. Prawie wszyscy, którzy tu mieszkamy obecnie przybyliśmy z innych miejsc co doskonale wpisuje się w tutejszą tradycję a wydarzenie ostatnich dziesięcioleci najwyraźniej ugruntowały nas w tym miejscu co spowodowało chęć odkrywania jego przeszłości. Na skalę kraju jesteśmy inni. Ślazacy są śląscy, Kaszubi..., Górale..., a my? Może nie mamy swoich tradycji ale doskonale wpisujemy się w To miejsce i chwała nam za to!
    Jak już była mowa wcześniej, ja też dziękuję za poziom dyskusji.

  • ~ 2011-02-22
    10:35:23

    1 0

    Ten gościu ruchniewicz mam wrażenie, że pierwszy głosował by z przyłączeniem Breslau do Niemiec.

  • ~ 2011-02-23
    20:55:22

    1 0

    A moze warto tak przeczytac caly wywiad i dopiero wtedy formulowac jakies zdania: http://www.spiegel.de/international/germany/0,1518,746178,00.html

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu www.tuwroclaw.com nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.