Kultura
Sztuka zespołowego śpiewu. Zbliża się festiwal Forum Musicum [PROGRAM]
– Nadchodząca edycja festiwalu Forum Musicum odkryje przed publiczność kilka historycznie i stylistycznie odległych od siebie wcieleń zespołu wokalnego – zapowiada Tomasz Dobrzański, dyrektor artystyczny tej imprezy. Wydarzenie odbędzie się w dniach 13-22 sierpnia.
– Głos to fascynujące zjawisko o nieskończonych możliwościach brzmieniowych. Ponadto posiada nadzwyczajne zdolności wchodzenia w interakcje z innymi głosami i tworzenia z nimi niebywałych współbrzmień – mówi Tomasz Dobrzański, dyrektor artystyczny Forum Musicum. I dodaje, że :zespoły głosów ludzkich znajdziemy w wielu tradycjach muzycznych różnych kultur i czasów, w których nieraz ten sposób muzykowania odgrywał rolę pierwszoplanową”.
Zobacz także
Kontrowersje
Zwraca też uwagę na to, że współcześnie nie ma możliwości dokładnego odtworzenia brzmienia głosów dawnych śpiewaków, zwłaszcza tych, którzy występowali w zespołach.
– Hipotezy na ten temat muszą uwzględniać o wiele więcej elementów niż w wypadku solistów. W zależności od wymogów repertuaru, stylu epoki, przeznaczenia utworów, a zwłaszcza miejsca na mapie w czasach, w których standaryzacji i globalizacji nie znano, charakter tych głosów może być niezwykle różnorodny – podkreśla.
– Sztuka zespołowego śpiewu rozkwitała naturalnie od momentu narodzin wielogłosowości, a więc co najmniej od czasów średniowiecza – wyjaśnia. I dodaje, że pomysły odtworzenia sposobu śpiewania z tamtego okresu budzą dziś najwięcej kontrowersji.
Co w programie?
– Naszą podróż rozpoczniemy już od XIII wieku, od czasów króla Ludwika Świętego, wraz z francuskim zespołem Diabiolus in Musica. Ówczesny repertuar motetowy, jego rytmika, współbrzmienia, którym charakter nadają pitagorejskie proporcje interwałów, jest dziś jedynym źródłem oparcia dla naszych wyobrażeń o śpiewie tamtego okresu – mówi Dobrzański. I dodaje, że przeciwległy biegun estetyki śpiewu zespołowego przedstawi grupa Heinavanker z Tallina. – Charakter tej estetyki – niemalże mistyczny, krystaliczny w brzmieniu – wywodzi się z długiej tradycji muzyki protestanckiej zespolonej z miejscowym śpiewem tradycyjnym – tłumaczy dyrektor festiwalu.
W trakcie festiwalu wrocławski zespół Ars Cantus wykona mało znany repertuar z twórczości pieśniowej Franza Schuberta. – Te wielogłosowe kompozycje z towarzyszeniem fortepianu są utrzymane w nastroju muzykowania domowego i towarzyskiego. Z pewnością były one przeznaczone dla wykształconych muzyków działających na pograniczu świata salonowych koncertów i sceny operowej – opowiada. Jego zdaniem ciekawe jest zbadanie, jak mogły brzmieć te utwory w czasach, w których dokonywały się najważniejsze dla europejskiej muzyki przemiany w estetyce głosu wokalnego.
Dobrzański zapowiada, że „główny nurt festiwalowych koncertów przełamią dwa wydarzenia”. – Pierwszym będzie barwny i zabawny spektakl dla widzów w każdym wieku – „Bajka o czterech księżniczkach” w wykonaniu wspaniałej młodzieży z Zespołu Muzyki i Tańca Dawnego Capella Antiqua Bialostociensis. Drugim będzie tradycyjna potańcówka, ale też wspólne śpiewanie, które poprowadzi Maniucha Bikont – mówi dyrektor.
I dodaje, że „Pieśnią wieczorną” pożegna słuchaczy festiwalu Ensemble Morgaine z Wilna. W trakcie koncertu śpiewacy wystąpią z towarzyszeniem instrumentów. – Będzie to najbardziej – jak powiedzielibyśmy dziś – „klasyczne” spojrzenie na estetykę renesansowego śpiewu zespołowego. Artyści przedstawią polsko-litewskie związki muzyczne w nastroju muzykowania domowego, zapewne najbardziej autentycznym dla czasów renesansu – powiedział Dobrzański.
Więcej informacji o festiwalu znajduje się tutaj.
Zobacz także
Komentarze (0):
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu www.tuwroclaw.com nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Najczęściej czytane
Alert TuWrocław
Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera www.tuwroclaw.com i napisz nam o tym!
Wyślij alert