Kultura

Tryumf krótkiej formy - Euroshorts 2009

W dniach 3-4 marca w kinie "Warszawa-sali NOT” planowany jest przegląd filmów krótkometrażowych z Międzynarodowego Konkursu Europejskiego Festiwalu Fabuły, Dokumentu i Reklamy Euroshorts 2009.

Reklama

Festiwal Euroshorts odbywa się Warszawie i jest organizowany przez Fundację Młodego Kina. Wrocławski przegląd będzie składał się z czterech seansów. Obok filmów krótkometrażowych z całego świata (przeważają jednak produkcje europejskie) jeden z bloków tematycznych poświęcony będzie amerykańskim filmom reklamowym. Te komercyjne reklamówki często zaskakują nie tylko poziomem warsztatowym, ale także sporą dozą humoru. Euroshorts będzie więc znakomitą okazją do przekonania się jak sprawdzają się one na dużym ekranie.

 

Program przeglądu:

3 marca (środa)

godz. 17.00 - FILMY Z MIĘDZYNARODOWEGO KONKURSU EUROSHORTS - seans 1

godz. 19.00 - FILMY Z MIĘDZYNARODOWEGO KONKURSU EUROSHORTS - seans 2

 

Project Ion (ProjekcJa), 11', USA, reż. Dawn Westlake Słynny filmowiec z Hollywood strzeże swoich najgłębszych tajemnic przenosząc je na innych.

Terminated (Wykończony), 6'20”, USA, reż. Riccardo Costa, Andre Hereford Oszust finansowy o nazwisku Lincoln, będąc już o krok od skazania na więzienie, wynajmuje piękną profesjonalistkę, żeby wykonała wyrok, jaki sam dla siebie wybrał. Ale to nie jest tylko czysto biznesowa transakcja.

Larsen, 14', Szwajcaria, reż. Carlo de Rosa Po swoich trzydziestych urodzinach Zora postanawia zacząć poważnie myśleć o sobie. Czy zamieszkanie z Gerardem, który dla Zory rozwodzi się z żoną, jest tym właściwym rozwiązaniem?

Relationship Card (Karta kredytowa dla par), 3'30”, USA, reż. Peter John Ross Problemy między partnerami można zawsze rozwiązać za pomocą specjalnej karty kredytowej.

Das Madchen und der kleine Junge (Dziewczyna i mały chłopiec), 14', Niemcy, reż. Adam Janisch Poważny i rozsądny prawnik po trzydziestce pewnego dnia spotyka w parku dziewczynkę, która twierdzi, że słońce jest jej własnością.

Magicians (Magicy), 5', Bułgaria, reż. Andrey Getov Niektórzy magicy są bardziej niebezpieczni od innych. Igrają z ludzkim życiem... Ten film jest próbą pokazania bezlitosnego sposobu karania, typowego dla represyjnych reżimów totalitarnych w pierwszej połowie XX wieku. Film jednocześnie dotyka tematów winy i niewinności, rzeczywistości i wyobraźni.

Flashed (Oślepiony fleszem), 4'52”, Wielka Brytania, reż. Julian Krubasik Ponura opowieść o dziwnej obsesji pewnego faceta, związanej z budką fotograficzną.

One Step (Jeden krok), 23', Azerbejdżan, reż. Fariz Ahmedov, Nargiz Bagirzade Podczas wojny w Karabachu Yusif stracił wzrok. Jego żona – Nisa, chce znaleźć środki na operację męża, ale nic więcej z życia męża jej nie interesuje. Yusif, zmęczony takim życiem, postanawia popełnić samobójstwo. Wtedy zjawia się dziewczyna-anioł i odwodzi go od targnięcia się na życie. Mówi, że jest jego ŚLEPOTĄ, w odróżnieniu od Nisy, przejawia troskę o Yusifa, mówiąc że nawet dla niewidomego życie nie powinno tracić swego piękna. Ale kim jest naprawdę ta dziewczyna-anioł?

Scissu, 27', Niemcy, reż. Tom Bewilogua Skondensowana opowieść o samotnym policjancie i parze młodych ludzi uzależnionych od narkotyków.

Die Schneider Krankheit (Choroba Schneidera), 10', Hiszpania, reż. Javier Chillon W latach pięćdziesiątych, radziecki statek kosmiczny rozbija się w RFN. Jedynym pasażerem statku jest szympans, który dodatkowo jest nosicielem śmiertelnego wirusa...

Smafuglar (Ptaszki) ,15', Dania, reż. Runar Runarsson Pewnej letniej nocy grupa nastolatków przeżywa przemianę z niewinności w dorosłość. Drugi film Runara Runarssona, którego film „The Last Farm” zdobył wiele nagród i był nominowany do Oscara.

Color Matching (Zgodność kolorów), 10', Holandia, reż. Peter Wittwer Malarz, próbujący pracować na dachu brooklińskiej kamienicy, nie może się skupić za sprawą nieporadnej sąsiadki. Podziw dziewczyny dla jego twórczości, drażni go coraz bardziej. Nieuchronnie prowadzi to do konfliktu.

Bába (Babcia), 21', Czechy, reż. Zuzana Kirchnerova Mama w ogóle mnie nie pytała i przywiozła tutaj Babcię. Teraz leży na środku mojego pokoju. A ja muszę się nią zajmować.

Broken Road (Awaria), 14', Wielka Brytania, reż. Brodie Rocca Po rozstaniu z żoną, David Morton zabiera dwie córki, Marnie i Karlę, na wycieczkę. Awaria opony powoduje, że muszą spędzić noc w samochodzie na pustyni. David musi poradzić sobie nie tylko z awarią ale też z napięciami, jakie powstały między nim a córkami po odejściu ich matki.

A Display of Emotion (Przejaw emocji), 7', Kanada, reż. Stephane Dirschauer Krótka, zwarta opowieść o facecie, który musiał nie całkiem szczerze wyznać miłość.

Maneki Neko (Kot szczęścia), 13', Hiszpania, reż. Germán Talavera Byłego członka gangu yakuza, Theo, męczą wyrzuty sumienia związane życiem, jakie wcześniej prowadził, okrutnym i pozbawionym litości. Wtedy w jego życiu pojawia się Ana, ekspedientka ze sklepu 7-11.

Di Me Que Yo (Powiedz “Ja”), 15', Hiszpania, reż. Mateo Gil ON i ONA spotkali się dokładnie w tym momencie, kiedy zakończyły się ich poprzednie związki.

Clint , 4'06”, Niemcy, reż. Philipp Scholz, zdjęcia: Timo Moritz Clintowi podoba się trójkąt miłosny, w którym są: on, jego dziewczyna Mia i papierosy. Wszystko rozwija się dobrze, ale to, co dobre, czasem się kończy.

Mother, Mine (Matka, właśnie moja), 16', Wielka Brytania, reż. Susan Everett Po śmierci matki, która ją adoptowała, Alison próbuje odnaleźć swoją biologiczną matkę. Na kasecie wideo wysyła jej pozdrowienia. Ale jakie są naprawdę jej intencje?

Edgar, 12'15”, Niemcy, reż. Fabian Busch Odkąd jego matka umarła, Edgar był sam, a jego życie stało się bezcelowe. Pewnego dnia wychodzi z domu, by znaleźć pracę w sklepie, jednak sprzedawczyni nie jest zainteresowana zatrudnieniem go. Wychodząc zamyślony, zabiera parasol. Ochroniarz zatrzymuje go, a Edgar dostaje swoją szansę.

Funeral Blues (Pogrzebowy blues), 11', Wielka Brytania, reż. Stephan George Nicholas chodzi na pogrzeby nieznanych mu ludzi. Kiedy spotyka Marlene, kobietę o podbnym zwyczaju, zaczyna się ich niesamowita i tragiczna podróż…

Happy Birthday (Wszystkiego najlepszego), 9'28", Wielka Brytania, reż. Sophie Fletcher oraz Ben Lewis & Kieran Fay 9-minutowe ujęcie śledzi drogę kartki urodzinowej po biurze, poprzez ręce wszystkich pracowników. Pomysłowa, surrealistyczna komedia o dziwactwach dziejących się w typowym miejscu pracy.

5 recuerdos (5 wspomnień) ,12', Hiszpania, reż. Oriana Alcaine, Alejandra Marquez Irma chodzi alejkami supermarketu, powtarzając sobie listę zakupów. Pamięta pierwsze cztery pozycję, ale ciągle zapomina piątą. Aby wydobyć ją z pamięci rozpoczyna podróż do najgłębszych zakamarków swojej świadomości.

Ahate Pasa (Ahate przechodzi),12', Hiszpania, reż. Koldo Amandoz Nagle kaczka przechodzi przez ekran.

Free your ass and your mind will follow (Uwolnij tyłek, a umysł dołączy do niego), 3'20" Niemcy, reż. Andi Wecker Studencka reklama dla Europejskiej Organizacji Zdrowia.

Take a Way (W drogę),13',Szwajcaria, reż. Iliana Estañol Czarna komedia o trojgu wyrzutków, którzy spotykają się w dziwnych okolicznościach podczas napadu.

 

4 marca (czwartek) godz. 17.00 – FILMY DOKUMENTALNE Z EUROSHORTS + ZESTAW ANIMACJI godz. 20.00 -  AMERYKAŃSKI FILM REKLAMOWY

 

Dokumentalne:

Co się stało z polskim Billem Gatesem? ,23'50”, Polska, reż. Piotr Lipiński Elektronik Jacek Karpiński w końcu lat 60. skonstruował jeden z pierwszych „pecetów”, najpopularniejszych dziś komputerów. Ale w PRL zakazano jego produkcji, a Karpiński zajął się hodowlą świń. Czy Polska mogła być komputerową potęgą?

L'art delicat de la matraque (Subtelna sztuka pałowania), 4', Francja, reż. Jean-Gabriel Periot O wrażliwości policji.

Bez kurtyny, 8' , Polska, reż. Artur Wierzbicki Grupa teatralna przygotowuje się do wystawienia spektaklu wg sztuki Sławomira Mrożka pt. „Na pełnym morzu". Zaskakująca puenta pozwala odczytać sens przedstawienia na zupełnie innej płaszczyźnie.

Moje miejsce, 4', Polska, reż. Dagmara Konsek, Mateusz Żegliński Opowieść dokumentalna o mieszkańcach berlińskiego squatu.

 

Animowane:

The Christmas Conspiracy (Bożonarodzeniowa konspiracja), 7', USA, reż. Jennifer Clary Lekka opowieść o poszukiwaniu nadziei w skomplikowanym świecie, rozgrywająca się w mieście Bedsbottom. Pani Duckett dowiaduje się, że młodzież wątpi w istnienie św. Mikołaja i postanawia działać. Na jej wezwanie miejscy notable interweniują w Wigilię w tej sprawie.

Fur Mathilde (Dla Matyldy), 7', Niemcy, reż. Ałła Czurikowa 7-letnia dziewczynka siedzi przy pianinie. Od nudnych ćwiczeń przy czarno-białej klawiaturze ucieka do świata kolorów.

Vol, 2'20”, Turcja, reż. Huseyin Bulut Film pokazuje człowieka nieświadomego swojego wpływu na środowisko. Ścina lasy, by wyprodukować papier, na którym spisuje swoje uczucia, które z kolei posyła przez morze w świat, żeby każdy mógł je przeczytać. Great Expectations (Wielkie oczekiwania), 3', Rumunia, reż. Alexei Gubenco Suszącą się chustka pragnie latać dostojnie jak żurawie. Jednak niektóre granice są nie do przekroczenia… Nie każdy może latać.

Metka, 2'22”, Polska, reż. Małgorzata Jabłońska, Piotr Szewczyk Metka, zrealizowany w minimalistycznej, komiksowej konwencji jest reżyserskim debiutem dwojga artystów i dizajnerów - Małgorzaty Jabłońskiej i Piotra Szewczyka. Jest to animowany teledysk do utworu- Metka, zespołu The Complainer& The Complainers (z Arturem Rojkiem). Animacja podejmuje temat globalizacji i masowej produkcji. W trakcie dwóch minut i dwudziestu dwóch sekund pojawia się szereg wizualnych aluzji do kilku znanych dzieł sztuki filmowej, przede wszystkim- „Metropolis” Fritza Langa.

Those Days (Wtedy), 4',Niemcy, reż. Ilja Herlein W pokoju dziennym starszego małżeństwa piosenka z młodych lat przywołuje wspomnienia i ożywia emocje, zabierając nas w podróż w przeszłość.

Staubkaskade, 4',Niemcy, reż. Stefan Pautze Fraktale dostarczają matematycznego narzędzia do opisywania złożonych struktur w naturze. Mogą również przedstawiać jej główne zasady.

The Tale of Little Puppetboy (Opowieść małego Marionetka), 18'00”, Szwecja, reż. Johannes Nyholm Chłopiec-lalka denerwuje się przygotowując się do wizyty damy. Kiedy przybywa, jest jeszcze gorzej. Plastelinowy dramat w czterech aktach. Pokażemy jeden z nich.

For a Fistful of Snow (O garść śniegu), 6' ,Szwajcaria, reż. Julien Ezi Dawno temu terror, wstręt i władza zapanowały na Dzikiej Północy. Głupota jej mieszkańców doprowadziła ich do walki o wszystko, nawet… o garść śniegu.

Fields of Vision (Pola widzenia), 4'15”, Wielka Brytania, reż. Rob Zywietz Chłopiec bawi się radośnie piłką do czasu aż ojciec przynosi nową zabawkę. Film o perspektywie i patrzeniu w szerszym kontekście.

Mum's Lunch (Lunch mamusi), 1'14”, Niemcy, reż. Eva Münnich Najlepsza jest zawsze kanapka przygotowana przez mamę.

O Sole mio!, 7'10”, Rosja, reż. Olga & Tatiana Poliektowi Film o muzyku, który zakochał się i był gotów podbić cały świat.

The Laughterfall (Wybuch śmiechu), Russia, 3', reż. Tatiana Moshkova Film o bałwanach, które śmiały się za dużo.

Ceci n'est pas une mouche (To nie mucha), 2', Wielka Brytania, reż. Carlos Fraiha Historia mężczyzny w galerii, namalowanej muchy i groźnej kamery monitorującej. Film został zainspirowany obrazem ‘Saint Catherine of Alexandria’ namalowanym przez Carlo Crivelliego.

 

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (1):
  • ~ 2010-02-25
    14:09:14

    0 0

    czesc filmow swietna! krotkometrazowe sa najlepsze!

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu www.tuwroclaw.com nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Najczęściej czytane

Alert TuWrocław

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera www.tuwroclaw.com i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jak powinniśmy świętować 11 listopada?





Oddanych głosów: 1100