Kultura

Rozpoczęła się 39. edycja Przeglądu Piosenki Aktorskiej [ZDJĘCIA]

W piątek od drugiego etapu Konkursu Interpretacji Piosenki rozpoczęła się 39. edycja PPA. W tym konkursie w przeszłości zadebiutowało wiele wybitnych osobowości muzycznych i w jego trakcie miały miejsce premierowe wykonania utworów, które później stały się klasyką gatunku.

Reklama

Galę poprowadził aktor i muzyk Sambor Dudziński, który na samym początku złożył muzyczny hołd zmarłej w ubiegłym roku aktorce Alinie Janowskiej. Na scenie wrocławskiego Impartu zaśpiewało dwadzieścioro uczestników II Etapu Konkursu Aktorskiej Interpretacji Piosenki. Członkowie Rady Artystycznej PPA: Konrad Imiela, Mariusz Kiljan, Michał Litwiniec, Krzysztof Mieszkowski, Jerzy Satanowski i Bogusław Sobczuk oraz dyrektor artystyczny PPA Cezary Studniak zakwalifikowali do finału siedmioro wykonawców. Koncert Finałowy odbędzie się w piątek 23 marca 2018 w Teatrze Muzycznym Capitol we Wrocławiu.

Oto finalistki i finaliści:

Beata Banasik – wokalistka, laureatka wielu konkursów piosenki; zaśpiewała „Dziwny jest ten świat” Niemena i „Youkali” Rogera Fernaya z muzyką Kurta Weilla.

Wojciech Dereń – aktor Cloud Theatre i Teatru Neon z Wrocławia. Zaśpiewał „Jednego serca” Niemena z tekstem Adama Asnyka i „Redemption Song” Boba Marleya.

Emilia Kudra, aktorka Teatru im. Stefana Jaracza i Teatru V6 w Łodzi. Zaśpiewała „Zośkę wariatkę” z muzyką Piotra Hertla do słów Juliana Tuwima i „Piosenkę starych kochanków” Jacques’a Brela w tłumaczeniu Wojciecha Młynarskiego.

Stanisław Linowski, student Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie. W konkursie zaśpiewał „Trwogę” Zbigniewa Wodeckiego z tekstem Jana Wołka i „mpaKOmpaBIEmpaTa” Lao Che.

Marcel Sabat – aktor filmowy i teatralny, projektant mody; w konkursie zaśpiewał „Tous les mêmes” („Wszyscy tacy sami”), utwór napisany i skomponowany przez belgijskiego artystę Stromae, przetłumaczony przez Zdzisława Pruskiego; „Gdyby wódkę pić sam człowiek mógł” Włodzimierza Wysockiego w tłumaczeniu Marleny Zimnej i „Ring of Fire” Johnny’ego Casha.

Małgorzata Walenda studiuje w Akademii Sztuk Teatralnych. Zaśpiewała medley „Do kogo idziesz”/„Ogień” (tekst: Bogdan Loebl, muzyka: Tadeusz Nalepa) i „Oczko” z tekstem i muzyką Natalii Grosiak.

Kinga Zygmunt studiuje we Wrocławiu na wydziale aktorskim Akademii Sztuk Teatralnych. Zaśpiewała „Brzoskwinie”, wiersz Felicji Kruszewskiej z muzyką Karola Dondy, oraz kompilację dwóch tekstów Jeremiego Przybory, „Rzuć chuć” i „S.O.S”.

Nagrody Konkursu Aktorskiej Interpretacji Piosenki

Nagroda w wysokości 3 tysięcy zł dla każdego uczestnika Konkursu zakwalifikowanego do III etapu oraz nagrody w Koncercie Finałowym: Grand Prix – statuetka Tukana Złotego oraz 25 tysięcy zł, nagroda Dziennikarzy – statuetka Tukana Dziennikarzy, nagroda Publiczności – statuetka Tukana Publiczności, a także nagroda Specjalna Stowarzyszenia Autorów ZAiKS za najlepsze wykonanie piosenki polskiej – 10 tysięcy zł, nagroda Niemiecko-Polskiego Towarzystwa Kulturalnego Polonica – 3 tysiące zł wraz z zaproszeniem do udziału Festiwalu Rock & Chanson w Kolonii oraz nagroda Radia RAM: koncert RAM Session, zorganizowany przez Radio RAM we Wrocławiu i transmitowany na 89,8 FM oraz w internecie.

Koncert finałowy odbędzie się 23 marca w Capitolu.

W piątek Nurt Off zainagurowały "Wkurwione kobiety w leju po Polsce" na Scenie Ciśnień Teatru Muzycznego Capitol i "Nieistnienie" na Scenie na Strychu Wrocławskiego Teatru Współczesnego.

Jednym z tematów, który będzie mocno obecny w trakcie tegorocznej, 39. edycji Przeglądu Piosenki Aktorskiej jest stosunek ludzi do inności. Jak napisano w zapowiedzi wydarzenia, o kwestiach tożsamości, płci, religii i o strachu przed obcym opowiadać można zarówno poetycko, jak i dosłownie. Z poetycką wściekłością lub lirycznym sercem.



W programie PPA znajdzie się też „AquaSonic”, czyli podwodny koncert duńskiej grupy Between Music . Zanurzeni w akwariach artyści zaśpiewają i zagrają na specjalnie spreparowanych instrumentach. – To kolejny krok poza granicę klasycznej interpretacji piosenki, wyprawa po dziecięce zdumienie i zachwyt – zapewniają organizatorzy wydarzenia.

– Nie byłbym sobą, gdybym nie poszukiwał ciekawego podejścia do kwestii interpretacji piosenki w bardzo odległych rejonach – mówił o podwodnym koncercie szef artystyczny PPA, Cezary Studniak.

Gwiazdą tegorocznej edycji Przeglądu Piosenki Aktorskiej będzie natomiast paryska ekspertka od „eksperymentalnego popu” Camille, która zaśpiewa utwory z najnowszego albumu „OUI”. W zapowiedzi festiwalu napisano, że to mozaika folkowych piosenek, hymnów, ballad, kołysanek i wokali a capella.

Co ciekawe, będzie to pierwszy występ w Polsce tej artystki, a o jej przyjazd na PPA Konrad Imiela zabiegał już od 2007 roku. – Zawsze był jakiś powód, przez który nie mogła przyjechać – mówi dyrektor Teatru Muzycznego Capitolu. – Albo wydawała akurat płytę, albo robiła sobie przerwę od koncertowania. Tym bardziej się cieszę, że w tym roku zdecydowała się do nas przyjechać, bo bardzo pasuje do tego festiwalu. Jest mocno przesycona francuską tradycją, ale to jednocześnie artystka bardzo nowoczesna – podkreśla Imiela.

Filarami PPA będą jak zwykle Finał i Gala. Koncert Galowy, poświęcony twórczości zmarłego w ubiegłym roku Wojciecha Młynarskiego, reżyseruje Agnieszka Glińska. – Spośród niemal trzech tysięcy utworów, które zostawił nam odchodząc przed rokiem, wybraliśmy te, które najdotkliwiej opowiadają nasz świat, dziś, tu i teraz, mimo że pisane były w czasach pozornie minionych – mówi reżyserka. –  Wraz z Jankiem Młynarskim, który jest kierownikiem muzycznym koncertu, i wspaniałymi aktorami, zapraszamy na to spotkanie, by wspólnie doświadczyć tego, jak bardzo Wojciech Młynarski wciąż z nami jest – mówi dodała.  Gala nosi tytuł jednej z jego piosenek: „Miłe Panie i Panowie bardzo mili”.

– To dość zaskakujący wybór teksów Młynarskiego – mówi Konrad Imiela. – Koncert będzie się składał z mało znanych piosenek tego artysty. Układ scenariusza, który zaproponowała Agnieszka Glińska bardzo mocno wpisuje się we współczesną rzeczywistość społeczną i polityczną. To będzie bardzo aktualny koncert, ale w tych piosenkach zachowany został szacunek do człowieka, nawet jeśli dość mocno komentują rzeczywistość i nie zgadzają się z nią. Nie wychodzą poza dobry gust, a Agnieszka Glińska wpisuje się w takie postrzeganie sztuki i rzeczywistości – wyjaśnił dyrektor Teatru Muzycznego Capitol. Organizatorom festiwalu zależy, żeby podczas PPA odsłonić przed Capitolem skwer imienia Wojciecha Młynarskiego.

Koncert Finałowy wyreżyseruje w tym roku Ewa Kaim, aktorka Narodowego Teatru Starego i wykładowczyni krakowskiej AST. Pierwsza część koncertu to finał konkursu Aktorskiej Interpretacji Piosenki i emocje związane z wyborem laureatów przez jury, dziennikarzy i publiczność. Do konkursu można zgłaszać się do końca stycznia do północy. W jego drugiej części, zatytułowanej „Co to za dom!”, złożonej z wierszy polskich poetów i piosenek Manamu, Kultu, Rezerwatu, Siekiery, zobaczyć będzie można m.in. Katarzynę Nosowską, Krzysztofa Globisza i Jerzego Trelę.

Jak napisano w zapowiedzi PPA, te dwa koncerty wskazują też na dwa wyraźne tropy w programie, a jednym z nich jest nawiązanie do przeszłości i tradycji. – Może to być powrót do korzeni, jak robi korsykański zespół A Filetta w tradycyjnych pieśniach z tamtych stron czy Adam Strug & Kwadrofonik z „Requiem ludowym”,  przewrotna parafraza, jak w spektaklu Komuny Warszawa „Cezary idzie na wojnę” z pieśniami Moniuszki, pierwsza w historii PPA swingowa potańcówka w przedwojennym stylu (jazzband Młynarski- Masecki i Natty Congeroo), czy wspomnienie Edith Piaf w sztuce Jeana Cocteau („Piękny nieczuły” Teatru Polonia z Natalią Sikorą) – bliżej czy dalej, patrzymy za siebie i czerpiemy z dobrych tradycji pełnymi garściami – można przeczytać w informacji prasowej o PPA.

Drugi trop to obecne w Koncercie Finałowym „Co to za dom!”, w spektaklu „The Blind Poet Needcompany i we wszystkich niemal spektaklach nurtu Off pytanie o nasz stosunek do inności. – O kwestiach tożsamości, płci, religii, wiary, przyzwyczajeń, o strachu przed obcym, o tym, co określa nasze człowieczeństwo, opowiada się tu poetycko lub dosłownie, z punkową wściekłością lub lirycznym szeptem – napisali organizatorzy wydarzenia.

Ich zdaniem warto także zwrócić uwagę na premiery festiwalu: „Flower Power” w reż. Jerzego Bielunasa, najsłynniejsze hity epoki dzieci-kwiatów i wiersze Jacka Podsiadły z muzyką Mateusza Pospieszalskiego w gwiazdorskiej obsadzie, koncert Katarzyny Groniec z materiałem z nowej płyty „Ach!”, a wśród wydarzeń towarzyszących – na L.U.C-a i jego muzykę do filmu „Good L.U.CK”.

Na festiwalu zaśpiewa również ubiegłoroczny laureat Złotego Tukana, Marcin Januszkiewicz („Osiecka po męsku”). Uzupełnieniem programu będą codzienne koncerty w Klubie Festiwalowym, w który zamienia się podziemna Scena Restauracyjna. Zagrają tam m.in. Drekoty, Gang Śródmieście, Czerwone Świnie czy Formacja Chłopięca Legitymacje.

Autorem plakatu do tegorocznej edycji PPA jest Ryszard Kaja, grafik, malarz i scenograf, już po raz trzeci współpracujący z tym festiwalem. Jest autorem serii plakatów POLSKA.

Festiwal odbywa się w dniach 16-25 marca.

Zobacz galerię

Oceń publikację: + 1 + 6 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu www.tuwroclaw.com nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Najczęściej czytane

Alert TuWrocław

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera www.tuwroclaw.com i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Kogo poprzesz w wyborach prezydenta Wrocławia?







Oddanych głosów: 8276