Kultura

Przekraczanie granic tematem festiwalu. „Współcześnie nabrało szczególnego znaczenia”

2021-08-31, Autor: mh/mat.pras.

– Czas pandemii jest bardzo trudny dla nas wszystkich, także dla muzyków. Zamknięcie sal koncertowych było dla nas smutną koniecznością. Trzymajmy kciuki, aby pozostały otwarte – mówi Giovanni Antonini, dyrektor artystyczny festiwalu Wratislavia Cantans, który odbędzie się w dniach 3-12 września.

Reklama

Giovanni Antonioni podkreśla, że pandemia na nowo zdefiniowała to pojęcie. I dodaje, że ma ono pozytywny aspekt, który dotyczy muzyki. – Podróże kompozytorów umożliwiały im rozwój i tworzenie unikalnych połączeń stylistycznych, a kwestia tych wzajemnych wpływów jest fascynująca – wyjaśnia dyrektor artystyczny.

Zwraca też uwagę na to, że istotą muzyki jest przekraczanie granic. – Z tego też względu jest wielkim skarbem ludzkości, czymś, o co musimy dbać. Dlatego też w czasie festiwalu Wratislavia Cantans zjawisko przekraczania granic będzie rozpatrywane z różnych perspektyw – wyjaśnia,

– Podczas koncertu inauguracyjnego – z udziałem znakomitej mezzosopranistki Magdaleny Koženy i NFM Filharmonii Wrocławskiej pod batutą Duncana Warda – przyjrzymy się związkom pomiędzy muzyką określaną mianem „klasycznej” a muzyką ludową – zapowiada.

I dodaje, że inny aspekt przekraczania granic zostanie podjęty w trakcie dwóch kolejnych koncertów, kiedy to będzie można usłyszeć „Werther” Gaetana Pugnaniego oraz „Pierrot lunaire” Arnolda Schönberga. – Myślą przewodnią obu utworów jest relacja pomiędzy słowem mówionym a muzyką – tłumaczy artysta.  

W trakcie festiwalu wystąpią również Agata ZubelWolfgang Mitterer. – Quatuor Mosaïques, jeden z najlepszych kwartetów smyczkowych grających na instrumentach historycznych, wykona dzieła Ludwiga van Beethovena, które w pierwszych dekadach XIX wieku były one niezwykle postępowe – podkreśla dyrektor artystyczny.

Co jeszcze w programie?

Utwory tego kompozytora będzie można również usłyszeć podczas koncertu pod dyrekcją Antonioniego. – Poprowadzę Il Giardino Armonico i Chór NFM. Giulio Prandi i Coro e Orchestra Ghislieri z Pawii wykonają dzieła epoki późnego baroku. Z kolei koncert pod batutą Pedra Memelsdorffa będzie wynikiem badań prowadzonych przez tego artystę nad muzyką wykonywaną w XVIII wieku na Haiti, będącym wówczas kolonią francuską – zapowiada Antonioni.

I dodaje, że Paul Van Nevel oraz Huelgas Ensemble zagrają utwory, które przekraczały granice chromatyki. W programie znalazły się m.in. utwory Cipriana de Rore, Orlanda di Lasso, Luki Marenzia, Giovanniego de Macque’a czy Michelangela Rossiego.

– Znakomity Zefiro Ensemble pod dyrekcją Alfreda Bernardiniego wykona jedno z arcydzieł Wolfganga Amadeusa Mozarta, Serenadę B-dur „Gran Partita” – mówi artysta. Zwraca także uwagę na to, że w programie tego koncertu znalazł się utwór „Ionisation” Edgara Varèse’a, który jako pierwszy w historii powstał wyłącznie na perkusję.  

Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą Lawrence’a Fostera wykona natomiast program zatytułowany „Narodziny muzyki współczesnej”. – Rozpocznie go utwór napisany przez Claude’a Debussy’ego w 1894 roku – Preludium do „Popołudnia fauna”. To jedno z najbardziej znanych dzieł muzycznego impresjonizmu – podkreśla dyrektor artystyczny. – Zależało mi również na umieszczeniu w programie Koncertu podwójnego na flet, obój i orkiestrę Györgya Ligetiego, jednego z najważniejszych twórców działających w drugiej połowie XX wieku – dodaje.

– W programie występu NFM Orkiestry Leopoldinum pod dyrekcją Josepha Swensena znalazła się „XIV Symfonia” Dymitra Szostakowicza – mówi Antonioni. Koncert będzie zadedykowany pamięci ofiar zamachów na World Trade Center z 11 września 2001 roku.

– Wrocław Baroque Ensemble i Andrzej Kosendiak podczas koncertu zatytułowanego „Trwanie” przedstawią utwory Giacoma CarissimiegoKaspara Förstera młodszego – zapowiada. I wyjaśnia, że wykonując te dzieła maestro Kosendiak kontynuuje swoje poszukiwania w zakresie muzyki dawnej.

– Z kolei uczestnicy 45. Kursu Interpretacji Muzyki Oratoryjnej i Kantatowej pod dyrekcją Benjamina Bayla zaprezentują oratorium Alessandra Scarlattiego „La Giuditta” – mówi Antonioni. I zwraca uwagę na to, że Scarlatti był bardzo interesującym kompozytorem włoskim wczesnego baroku. –  Uważam, że jego muzyka zasługuje na częstsze wykonania – podkreśla. Wydarzenie zwieńczy zaś koncert świetnego Chor des Bayerischen Rundfunks.

Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans im. Andrzeja Markowskiego odbędzie się w tym roku w dniach 3-12 września. Więcej informacji o programie i biletach znajduje się tutaj.

To muzyczne wydarzenie sławiące piękno ludzkiego głosu. W trakcie jego trwania w stolicy Dolnego Śląska oraz w okolicznych miastach goszczą artyści z całego świata – śpiewacy, dyrygenci, zespoły kameralne, chóry i orkiestry symfoniczne. – Podczas festiwalu prezentowany jest dorobek różnych kultur. Usłyszeć można zarówno muzykę dawną, jak i awangardowe kompozycje autorstwa do młodszego pokolenia – mówią organizatorzy.

Oceń publikację: + 1 + 3 - 1 - 2

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu www.tuwroclaw.com nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Najczęściej czytane

Alert TuWrocław

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera www.tuwroclaw.com i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jeśli Platforma Obywatelska wystawi swojego kandydata na prezydenta Wrocławia, kto powinien nim być?







Oddanych głosów: 689