zamknij

Kultura

Kontrowersje wokół zarobków dyrektora artystycznego opery. „To światowej sławy śpiewak”

2020-12-04, Autor: Michał Hernes

Duże emocje budzi sprawa zarobków dyrektora artystycznego Opery Wrocławskiej Mariusza Kwietnia. – To światowej sławy śpiewak operowy, posiadający ogromne doświadczenie artystyczne oraz sieć kontaktów zawodowych – czytamy w oświadczeniu instytucji kultury, która niedawno apelowała o przekazywanie darowizn na jej na dalszą działalność artystyczną.

Reklama

Aktywiści z Akcji Kultura zwrócili uwagę na to, że średnia płaca we wrocławskich instytucjach kultury wynosi 4487 zł brutto. W 2019 roku w Operze Wrocławskiej płacono zaś średnio 3634 zł brutto. – Dyrektor artystyczny Opery Wrocławskiej będzie zarabiał przez najbliższe 4 lata 61.083 zł miesięcznie – podkreślają aktywiści. I dodają, że całkowita, końcowa wartość umowy wynosi 2 932 000 00 zł.

W tej sprawie napisał też do nas zaniepokojony meloman. – Dyrektor Marcin Nałęcz-Niesiołowski w 2017 r. zarobił 439,2 tys. zł. Jego wynagrodzenie podstawowe wyniosło ponad 158 tys. zł, a za dyrygowanie w kierowanej przez siebie placówce dostał dodatkowo 315 tys. zł – przypomina nasz czytelnik, powołując się na dane podane przez NIK w protokole pokontrolnym. I dodaje, że to działanie ówczesnego szefa Opery Wrocławskiej uznano za niegospodarność.

– Tymczasem obecnie w Operze Wrocławskiej jest trzech dyrektorów. Uposażeń wszystkich nie znam, ale kontrakt jednego opiewa na sumę prawie trzech milionów 2.932.000,00, co daje sumę 586.400 zł rocznie i to nie jest niegospodarność, tym bardziej w czasie pandemii? – pyta meloman.

Dodatkowo za pośrednictwem strony Opery Wrocławskiej jej pracownicy apelowali o wsparcie: „(…) Aby móc nadal działać i wychodzić poza mury naszej Opery, potrzebujemy wsparcia. Dlatego zachęcamy Państwa do przekazywania darowizn. Będziemy ogromnie wdzięczni za każdą złotówkę dobrowolnie przeznaczoną na dalszą działalność artystyczną - zarówno w sieci, jak i na żywo”.

Pytanie, jak to się ma do zarobków dyrektora artystycznego? Przypomnijmy, że został nim światowej sławy baryton Mariusz Kwiecień. – Zamienił Nowy Jork i Metropolitan Opera na Operę Wrocławską, Wrocław i Dolny Śląsk. Świadczy to o tym, że nasz region ma do wykorzystania ogromny potencjał – mówi Halina Ołdakowska, dyrektor opery.

Choć informacja o zarobkach Kwietnia wywołała kontrowersje, to jego pracodawcy i współpracownicy bronią dyrektora artystycznego. – Wizja zarządzania i rozwoju działalności Opery zyskała uznanie komisji konkursowej, która w lipcu 2020 roku powierzyła Halinie Ołdakowskiej stanowisko dyrektor Opery Wrocławskiej. Decyzja o zatrudnieniu Mariusza Kwietnia w roli dyrektora artystycznego to element realizacji  koncepcji konkursowej – czytamy w oświadczeniu instytucji.

OŚWIADCZENIE OPERY WROCŁAWSKIEJ:

„(...) Umowa zawarta pomiędzy Operą Wrocławską a firmą Mariusza Kwietnia określa warunki jego zatrudnienia w charakterze dyrektora artystycznego na cztery lata. Kwota stanowiąca przedmiot zamówienia obejmuje cały okres trwania umowy, zawiera wszystkie jej koszty i jest wypłacana  proporcjonalnie w ujęciu miesięcznym. Zamówienie zostało zrealizowane zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych z dnia 27 września 2019 roku. To, co należy podkreślić, to brak wzrostu sumarycznego wynagrodzenia dyrekcji Opery Wrocławskiej (w ujęciu rok do roku), pomimo zmiany liczby osób sprawujących funkcje kierownicze w obszarach administracji i  zarządzania działalnością artystyczną.  

"Sukces frekwencyjny i komercyjny"

Mariusz Kwiecień to światowej sławy śpiewak operowy, posiadający ogromne doświadczenie  artystyczne oraz sieć kontaktów zawodowych, które gwarantują skuteczne budowanie wizerunku i renomy Opery Wrocławskiej na arenie międzynarodowej. Sukces frekwencyjny i komercyjny  „Gali Inauguracyjnej” stanowiącej pierwszą produkcję dyrektora, pokazał potencjał, który otwiera współpraca Mariusza Kwietnia z Operą Wrocławską. Wyróżniająca się koncepcja otwarcia sezonu przyciągnęła znaczących sponsorów, którzy zdecydowali się wesprzeć nową wizję Opery Wrocławskiej. Wzrost przychodów komercyjnych w istotny sposób kompensuje nakłady na  rozwój działalności artystycznej.  

"Najważniejsza jest dla nas publiczność"

Działania Opery Wrocławskiej, takie jak np. przeniesienia spektakli do internetu, spotykają się z bardzo pozytywnym odbiorem ze strony melomanów. W listopadzie udostępniliśmy w formie streamingu cztery wydarzenia, które zgromadziły prawie czterdziestotysięczną widownię oraz  spotkały się z bardzo dobrym przyjęciem melomanów. Do Opery kierowane są systematycznie  wyrazy uznania za jakość prezentowanych przedstawień i artystów o międzynarodowej renomie, których można usłyszeć na deskach naszego teatru. Możliwość wsparcia wpłatami za  pośrednictwem strony internetowej jest odpowiedzią na prośby melomanów, którzy chcą wspierać  kulturę i artystów w trudnym dla nich okresie spowodowanym pandemią. Zdecydowaliśmy się  skorzystać z tego pomysłu, jako elementu przyjętej strategii pozyskiwania środków. Kontynuacją tych działań będzie wpisana w strategię rozwijania mecenatu działalność Klubu Konesera.  

W centrum naszej uwagi jest nasza publiczność i to dla niej chcemy budować ambitną propozycję  artystyczną o najwyższej jakości.To jej służy inwestycja w zespół artystyczny”.

CZYTAJ TEŻ: BARDZO DUŻE ZAINTERESOWANIE WROCŁAWSKIMI WYDARZENIAMI ONLINE

CZYTAJ TEŻ: LICZNE NIEPRAWIDŁOWOŚCI PO KONTROLI W MUZEUM. MAGISTRAT ZAWIADOMIŁ PROKURATURĘ

Czy pensja dyrektora artystycznego Opery Wrocławskiej jest zbyt wysoka?




Oddanych głosów: 1576

Oceń publikację: + 1 + 20 - 1 - 2

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (3):
  • ~Igor Parwunicki 2020-12-05 02:11:02

    Uważam, że należy docenić poziom artystyczny, jaki gwarantuje Mariusz Kwiecień -a nie żałośnie udowadniać, że za dużo zarabia. On naprawdę daje Operze we Wrocławiu szansę na światowy poziom, gwarantuje JAKOŚĆ . Bo za JAKOŚ to może i można by było zapłacić mniej. Chociaż polecam przyjrzenie się gażom artystów pop świata i światka. To są wielkie pieniądze. Nie mówiąc o piłkarzach... a rozwoju intelektu raczej nie gwarantują. To na co stawiamy kochany Narodzie? piłkę chcemy jedynie kopać (i to tak sobie...)czy może podnieśmy jakość Sztuki w Polsce...

    10 17
  • ~Mimi68 2020-12-05 10:18:58

    Trudno mi ocenić adekwatność wynagrodzenia w porównaniu z innymi dyrektorami artystycznymi, ale wiem jedno, obejrzałam Cyganerię online i takiej opery chcę jak najwięcej jako meloman! Chcę wzruszeń, pięknych wizualnie, nieudziwnionych spektakli w najlepszych wykonaniach! Rozumiem też, że to musi kosztować. Myślę, że najwyższy poziom wykonawczy wymaga porównywalnego wysiłku co przy sportach drużynowych. A emocje zostają ze mną zdecydowanie dłużej!

    10 10
  • ~Kora.87 2020-12-05 19:49:05

    jestesmy w samym srodku pandemii a i tak to co za darmo udostepnila opera we wroclawiu bylo niesamowite i dla mnie laika i mojej rodziny odkrywcze. moze opera to nie do konca moja bajka ale trzeba przyznac ze trudno bylo sie oderwac od monitora. cyganeria rewelacyjna!!czekam na nastepne spektakle. swiatowy spiewak to swiatowe widowiska i swiatowe zarobki dla mnie to zrozumiale. akurat na to nie powinnismy skapic. akurat na tym nie zbiedniejemy. brawo opera wroclawska!!!!

    8 11

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu www.tuwroclaw.com nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert TuWrocław

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera www.tuwroclaw.com i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy Twoim zdaniem na koncerty powinny być wpuszczane tylko osoby zaszczepione?





Oddanych głosów: 194