Kultura

Koncert Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej Leopoldinum hitem majowego repertuaru

2012-05-10, Autor: bs/inf. pras.
Filharmonia Wrocławska przygotowała w maju wiele ciekawych propozycji. Na uwagę zasługuje przede wszystkim najbliższy koncert odbywający się 12 i 13 maja.

Reklama

12 i 13 maja, godz. 18, Sala koncertowa Filharmonii
Günter Pichler – dyrygent
Tanja Becker-Bender – skrzypce
Wrocławska Orkiestra Kameralna Leopoldinum
Program:W.A. Mozart – VII Kwartet Es-dur KV 160K.A. Hartmann – Concerto funébreJ. Brahms – I Sekstet B-dur op. 18

Pod wpływem wydarzeń politycznych, które nastąpiły po dojściu Adolfa Hitlera dowładzy, w Karlu Amadeusie Hartmannie dokonała się niezwykła wewnętrzna przemiana estetyczna. Z twórcy burleskowego stał się kompozytorem niezwykle patetycznym. Jego Concerto funébre – katastroficzne, o niezwykłej sile ekspresji i ogromnym ładunku emocjonalnym było wyrazem moralnego i duchowego oporu niemieckiego kompozytora wobec hitlerowskiej tyranii. Premiera odbyła się jesienią 1939 roku w St. Gallen w neutralnej Szwajcarii, tuż po zbrojnym ataku Niemiec na Polskę. Impulsem do stworzenia owego dzieła były uczucia, które targały kompozytorem na wieść o okupowanej przez jego rodaków Czechosłowacji. Utwór ten stanowił wyraz protestu Hartmanna wobec zastanej sytuacji, a jego aktem solidarności z Czechami było umieszczenie dawnej melodii, często wykorzystywanej jako symbol narodowy w utworach Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka,Leoša Janáčka czy Bohuslava Martinů, znanej jako Hymn Husycki.

18 maja, godz. 19, Sala koncertowa Filharmonii
David Afkham – dyrygent
Ewa Pobłocka – fortepian
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej
Program:S. Prokofiew – I Symfonia D-dur op. 25 „Klasyczna”W.A. Mozart – Koncert fortepianowy d-moll KV 466S. Prokofiew – II Suita z baletu Romeo i Julia

Któż z nas nie zna romantycznej opowieści o pięknej, ale tragicznej miłości Romea i Julii? Para kochanków z dramatu Williama Szekspira wielokrotnie inspirowała artystów. Cóż może być bardziej twórczego niż niewinne uczucie, które przeradza się w ludzką tragedię… Do historii tej sięgnął również Siergiej Prokofiew w swoim balecie Romeo iJulia. Dziś uznawany za jedno z najbardziej popularnych dzieł kompozytora, nie od razu spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem. Początkowo uważano, że muzyka Prokofiewa uniemożliwia realizację choreografii tanecznej. W Romeo i Julii kompozytor wykorzystał melodię Gawota, który stanowił jedną z części napisanej osiemnaście lat wcześniej Symfonii „Klasycznej”.

23 maja, godz. 19:30, Sala koncertowa Filharmonii
Chopin i Norwid Janusz Olejniczak – fortepian
Andrzej Seweryn – recytacje
Program:Utwory F. Chopina i C.K. Norwida
Współorganizacja: Fundacja im. A. Markowskiego

„Rodem Warszawianin, sercem Polak, a talentem świata obywatel (…)” – jedna znajsłynniejszych sentencji dotyczących Fryderyka Chopina wypłynęła spod pióra Cypriana Kamila Norwida w 1849 roku, dzień po śmierci kompozytora. Choć obaj artyści znali się zaledwie kilka miesięcy, to jednak darzyli się sympatią i wzajemnym zrozumieniem. Z jednej strony wynikało to z tak zwanego pokrewieństwa dusz, z drugiej zaś z podobnych doświadczeń życiowych. Obaj jako młodzieńcy triumfowali w warszawskich salonach i obaj też opuścili Polskę bez świadomości, że już nigdy do niej nie powrócą.

25 maja, godz. 19, Sala koncertowa Filharmonii
Jacek Kaspszyk – dyrygent
Yulianna Avdeeva – fortepian
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej
Program:L. van Beethoven – II Koncert fortepianowy B-dur op. 19S. Prokofiew – V Symfonia op. 100

Początkowo uważano, że II Koncert fortepianowy B-dur Ludwiga van Beethovena powstał w 1794 roku, czyli w czasie, gdy 24-letni kompozytor przygotowywał się dopublicznego debiutu na wiedeńskiej scenie. Jednak według nowszych badań okazało się, że pierwsze szkice utworu powstały dużo wcześniej, prawdopodobnie jeszcze w roku 1789.

26  maja, godz. 18, Sala koncertowa Filharmonii
Lutosławski Quartet
Program: M. Lorenc – Kwartet smyczkowy (2012)
K. Szymanowski – I Kwartet smyczkowy op. 37G. Bacewicz – III Kwartet smyczkowyD. Szostakowicz – VIII Kwartet smyczkowy c-moll op. 110

VIII Kwartet smyczkowy Dymitra Szostakowicza powstał w 1960 roku po ujrzeniu przez kompozytora zniszczonego nalotami dywanowymi Drezna. Kompozytor pracował wówczas nad muzyką do niemiecko-radzieckiego filmu Pięć dni i pięć nocy, a napisanym w zaledwie trzy dni kwartetem pragnął uczcić pamięć „Ofiar faszyzmu i wojny”. Stąd tak wstrząsająca i tragiczna wymowa dzieła. 

27 maja, godz. 18, Sala koncertowa Filharmonii
Recital fortepianowy Yulianny Avdeevy
Program: J.S. Bach – Uwertura francuska h-moll BWV 831F. Chopin – Barkarola Fis-dur op. 60, Scherzo b-moll op. 31W. Rihm – Klavierstück nr 5 „Tombeau” M. Ravel – SonatinaS. Prokofiew – II Sonata d-moll op. 14

Decyzja jury XVI Międzynarodowego Konkursu im. Fryderyka Chopina wywołała wśród krytyków i publiczności gwałtowne emocje. Po ogłoszeniu wyników zawrzało od komentarzy. Niemniej zaskoczona była sama zainteresowana, laureatka I miejsca – Yulianna Avdeeva. Rosyjska pianistka nie należała do faworytów publiczności, a jej gra podzieliła Polaków na dwie przeciwstawne frakcje. Zwolennicy artystki docenili jej „fenomenalny warsztat i sugestywny typ ekspresji” oraz dojrzałość podpartą dużym doświadczeniem estradowym.

27 maja, godz. 18, Oratorium Marianum
Jan Łukaszewski – dyrygent
Chór Filharmonii Wrocławskiej
Program: S.D. Sandström – Hear My Prayer, O Lord T. Jennefelt – Villarosa sarialdi I. Pizzetti – Due composizioni corali: Il Giardino di Afrodite Piena Sorgeva la LunaF. Martin – Cinq chansons d'Ariel z Burzy W. Szekspira: Come unto These Yellow Sands Full Fathom Five Thy Father Lies Before you can say ‘Come and Go’ You are Three Men of Sin,Where the Bee Sucks, there Suck IE. Pałłasz – Dwie pieśni do słów Osipa Mandelsztama: Zima, Ja skażu tiebie M. Małecki – Kwitnie mak z przedstawienia Apetyt na czereśnie, Wiej, wichrze zimowy z przedstawienia Jak wam się podoba E. Whitacre – Sleep

W Oratorium Marianum zabrzmią utwory a cappella współczesnych kompozytorów pochodzenia szwedzkiego, włoskiego, amerykańskiego i polskiego. W programie znalazły siędzieła, których inspirację stanowiły kompozycje barokowe, tematyka starożytna, poezja i sztuki teatralne. W wykonaniu Chóru Filharmonii Wrocławskiej usłyszymy opracowany przez Svena-Davida Sandströma anthem Henry’ego Purcella Hear My Prayer, O Lord, Villarosasarialdi Thomasa Jennefelta oraz nawiązujące do źródeł starożytnej Grecji i Rzymu Due composizioni corali Ildebrando Pizzettiego.Oprócz tego usłyszymy również Sleep Erica Whitacre’a do słów poety i zarazem przyjaciela kompozytora – Charlesa Anthony’ego Silvestriego. Whitacre jest pomysłodawcą i realizatorem projektu „Wirtualny chór”. Polega on na tym, że setki osób pochodzące z kilkudziesięciu krajów przesyłają audiowizualne nagrania solowych wystąpień, które następnie łączone są w jeden utwór. 

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu www.tuwroclaw.com nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Najczęściej czytane

Alert TuWrocław

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera www.tuwroclaw.com i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Na które polskie owoce czekasz najbardziej?







Oddanych głosów: 1148