Wiadomości

Ul. Kazimierza Wielkiego będzie w połowie deptakiem - są plany zwężenia trasy WZ

2012-03-21, Autor: jagr
Jezdnia północna ulicy Kazimierza Wielkiego - od strony Rynku stanie się deptakiem. Przejście podziemne na ul. Świdnickiej zostanie zasypane, po Krupniczej pojadą tylko tramwaje, a cała okolica stanie się zielona i ma zachęcać do spacerów. Urzędnicy mają już plany na zmianę przeznaczenia trasy WZ i jej okolic.

Reklama

Na jezdni bliżej Rynku – zamiast nawierzchni bitumicznej – będzie trawa, drzewa, chodnik i ścieżka rowerowa. Samochodom zostanie jedynie jezdnia za torowiskiem, ta po której dziś jeździ się w stronę pl. Dominikańskiego. To, jak ma wyglądać przebudowana Kazimierza Wielkiego - Tomasz Ossowicz, dyrektor Biura Rozwoju Wrocławia, ujawnił miesiąc temu w Gdańsku.
Prezentował tam plansze z mapą, na której pokazywał koncepcję zwężenia ulicy i utworzenia nowych placów miejskich (miejsc spotkań), tak „by dokonać integracji okolic Rynku z fosą miejską.”

Gdzie mają one powstać? Pierwszy przed Pałącem Królewskim, na wysokości ulicy Gepperta. Drugi, większy, powstanie w miejscu parkingu przy ul. Leszczyńskiego (w pobliżu baru „Setka”). Wreszcie trzecim „miejscem spotkań” ma być plac utworzony w pobliżu istniejącego przejścia podziemnego na wysokości ul. Świdnickiej. Za dwa lata będzie tam już przejście naziemne. Tuż po świętach Wielkiej Nocy pojawi się przetarg na zagospodarowanie dzisiejszego przejścia. Pod ziemią może być kino, galeria, dyskoteka albo inny obiekt kulturalny. Co dokładnie? Ma to wyjaśnić właśnie konkurs.

Są jeszcze dwa powody, dla których urzędnicy zdecydowali się na likwidację podziemnego przejścia dla pieszych.

Dopóki ono istnieje, nie da się przebudować przystanków tramwajowych na podwójne. Ponadto przy przejściu podziemnym, tam, gdzie przed laty działał kultowy bar Barbara, siedzibę będzie miało Biuro Festiwalowe Impart 2016. Urzędnicy postanowili przebudować całą okolicę za jednym zamachem.

Zanim dojdzie do zmian w okolicach przejścia podziemnego, w przyszłym roku urzędnicy zamkną dla samochodów ul. Krupniczą, między Włodkowica a Kazimierza Wielkiego.
To jednak wszystko co wiadomo w sprawie zmian.
- W tej chwili trudno powiedzieć kiedy może się zmienić ul. Kazimierza Wielkiego. Pewne jest, że najpierw gotowe do przejęcia ruchu muszą być Podwale i ul. Kościuszki – mówi Paweł Czuma, rzecznik prasowy magistratu.

Jednokierunkowa ulica Kościuszki (w stronę Pułaskiego) ma przejąć część samochodów, jadących dziś Kazimierza Wielkiego. W przeciwną stronę (od ul. Oławskiej aż do placu Orląt Lwowskich) jednokierunkowe ma być także Podwale.

Projektowanie zmian już się rozpoczęło, o czym pisaliśmy jako pierwsi już w lipcu ubiegłego roku.

- Ulica Kościuszki będzie miała przejąć ruch samochodów z Kazimierza Wielkiego, z Zachodu na Wschód. To oznacza, że trzeba usprawnić ją tak mocno, jak się da. Temu ma służyć zamontowanie sygnalizacji świetlnej na Piłsudskiego, które pozwoli skręcić kierowcom w ulicę Kościuszki i na samym placu Kościuszki, gdzie tworzą się zatory – mówiła nam Elwira Nowak zastępca dyrektora wydziału inżynierii miejskiej ds. zarządzania inwestycjami we wrocławskim magistracie.

Zmiany są już przygotowywane. W 2011 roku remontu doczekał się odcinek Podwala od Traugutta do ul. Kołłątaja. Przebudowa między Świdnicką a Sądową ma być drugim etapem – i też jest już przygotowywana. Na pewno nie ostatnim.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 2

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (42):
  • ~o!o 2012-03-21
    08:39:23

    1 3

    Po to wyburzano śródmiejską zabudowę w latach siedemdziesiątych? żeby teraz zrobić deptak obok zatłoczonej jezdni? Ubyło aut i mieszkańców w mieście? Po co deptak? Wydzielić działki, sprzedać i zabudować! Taka lokalizacja! ścisłe centrum? Przypominam, że można tez rozparcelować rynek i plac solny, sprzedać, spłacić długi...

  • ~jasiu 2012-03-21
    08:40:27

    3 0

    Mam nadzieje że do tego czasu zdołają odwołać tą pierdzil.. miernotę jakim jest dudek i jego banda przygłupów zanim doprowadzi do totalnego upadku miasta

  • ~Maciej 2012-03-21
    08:43:27

    4 2

    Super! To powinno być priorytetem miasta już wiele lat temu! Trzeba się pozbyć tej autostrady przecinającej nasze piękne centrum na pół. Starówka dla ludzi, nie dla aut! Oby się udało te zmiany wprowadzić. Pewnie nierozumna część mieszkańców Wrocka będzie się buntować, ale wierzę, że się uda.

  • ~lolo 2012-03-21
    08:49:22

    2 1

    Ciekawy pomysł. Czym mniej aut w centrum tym lepiej.

  • ~podróżny 2012-03-21
    09:00:07

    0 4

    W końcowym etapie przydałoby się też zasypać tunel na pl. Dominikańskim, dzięki temu może mieszkańcy nie potykaliby się o siebie na skandalicznie wąskich peronach na przystanku tramwajowym.

  • ~wrocławianin 2012-03-21
    09:19:06

    3 4

    Popieram gorąco ten projekt. Powstaną Planty jak np. w Wiedniu. To zmieni charaker śródmieścia, nadając mu jeszcze bardziej europejski i wielkomiejski charakter. O urbanistycznej i architektonicznej randze miasta nie świadczą, moim zdaniem, drapacze chmur czy szerokie arterie. Centrum miasta powinno być przede wszystkim miejscem do życia, a nie pozbawionym charakteru terenem przemieszczania się setek samochodów. Oczywiście, nalezy zadbać też o alternatywne rozwiązania komunikacyjne.

  • ~luki 2012-03-21
    09:52:38

    3 0

    Za mało jest widać u nas deptaków. Korki będą od Kazimierza do Korony. Którędy pójdzie ruch? Planty? a przy fosie to co jest? nie ma promenady? Ludzie, weźcie i zróbcie porządek nad Odrą, porządną promenadę od Grunwaldzkiego do Milenijnego.To jest miejsce dla ludzi a nie dla aut. Kto wpada na takie pomysły? Prawicie o centrum bez aut to chyba sami nimi nie jeździcie.

  • ~ilasty 2012-03-21
    10:12:36

    0 2

    Jestem za i czekam z niecierpliwością na realizację.

  • ~zygmunt 2012-03-21
    10:21:43

    0 4

    Jestem za zabudową tego terenu, przynajmniej przy planowanych placach, obecnie skrzyżowaniach. Dopiero budynki z usługami dają gwarancję całorocznego ożywienia ("upieszenia") tego fragmentu miasta. To oczywiście będzie bardziej kosztowne, bo trzeba przesuwać tory ale z drugiej strony będą pieniądze ze sprzedaży działek.

  • ~Jacek 2012-03-21
    10:42:55

    1 3

    Mnie również pomysł się podoba. Ale jednocześnie popieram wypowiedź \"luki\", wzdłuż Odry i Oławki powinny być piękne promenady dla pieszych i rowerzystów z łatwymi przejazdami pod mostami. To są cudowne tereny zagospodarowane tylko w części, bez konsekwencji i pomysłu na całość.

  • ~Rafałek znikaj stąd 2012-03-21
    10:54:35

    2 0

    oho, to się ta banda urzędasów doigra jak wprowadzą swoje majaki w życie... zastanawia mnie tylko dlaczego by nie poustawiać na jezdniach wielkich donic z kwiatami a na wiaduktach kaemów, coby pruć w przejeżdzające dołem samochody i bezwiednych, niczego nieświadomych ludzi przypadkiem siedzących w tych potworach, które ich pożarły i wożą po jezdniach żeby umarli tam z głodu...

  • ~mieszkaniec 2012-03-21
    12:43:11

    1 4

    Świetny pomysł, nie mogę się doczekać realizacji.

  • ~luki 2012-03-21
    13:11:57

    5 0

    Moim skromnym zdaniem nie ma co oglądać na tym przyszłym deptaku. Totalny rozpieprz. Na co komu deptak przy takiej ulicy, żeby omijać rynek? Jestem za wprowadzeniem zieleni w to miejsce. Może lepszym pomysłem było by zmodernizowanie przejścia świdnickiego, urozmaicenie go, zadbanie o trasę WZ, żeby nie była nitką jezdni bez polotu jak ciastko "W-zetka". To co widzę na rysunkach to planistyczne rozważania a my tam mamy niewielką skalę. Zainwestujmy w to co jest i wykorzystajmy potencjał promenad, nabrzeżny, wysp itp.

  • ~arturo 2012-03-21
    13:18:40

    2 4

    Jestem za, ruch w centrum powinien być redukowany do minimum

  • ~Oburzony 2012-03-21
    13:53:34

    1 3

    Świetny pomysł. Mam nadzieję, że nie będziemy musieli czekać długo na jego realizację. Terenom rekreacyjnym/spacerowym w centrum mówię stanowcze TAK. Przyznaję, że jakieś lokale przy tym deptaku by się przydały. Jednak gdy powstanie deptak, lokale na pewno też się pojawią...

  • ~Kotek Miau 2012-03-21
    14:45:32

    1 2

    A ja jestem za !!! samochodem z Grunwaldzkiego do Centrum - przez Purkyniego. Tranzyt Biskupin - Szczepin, przez Plac Bema lub Grodzką.
    To ma pewien ukryty " haczyk ". Chodzi o jak największą ilość knajp z ogródkami na szerokich chodnikach przy ulicy Kazimierza Wielkiego !!! Wszystko jasne ??? Lobby Restauratorów z Rynku - działa !

  • ~Slonzok 2012-03-21
    16:16:18

    1 3

    Bardzo dobrze. Zamknąć tą śmierdzącą huczacą autostradę idącą przez środek miasta.

  • ~jasiu 2012-03-21
    17:00:31

    4 0

    widze że ludki dupka tutaj hucznie dzisiaj przybywają zdrowo pojeb.... jesteście najlepiej wszystko pozamykać tylko frajerstwo zapmniało że to wy jesteście dla miasta gnoje a nie na odwrót "to władza powinna bać sie ludzi a nie ludzie władzy"

  • ~wiolffffffff 2012-03-21
    17:32:55

    4 0

    a może najpierw zlikwidujmy korki i dziurawe ulice i remonty komunalnych kamienic a dopiero niszczmy coś co działa --jak zwykle wszystko na opak

  • ~ 2012-03-21
    17:45:23

    2 0

    Nie ma to jak wrocław- ledwo AOW dała trochę odetchnąć to ta banda szukuje nam kolejne utrudnienia które sparaliżują miasto kompletnie-a żeby było smiesznie to zakusy są takie żeby wprowadzić to już po EURO czyli organizacja tymczasowa stanie się docelowa-ktoś się z hooojem na łeb zamienił!!!!!!!!! Zamiast ułatwiaż życie wdraża się wizje które są fajne ale nie w tak nalezy je wdrażać!!!!!

  • ~Matti 2012-03-21
    18:29:50

    2 0

    Kto to wymyślił? Wyrzucają auta z centrum - niech będzie. Po to w takim razie budują w ścisłym centrum nowy parking podziemny za grube miliony? Czy ktoś w UM w ogóle myśli?

  • ~??? 2012-03-21
    18:33:54

    2 0

    Halo... Dudi... przypominam że w centrum jest masa dziurawych ulic lub tych z kocimi łbami ... - jakbyś nie zauważył są pilniejsze rzeczy jeśli chodzi o drogi niż deptaki i wizje...

  • ~luki 2012-03-21
    19:30:09

    2 0

    Aut z centrum nikt nie wyrzuci, bo nie ma alternatywy. Wystarczy zmienić trochę organizację i parkingi pobudować. Paranoja. Są ważniejsze inwestycje a nie wspieranie - jak pisze powyżej "Kotek Miau" - lobby restauratorów-mafiozów. Po za tym pierwsze w tym miejscu otworzą się banki, bo to one rządzą w tym kraju, lol. Tak oto z pieknej idei na planie z kulkami i kwadracikami zrobi się to co zwykle w naszym kochanym kraju - opitolona z gałęzi lipa:D

  • ~zed 2012-03-21
    22:18:55

    2 0

    Fajnie tylko Kościuszki nie przejmię całego ruchu z W-Z bo już dzisiaj są tam ogromne korki!!! Dla rozładowania ruchu potrzebna jest trasa południowa, która ma wyprowadzić ruch z centrum!!! Bez tej trasy to chore wizje!!!

  • ~jasiu 2012-03-21
    23:39:45

    4 1

    jakaś ciekawa sprawa do godziny 16 same zachwyty nad pomysłem dupkiew.. a po 16 już zmiana parametrów widać że urzędy już zamknęli i klakiersy poszły do domu

  • ~Maciej 2012-03-22
    07:52:03

    1 1

    Alternatywa dla samochodów jest. Rower i KZ. To są główne środki transportu w większych miastach europejskich i tak będzie też we Wro. Zasada odnośnie centrum powinna być prosta. Można do centrum przyjechać autem, ok, ale auto trzeba zostawić na jednym z dużych parkingów (Pl. Wolności, Nowy Targ, GD, Renoma, Arkady) i dalej skorzystać albo z WRM, albo z KZ albo na piechotę. Trasa W-Z niszczy nasze miasto i trzeba jej się pozbyć. I nie jest prawdą, że nikt nie będzie korzystał z tego deptaka, bo już teraz jest tam dużo lokali. Będzie tak samo jak z Szewską, która pięknie odżywa po zamknięciu jej dla ruchu kołowego. Lecz odnośnie zamykania W-Z zgadzam się, że miasto powinno zaproponować jakąś rozsądną alternatywe.

  • ~ 2012-03-22
    11:40:54

    1 0

    Pomysł wydaje się la większości radykalny - aczkolwiek jest słuszny. Idiotyzmem natomiast jest fakt, iż następuje likwidacja wszystkiego - budżet rowerowy ledwo 2mln, co starczy na obniżenie kilku krawężników - MPK to tragedia sama w sobie, a teraz jeszcze żenada w postaci T+ i obcinania coraz to kolejnych linii. Halo halo, gdzie tu logika? Działania w kwestii komunikacji podejmuje się w tym mieście rzucając kostkami czy układając tarota?

  • ~ 2012-03-22
    19:40:48

    2 0

    Maciej-miasto powinno miec swoje parkingi a nie oferowac prywatne należące do galerii- cel jest dobry ale metody jak zwykle wizjonerskie bo na takie zabegi trzeba lata przemślanych i zaplanowanych działań-w mieście bez pieniędzy niema mowy o wdrazaniu czegokolwiek, trzeba było się zastanawiac czy chcemy wielkie imprezy czy rozwój miasta...........wybralismy PR i pozerstwo i w dodtku mamy brzydką rolke papieru - velvet arena osram arena,jak to było......

  • ~set 2012-03-23
    13:08:16

    0 1

    Magistrat lubi burzyć. Jak chcą połączyć Świdnicką w jedną całość to niech zlikwidują końskie schody i zrobią ruchomy chodnik. Przejście górą czy dołem jest tak samo uciążliwe. Przejście Świdnicka jest ohydne i śmierdzi.

  • ~/ 2012-03-25
    11:51:31

    1 0

    Zamykając ulice-handel w rynku też upadnie. Ludzie pojadą na zakupy do galerii hadlowych gdzie jest dobry dojazd (często wykonywane drogi przez firmy handlowe) i dużo miejsc parkingowych.

  • ~Janek 2012-03-26
    09:11:00

    1 0

    Miejmy nadzieję, że z tych planów nic nie wypali i dojdzie do stołka inna władza, która zauważy, że zaparkowanie auta w okolicy centrum to prawdziwa makabra

  • ~pingo 2012-03-26
    13:10:48

    0 0

    Po co te półśrodki? Nie można od razu wyburzyć całego Wrocławia i posiać trawy?

  • ~Krzychu 2012-03-27
    22:38:17

    3 0

    Pomysł byłby dobry gdyby 60-70 procent wrocławian poruszało się rowerami i komunikacją miejską i gdyby pozostałe 30-40% miało taką możliwość. Obecnie:
    1) tylko część wrocławian ma dobry dojazd do centrum komunikacją, a sama KZ jest powolna (zwłaszcza tramwaje; póki co ITS działa szczątkowo) i jeździ zbyt rzadko (zwłaszcza autobusy). Miasto zdecydowanie za mało inwestuje w komunikację miejską, za to wrzuca stosunkowo dużo kasy w drogi na peryferiach.
    2) miasto pozwala na zabudowę mieszkaniową daleko od centrum (Złotniki, Psie Pole, Wojnów), skąd do centrum miasta można sensownie dojechać tylko autem. Jednocześnie kilometr od Jaja Grunwaldzkiego mamy 50 ha ogródków działkowych, drugie tyle nieużytków za Dworcem Świebodzkim, trzecie tyle za Szczepinem. Jeżeli właśnie tam budujemy osiedla, od razu z trawiastym torowiskiem (transit-oriented development), to za kilka lat mamy kilkanaście (?) tys. wrocławian, którzy zwykle na co dzień mogą obyć się bez auta, parkingów i szerokiej Kazimierza Wielkiego.

  • ~Krz 2012-03-28
    02:24:10

    1 0

    Zgadzam się z poprzednikiem. Pod pozorem dbania o komunikacę jest ona rozwalana, a zamiast zrobić coś porządnie stosuje się półśrodki, np. przy Arkadach - zamiast nadać tramwajom bardziej priorytetową sygnalizację przedłuża się sztucznie przystanki, by sznur tramwajów mógł sobie stać z otwartymi drzwiami. Poza tym w uchwalonej dobrych kilka lat temu Polityce Transportowej Miasta wyrźnie jest powiedziane, że tramwajom trzeba nadawać priorytet nawet, gdy powodowałoby spowolnienie dla samochodów. ITS będzie działał zupełnie odwrotnie, przez co duże skrzyżowania, gdzie stoją zwykle sznury tramwajów nie będą miały priorytetu, a będą go miały małe skrzyżowanka, na których w zupełności wystarczyłby prosty (=tani) system wykrywania tramwaju.
    Ale spokojnie, tramwaje są już tak spowolnione (np. Powstańców. Śl. - Rondo), że po oficjalnym uruchomieniu ITS efekt przyśpieszenia będzie wprost oszałamiający, ku chwale Miłościwie Nam Panującego Sternika.
    Co do trasy w-z - proponuję zobaczyć, jak wygląda komunikacja tramwajowa na świecie, np. w Houston: http://www.youtube.com/watch?v=zwD8iuT9Dko&feature=iv&annotation_id=annotation_998404 Chyba robi wrażenie? O świetnych przykładach z innych miast można kilka porządnych tomów napisać. Oczekuję, by na Kazimierza Wielkiego powstało chociaż porządne trawiaste torowisko, które będzie o wiele lepiej się komponować z otoczeniem i będzie cichsze.

  • ~2071 2012-03-28
    16:04:24

    0 2

    Jak najbardziej za!!! Czekamy na realizacje.

  • ~stare miasto 2012-03-28
    17:58:54

    0 2

    Super !!!

  • ~elwood 2012-04-02
    14:27:57

    2 0

    Nie wiem co biora planiści, ale towar musi być pierwsza klasa!
    Najpierw, chciałbym zobaczyć badania ruchu. Zanim zrobi się planty powinno sie zadbać o ruch usunięty z centrum. Gdzie zostanie puszczony? Na Pułaskiego? OK, będzie swieżo wyremontowana, ale kończy ją wiadukt który jest wąskim gardłem. Więc korki. W Podwale? Bez jaj... przez wydzielenie torowiska dla tramwaju +, całe podwale do JPII stoi w korku ;-) Więc może zainwestujemy w komunikację miejską a potem będziemy odpierdzielali sobie ogrody wokół Rynku!! Kto usiądzie w knajpie, mając za plecami torowisko i ruchliwą ulicę (druga nitka Kazimierza Wiekiego). Poza tym, może jakieś miejsca parkingowe wokół centrum? W okolicach nawet tych dalszych nie ma gdzie parkować, ale nie.... po co wydolna komuniakacja, po co parkingi, zróbmy sobie ogrody. Zawsze od dupy strony, zawsze. Biuro niedorozwoju miasta jak zwykle idzie mieszkańcom na rękę, dosłownie!

  • ~wratislavian 2012-04-03
    01:01:26

    0 1

    wizja centrum miasta bez samochodow jest cudowna. rowery i kz to najzdrowszy i najbezpieczniejszy transport. miasto jest dla ludzi nie dla samochodow.

  • ~trolololo 2012-04-03
    15:54:49

    1 0

    Idea ograniczenia ruchu w centrum może i szlachetna, ale patrząc na komentarze mamy zbyt wielu optymistów - to nie ma szansy się udać! Teraz na Kazimierza są korki, a co będzie jak zmniejszą ulicę o połowę?

  • ~mikołaj 2012-04-04
    23:46:38

    0 1

    Widzę że są osoby którym brakuje korków do których przez długi czas się przyzwyczajali. Obwodnica przejęła część ruchu i zabrakło korków w mieście. Ale proszę się nie martwić-ta sama obwodnica wkrótce sprowadzi więcej aut do Wrocławia, bo poszła fama że fajnie się po niej jeżdzi, i niejeden niedzielny kierowca zechce przy okazji odwiedzić Wrocław.

  • ~jez 2012-04-05
    10:50:15

    1 0

    Wywalić dorobek PRL we Wrocku. Zburzyć KDM, odbudować cesarskie pomniki i pałace. Ależ mają problemy w magistracie? A miasto tonie w brudzie, komunikacja zborowa fatalna. Zawsze można wzorem Londynu wprowadzić obowiązkowe opłaty za wjazd do centrum. Będą płacić i podziwiać pomysły z magistratu i eksponaty za biurkiem. Czas przejazdu do i z pracy to zwykle 2 godziny. Kiedy wybory, żeby przestali rządzić fantaści.

  • ~TomR 2012-04-13
    23:20:32

    0 0

    Ktoś jest na prawdę idiotą - jak można niszczyć jedyna jeszcze przejezdna ulicę we Wrocławiu. jak Wro bedzie miał metro to można sobie i pół miasta dla samochodów zamknąć.
    Z drugiej strony to jakoś nikt nie wpada na to w Paryżu aby zrobić deptak z Szanze lize(sorki nie wiem jak to się pisze) czy z great Male w Londynie.
    Wszystkie ostatnie przebudowy Wrocławia są posrane totalnie: przykład Pułaskiego. miejsca w cholere a ulica nie bedzie szersza nawet o pół metra.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu www.tuwroclaw.com nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.