Kultura

Piękny jubileusz w Operze Wrocławskiej

2015-09-09, Autor: cel
We wtorek, 8 września, 2015 roku minęło dokładnie siedemdziesiąt lat od historycznej premiery „Halki” Stanisława Moniuszki, pierwszego spektaklu, który rozpoczął dzieje polskiej sceny operowej we Wrocławiu.

Reklama

Rozpoczynający się właśnie sezon artystyczny 2015/2016 to czas Jubileuszu 70-lecia polskiej sceny operowej we Wrocławiu. W ramach uroczystości jubileuszowych opera zaprezentuje cztery wyjątkowe spektakle.

 

 

„Halka”, Stanisława Moniuszki - najsłynniejsza i najpopularniejsza polska opera, inaugurująca polską scenę operową we Wrocławiu, należy bez wątpienia do najczęściej wystawianych dzieł w tym teatrze. W 1990 roku, na 45-lecie Opery Wrocławskiej i 20. rocznicę śmierci Stanisława Drabika zapowiadano 1300 „Halkę”.

Reżyser spektaklu, Laco Adamik, o obecnej inscenizacji mówi: Zależy mi, ażeby przy tej inscenizacji, którą zrealizowaliśmy razem z panią dyrektor Ewą Michnik, panią Barbarą Kędzierską, scenografem i z panią Iriną Mazur, choreografem – spróbować spojrzeć na tę historię w taki sposób, żeby na nowo przeżyć losy bohaterów.

„Król Roger”, Karola Szymanowskiego - „Król Roger” jest operą niezwykłą. Niezwykły był już sam poczęty w wyobraźni kompozytora i z mistrzostwem przez Jarosława Iwaszkiewicza zrealizowany pomysł libretta, które czyniąc miejscem akcji średniowieczną Sycylię, splata atmosferę surowego ascetyzmu wczesnego chrześcijaństwa z barwnym i tajemniczym światem kultury arabsko-bizantyjskiej oraz z kultem wysublimowanego erotyzmu i radości życia (ucieleśnionej w postaci Pasterza, przemieniającego się następnie w greckiego boga Dionizosa).

Nie znalazł „Król Roger” kontynuatorów wśród polskich twórców, trudno też znaleźć dlań bezpośrednich prekursorów w muzyce europejskiej; pozostał dziełem wspaniałym i samotnym. Kierownictwo muzyczne nad spektaklem objęła Ewa Michnik, a reżyserią zajął się wybitny Mariusz Treliński.

„Pułapka”, Zygmunta Krauze - bohater „Pułapki”, wielki pisarz żyjący w Pradze, w swoich lękach i przeczuciach zdaje się dostrzegać nadchodzące tragedie dwudziestowiecznych totalitaryzmów. Libretto opery przygotował sam kompozytor we współpracy z Grzegorzem Jarzyną.

Przejmujący i uniwersalny temat, mistrz współczesnej opery i znakomite grono realizatorów prapremiery to największe atuty wrocławskiej „Pułapki”, pozwalającej ujrzeć dzieło Poety w nowym świetle. Wrocławska premiera spektaklu z grudnia 2011 roku była jednym z najciekawszych wydarzeń Roku Tadeusza Różewicza, znakomitego polskiego poety i jednocześnie wrocławianina, obchodzącego jubileusz 90-lecia. Kierownictwem muzycznym zajął się Tomasz Szreder, a reżyserią i przygotowaniem dekoracji Ewelina Pietrowiak, znana wrocławskiej publiczności ze znakomicie przyjętej „Matki czarnoskrzydłych snów”.

„Straszny dwór”, Stanisława Moniuszki - „Straszny dwór” od strony muzycznej jest z pewnością najdoskonalszym spośród operowych dzieł Moniuszki, a tym samym wysuwa się na czoło całej polskiej twórczości operowej XIX w. Główne jego walory to pomysłowość harmoniczna, świetna konstrukcja scen zespołowych, subtelna i zarazem barwna instrumentacja, przede wszystkim zaś inwencja melodyczna o wyjątkowej szlachetności, logika wypracowanego przez Moniuszkę indywidualnego stylu dramaturgii operowej i wreszcie urzekająca atmosfera polskości, osiągana nie tylko przez taneczne rytmy i intonacje zbliżone do rodzimego folkloru. Spektakl w reżyserii Laco Adamika, pod kierownictwem muzycznych Tomasza Szredera.

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu www.tuwroclaw.com nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Najczęściej czytane

Alert TuWrocław

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera www.tuwroclaw.com i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Na które polskie owoce czekasz najbardziej?







Oddanych głosów: 1097