Kultura

Terroryzm, cisza, czas i bogowie. Majowe spektakle w Instytucie Grotowskiego

2017-05-13, Autor: mk

W majowym programie Instytutu Grotowskiego znalazły się trzy spektakle. Widzowie będą mogli zobaczyć dwie premiery – „Deus ex machina”, monodram Jacka Zawadzkiego, czerpiący z idei „boga z maszyny” Eurypidesa oraz „Trylogia wojny – człowiek-zwierzę. Część pierwsza: Utopia” – pierwszy z trzech dramatów psychologicznych o relacjach międzyludzkich w wykonaniu Zofii Schwinke i Kacpra Pilcha. Wśród propozycji jest też „Ostatnia taśma”, przygotowana przez Alessandra Curtiego we współpracy z Jarosławem Fretem.

Reklama

„Ostatnia taśma”, reż. Jarosław Fret, występuje Alessandro Curti

Pokazy: 18–19 maja 2017, 20:00

„Ostatnia taśma” narodziła się z fascynacji beckettowską architekturą ciszy. Obudowanie życia dźwiękiem, otaczanie się dźwiękiem stało się podstawowym tropem kompozycji spektaklu. Autorzy w swojej pracy zakładają, że dźwięk jest wehikułem pamięci, a przez to wehikułem czasu. „Ostatnia taśma” pozwala zatem sprawdzić i uwydatnić przekonanie, że teatr także jest maszyną czasu. W jej centrum zawsze pozostanie cisza lub jej sceniczna namiastka, jaką jest pauza.

„Deus ex machina”, reż. Jacek Zawadzki, występuje Jacek Zawadzki

Pokazy: 22–23 maja 2017, 20:00

„Deus ex machina” odwołuje się do zabiegu greckiego dramaturga Eurypidesa (480–406 p.n.e). Zsyłał on bogów na scenę za pomocą dźwigu, gdy postaci tragedii nie mogły dojść do porozumienia bądź nie potrafiły rozwiązać zawiłej, splątanej intrygi. Bohater monodramu Jacka Zawadzkiego pojawia się na scenie w ten sam sposób. Przybywa, jak sam mówi, „z cudownych ziem, z krajobrazów lepszych niż życie”, ubrany w maskę i olbrzymi, stary płaszcz, który rozpościera przed widownią. Podobnie jak bogowie Eurypidesa prowadzi monolog wewnętrzny (oparty głównie o teksty Emila Ciorana i Fernanda Pessoi), odsłaniający jego przeżycia, stosunek do świata i próbę rozwiązania konfliktów międzyludzkich.

„Trylogia wojny – człowiek-zwierzę. Część pierwsza: Utopia”, reż. Michał Siegoczyński, występują Zofia Schwinke, Kacper Pilch i Kacper Sasin

Pokazy: 25–26 maja 2017, 20:00

Pierwsza część „Trylogii wojny – człowiek-zwierzę” w reżyserii Michała Siegoczyńskiego opowiada historię trojga młodych ludzi, których łączą skomplikowane relacje oraz chęć polepszenia kondycji człowieka we współczesnym świecie. Uciekają się jednak do metod, które nie są powszechnie uznawane za właściwe. Twórcy spektaklu podjęli próbę przeniesienia formy dokumentu filmowego na deski sceniczne. Odpowiadają na pytania, czym we współczesnym świecie jest terroryzm i gdzie leży granica walki w imię wyższych wartości. Czy istnieje miłość bez terroryzmu? To historia o młodości, wolności i walce o idee.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu www.tuwroclaw.com nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Najczęściej czytane

Alert TuWrocław

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera www.tuwroclaw.com i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jeśli Platforma Obywatelska wystawi swojego kandydata na prezydenta Wrocławia, kto powinien nim być?







Oddanych głosów: 625