Kultura
W Ratuszu koncertowo zabrzmi staropolska muzyka kolęd
Wstęp wolny!
Natomiast bardzo mało znane są utwory wcześniejsze, pochodzące z wieku XV, stylistycznie związane z tradycją średniowieczną oraz nurtem polifonii określanym jako wielogłosowość środkowoeuropejska. Wiąże się to z pewnością z niedostatecznym zaawansowaniem badań nad źródłami, które częstokroć zachowane są fragmentarycznie, a tym bardziej z trudnością wykonania zawartych w nich utworów.Projekt nasz ma na celu poszerzenie znajomości najwcześniejszej muzyki związanej z Bożym Narodzeniem.
Zobacz także
W kręgu naszych zainteresowań znajduje się wielogłosowa muzyka pochodząca z krakowskiego środowiska uniwersyteckiego zapisana w rękopisie Kj 3464 Biblioteki Jagiellońskiej (ok. 1420-30), znanym jako rękopis Jana z Jasionnej. Zabytek ów stwarzał badaczom duże trudności interpretacyjne ze względu na szkicowy i niedokładny charakter zapisów muzycznych. Jest to bowiem rodzaj notatnika muzycznego prowadzonego przez różne osoby, najwyraźniej do celów praktycznych, być może związanych z udziałem studentów w śpiewie kościelnym. Rękopis zawiera szereg dwugłosowych utworów z tekstami bożonarodzeniowych.
Utwory te zbliżone są do cantio – gatunku reprezentatywnego dla środkowoeuropejskiej polifonii schyłku średniowiecza, którego liczne przykłady znajdujemy zwłaszcza na Śląsku.Ze Śląska pochodzą niewielkie fragmenty rękopiśmienne zawierające muzykę w podobnym stylu. Są to: tzw. rękopis z Zielonej Góry lub rękopis Mikołaja Menczelliniego oraz rękopis z kościoła św. Elżbiety w Wrocławiu.
Również tu pojawiają się teksty o tematyce bożonarodzeniowej. Ze wspomnianym stylem muzyki wielogłosowej wiąże się ściśle osoba Piotra z Grudziądza, który jako kompozytor działał w Polsce i krajach sąsiednich. Ze względu na ponadnarodowy charakter jego twórczości i na podstawie licznych świadectw jej recepcji w Polsce sięgnęliśmy także po jego utwory, choć większość z nich zachowała się za granicą.
W programie znalazły się wielotekstowe motety Piotra oraz jego cantiones. Muzykę renesansu reprezentują dwa obszerne rękopisy śląskie – Śpiewnik Głogowski, spisany ok. 1480 r, oraz Kodeks Wrocławski z ostatniego dziesięciolecia XV wieku. Choć niewątpliwie trudno łączyć te źródła bezpośrednio z polską kulturą muzyczną owego czasu, to fakt pojawiania się w nich owego powszechnego środkowoeuropejskiego stylu może świadczyć o ich szerszym niż tylko śląskie oddziaływaniu. Kulturę muzyczną dojrzałego renesansu reprezentuje najpóźniejszy utwór naszego programu – motet Dies sanctificatus Thomasa Stoltzera, urodzonego w Świdnicy wielkiego kompozytora owych czasów, który karierę rozpoczynał we Wrocławiu jako chórzysta kapeli katedralnej.
Muzyka na Boże Narodzenie ze źródeł polskich i śląskich XV i XVI w.
Wrocław/Ratusz
11.01.2014 godz. 19:00
Wstęp wolny!
Tagi: Muzyka na Boże Narodzenie ze źródeł polskich i śląskich, koncert wrocławski ratusz, ratusz wrocław
Zobacz także
Komentarze (0):
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu www.tuwroclaw.com nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Najczęściej czytane
Alert TuWrocław
Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera www.tuwroclaw.com i napisz nam o tym!
Wyślij alert