Kultura

Ostatnia szansa na poznanie filmowych Nowych Horyzontów

2012-07-29, Autor: bs/inf. pras.
Dziś kończy się festiwal T-Mobile Nowe Horyzonty. Niektórzy ostatnie dziesięć dni spędzili przed ekranem. Dla nich i dla tych, którzy nie znaleźli jeszcze czasu na wizytę w kinie festiwal przygotował specjalny pokaz na rynku.

Reklama

Oto nasze propozycje na ostatni dzień festiwalu T-Mobile Nowe Horyzonty:

W drodze reż. Walter Salles / Francja, Wielka Brytania, USA, Brazylia 2012 / 137’ n

Ta książka zmierzyła temperaturę epoki i zarejestrowała przełom dokonujący się w życiu narodu – pisano o powieści Jacka Kerouaca, za której słowem i legendą podąża film Waltera Sallesa. Jego początek wyznacza przypadkowe spotkanie marzącego o karierze pisarza Sala Paradise’a z Deanem Moriartym. Dean ma wiatr we włosach, przygodę we krwi i nieprzejednany bunt w charakterze. Mknie przez życie z towarzyszką, Marylou, prowadzącą się równie nonszalancko jak on, i nie ogląda się na społeczne konwenanse. Ta spontanicznie sklecona grupa wyrusza w podróż przez przepastną Amerykę. Nie wiedzą, dokąd zmierzają, jadą przed siebie. Najczęściej bez pieniędzy, niekiedy na bakier z prawem. Kradną samochody lub łapią nadarzające się okazje. Liczy się tylko to, aby nieprzerwanie być w ruchu, umykając wszystkiemu, czym gardzą: nudzie, materialnym potrzebom, rodzinnym obowiązkom, oczekiwaniom otoczenia. Sal wyrusza w tę gorączkową pogoń za wrażeniami obarczony bagażem konfliktu wewnętrznego, sprzecznych żądz i nieśmiałości. Gubiąc je w narkotycznym zamroczeniu i erotycznych uniesieniach, odkrywa drzwi do świata szaleńczej przygody. Przygody, którą pragnie chłonąć łapczywie wszystkimi zmysłami.

Krew

reż. Amat Escalante / Meksyk, Francja 2005 / 90’
obsada Cirilo Recio Dávila, Claudia Orozco, Martha Preciado, Laura Saldaña Quintero
nagrody Bratislava IFF 2006 – Best Director; Cannes IFF 2005 – FIPRESCI Prize; Mexico City International Contemporary FF 2006 – Best First Film; Thessaloniki FF – Silver Alexander

Małżeńska rutyna – seks po południu, telenowela wieczorem, ciepły koc na noc i nudna praca w ciągu dnia. Kadry w Krwi są wyczyszczone z nadmiaru barw, jasne i przejrzyste jak relacja między Diego a Blanką. Mężczyzna jest przygnieciony pantoflem kobiety, stara się okazywać posłuszeństwo, pozornie wyzbywa się emocji. Reżyser sprawnie ukrywa je w sferze wizualnej filmu, w obrazach pełnych czerwonych rekwizytów. Krew spływa cienką strużką z czoła Diega, krwistą barwę mają koszulki Blanki, podawane przez nią sushi robione jest z surowego mięsa. W filmie Amata Escalantego czerwień to nie symbol miłości, to raczej oznaka obecności ludzkiego ciała, energii i podniecenia. Męskości, która jest domeną kobiety. Zapału, który prowadzi mężczyznę do utraty kontroli.

Import/Export
reż. Ulrich Seidl / Austria, Francja, Niemcy 2007 / 135’
obsada Ekateryna Rak, Paul Hofmann, Michael Thomas, Maria Hofstätter, Georg Friedrich, Natalija Baranova, Natalia Epureanu, Petra Morzé, Dirk Stermann, Erich Finsches

Ukrainka Olga, by móc rozpocząć pracę w Austrii, zostawia w ojczyźnie matkę i maleńkiego synka. W tym czasie Austriak Paul żegna się z krajem, żeby szukać szczęścia na Wschodzie… O podróżach w poszukiwaniu sensu i kierunku – także tych wewnętrznych – Seidl opowiada bez zbędnych ozdobników i fałszywej pruderii. Import/Export wnika z równym impetem w odarty z glamouru świat podziemnego seksbiznesu, przestrzeń szpitalnego oddziału paliatywnego czy cygańskie blokowiskowe „getto”. W tym wizualnie niemal nagim obrazie Seidl zderza śmierć z seksem i humorem, łatwe pieniądze z – o wiele trudniejszym do osiągnięcia – szczęściem. Kamera nie próbuje zmieniać przedstawianego świata – milcząco godzi się z wdrukowanymi w niego szarzyzną, przeciętnością i bylejakością. Ten z ducha dokumentalny film wyzywa na pojedynek przyzwyczajenia widza. To minimalistyczny obraz piekła, który uwodzi, pozostawiając za sobą dudniącą ciszę.

Człowiek z Hawru/rynek
reż. Aki Kaurismäki / Finlandia, Francja, Niemcy 2011 / 93’
obsada André Wilms, Kati Outinen, Jean-Pierre Darroussin, Blondin Miguel, Elina Salo
nagrody Cannes IFF 2011 – FIPRESCI Prize, Prize of the Ecumenical Jury, Special Mention; Chicago IFF 2011 – Best Feature; Jussi Awards – Best Film, Best Direction, Best Supporting Actress, Best Script, Best Cinematography, Best Editing

Marcel, ubogi artysta przekwalifikowany na pucybuta, oferuje pomoc młodemu imigrantowi w przedostaniu się z Francji do Wielkiej Brytanii. Wyśmienicie wystylizowany Człowiek z Hawru Akiego Kaurismäkiego sprawia wrażenie wyobcowanego z rzeczywistości, istniejącego jedynie w określonej sferze filmowej – nawiązania do kina francuskiego i amerykańskiego, jakimi fiński reżyser wypełnił swój obraz, można mnożyć. Nie jest to jednak sztuka dla sztuki i puste ćwiczenie formalne, lecz środek do opowiedzenia historii nasyconej głębokim humanizmem, opowieści o wyrozumiałości, serdeczności i przyjaźni. I to w szczery emocjonalnie, pozbawiony naiwności sposób, do tego przesiąknięty podanym z kamienną twarzą humorem.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu www.tuwroclaw.com nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Najczęściej czytane

Alert TuWrocław

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera www.tuwroclaw.com i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jak powinniśmy świętować 11 listopada?





Oddanych głosów: 1048