Kultura

„Polaka Twarz”, czyli projekt w trakcie realizacji. Nowa wystawa w muzeum [ZOBACZ]

2021-05-14, Autor: mh/mat.pras.

Pustynia jest miejscem akcji muzealnego projektu, który – jak podkreślają twórcy tej inicjatywy – w każdej chwili może się rozwinąć w zupełnie nieoczekiwany sposób. Od piątku, 14 maja, w Muzeum Współczesnym Wrocław będzie można oglądać „Polaka Twarz. Scenopis v1.3” Piotra Wyrzykowskiego.

Reklama

Organizatorzy ekspozycji wyjaśniają, że pierwsza jej część, którą będzie można oglądać w Muzeum Współczesnym Wrocław, ma charakter scenopisu, czyli „planu, na który składają się instalacje i projekcje wideo, odnoszące się do kolejnych scen stworzonej przez Piotra Wyrzykowskiego interaktywnej fabuły”.

I dodają, że artysta osadził swoją opowieść na pustyni, a to „przestrzeń paradoksalna, w literaturze określana jako wietrzna i pusta, oferująca wolność dla ducha i niewolę dla ciała”. Jej bohaterem jest zarówno nomada jak i sam artysta, których ciała i świadomość „zostają połączone niesamowitym zrządzeniem losu”.

Piotr Wyrzykowski jest artystą nowych mediów i absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. – Debiutował na początku lat 90. seriami performansów, w których kluczową rolę odegrało na nowo zdefiniowane ciało. Artysta traktował je jako system otwarty, informację i pole sztuki, ulegające nieustannym przemianom i podsycane potrzebą „wychodzenia na zewnątrz”, migotliwą strukturę obecną równocześnie w przestrzeni rzeczywistej i poza nią – mówi kuratorka wystawy Małgorzata Jankowska.

I dodaje, że wiele z tych idei i doświadczeń zostało podtrzymanych w „Polaka Twarzy”. Chodzi m.in. o pragnienie „wyjścia na zewnątrz” czy działanie przenoszone z jednostki na grupę. – Istotne są jednak różnice: performansy wykonywane przez artystę publicznie uzyskały status działań delegowanych; przestrzeń, w której „ucieleśnia się” artysta, nie jest „gdzieś”, ale zostaje w pewnym sensie określona geograficznie i kulturowo, a ciało w swej fizyczności, mocą opowiadania, znajduje dla siebie miejsce w innym ciele. Wcześniejsze i nowe doświadczenia uzyskują formę narracyjną i partycypacyjną – wyjaśnia kuratorka.

I zwraca uwagę na to, że pandemiczną codzienność wypełniły m.in. „zmęczenie, znudzenie, irytacja, strach i niepewność, ale również (…) poszukiwanie alternatywnych rozwiązań i nieustająca walka ze sobą”. – Bohater opowieści Wyrzykowskiego nie obawia się co prawda wirusa, ale widzi zagrożenie w narzucanym mu reżimie delegowanych na niego działań – mówi Jankowska. – Ponieważ jednak jego podmiotowość uległa zmianie, uświadamia sobie, że bunt nie znajduje uzasadnienia, bo on sam nie jest już dłużej „podmiotem posłuszeństwa”, ale podmiotem osiągnięć – dodaje.

Scenariusz „Polaka Twarzy” kończy się alternatywnymi zakończeniami. – Nie dowiemy się, czy nowa podmiotowość, jaką stworzył nomada wspólnie z artystą i odbiorcami, wystarczy w świecie, który musi odtworzyć się od nowa, najlepiej ponad podziałami i w duchu wzajemnego zaufania – powiedziała kuratorka.

Wystawę będzie można oglądać na 5. piętrze Muzeum Współczesnego Wrocław przy pl. Strzegomskim 2 od 14 maja do 30 sierpnia 2021 roku. Informacje dotyczące otwarcia oraz wydarzeń programu towarzyszącego będą na bieżąco aktualizowane na stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych.

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu www.tuwroclaw.com nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Najczęściej czytane

Alert TuWrocław

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera www.tuwroclaw.com i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Kogo poprzesz w wyborach prezydenta Wrocławia?







Oddanych głosów: 8650