Kultura

We Wrocławiu rozpoczęło się święto niebanalnej muzyki

2012-10-02, Autor: Anna Żebrowska

Tegoroczna edycja Avant Art Festiwalu upłynie pod znakiem Niemiec. Podstawowym założeniem 5 edycji Avant Art Festiwal, będzie badanie związków pomiędzy muzyką a innymi dziedzinami sztuki. Ważne punkty festiwalu to: koncerty muzyczne, pokazy filmowe, happeningi i spotkania o charakterze edukacyjno – prezentacyjnym.

Reklama

Na pierwszy dzień Avant Art złożą się wydarzenia:

Film „WE BUILT THIS CITY” – dokument o muzyce elektronicznej z Koloniio, Helios Nowe Horyzonty, godz. 16.

Projekt „CZYTANIE W CIEMNOŚCIACH” Herta Muller, produkcja Rita Baum, w BWA Wrocław, Galeria Awangarda godz 18.

Koprodukcja avant art i timeart "NANOSCHLAF MEETS LORENC/SZATARSKI/HEWELT ", Impart, godz. 19.30

Koncert DEFIBRILLATOR & PETER BRÖTZMANN, Impart, godz. 21.

FILM- DOKUMENT O MUZYCE ELEKTRONICZNEJ Z KOLONII WE BUILT THIS CITY – rok produkcji – 2006, reżyseria - Thomas Kappeller, Sebastian Züger.

We Built This City wprowadzi widzów w barwny świat dźwięków, tworzonych przez muzyków pochodzących z Kolonii. Kolonia jest uznawana na świecie za jeden z najważniejszych ośrodków muzycznych – najpierw była jednym z najważniejszych centrów dźwiękowego eksperymentu, a obecnie jest miejscem nadającym trendy nowej muzyce elektronicznej. Od lat 90-tych XX wieku didżeje i wytwórnie z tego niemieckiego miasta stworzyli Sound of Cologne – oryginalne brzmienie, które jest znane w klubach i na parkietach całego świata. Tutejsze wytwórnie – A-Musik, Kompakt, Traum, Ware czy Sonig – wciąż odkrywają nowe talenty, a sławne projekty, takie jak Mouse on Mars czy Wolfgang Voigt, przygotowują grunt dla dubiutantów w stylu Ada czy Dominika Eulberga.

Film We Built This City - A Documentary on Electronic Music Made in Cologne analizuje to zjawisko i stara się odpowiedzieć na pytanie, jak Kolonia doszła do tej szczególnej pozycji. Ten zbiór wywiadów, teledysków, zapisów koncertów i rzadkich materiałów filmowych opisujących historię muzyki elektronicznej w Kolonii to niezwykły dokument przedstawiający artystyczne oblicze tego miasta – jak pochodzący z niego i związani z nim twórcy zapracowali na swój obecny status i jak, dzięki nim, kształtuje się też przyszłość elektronicznych dźwięków w ogóle. Mówi się, że Sound of Cologne to uczucie – fakt ten przybliżają widzom w tym filmie takie postaci i zespoły zasłużone dla tamtejszej sceny, jak Holger Czukay, Volker Müller, Mouse on Mars, Justus Köhncke, Hans Nieswandt, Areal, Auf Abwegen, iD.eology, Basswerk, Spex, The Bionaut, Donna Regina, Whirlpool Productions i wiele innych.


„CZYTANIE W CIEMNOŚCIACH” to projekt polegający na kreowaniu słuchowisk, intermedialnych spektakli odbywających się przed publicznością w mroku lub całkowitych ciemnościach, a więc działających głównie na inne zmysły poza zmysłem wzroku. Ideą przewodnią jest zaprezentowanie literatury w „ciemny”, odmienny sposób. Słowom towarzyszy muzyka, czasami z mroku wyłaniają się obrazy wideo. Ciemność, w której odbywają się spektakle, pozwala „wyrwać” klasyczne czasami teksty ze schematów. Działanie to pozwala na poszerzony odbiór różnych tekstów kultury – uwrażliwia odbiorców na foniczno- wizualne aspekty literatury. Ciemność, w jakiej odbywają się spektakle, jest także istotna ze względu na otwarcie przedsięwzięcia dla osób niewidomych i niedowidzących. Każdy spektakl aranżujemy, by mógł być w pełni odebrany bez udziału wzroku. W zupełnych ciemnościach odbywa się czytanie fragmentów „Nizin” i „Sercątka” Herty Mueller. Coś łączy te dwie książki. W ciemnościach usłyszymy głosy z nizin i bohaterki obdarzone sercątkiem. „Niziny” u Mueller tak naprawdę zaczynają się w momencie zakończenia. To znaczy, dopiero na końcu książki zauważamy, że bez „nizin” nie ma „sercątka”. Bez upodlającej pracy w komunistycznej fabryce, nie byłoby tego esencjonalnego opisu świata, jaki nam proponuje pisarka. Zrodzonego z bólu, upokorzenia, braku perspektywy na lepsze. I paradoksalnie ta niedogodność życia, na nowo to życie wyczarowuje. W ciemności chcemy się zmierzyć z taką diagnozą, być wierni autorce, i zatopić się w przeszłości mrocznej, i pięknej. Dlatego Niziny to również opowieść o dochodzeniu do czytania w ciemności, to opowieść o procesie pisania, którą słuchającym przedstawi narrator – w naszym wypadku bezrobotny aktor szukający zatrudnienia w teatrze.

AVANT ART i TIMEART
Kurator: Anna Moser /Avant Art Festival

Eksperymentalna formacja muzyczna Nanoschlaf z Kolonii spotka się z polskimi tancerzami Dawidem Lorencem, Filipem Szatarskim i Radkiem Heweltem. Nanoschlaf specjalizuje się w zarówno dźwiękowym, jak i strukturalnym stapianiu ze sobą muzyki akustycznej i elektronicznej. Wszystkich członków formacji poruszających się gdzieś między nową muzyką, elektroniczną awangardą i muzyką improwizowaną, charakteryzuje ogromna pasja i radość eksperymentowania z nieznanymi dźwiękami, strukturami czy przestrzeniami. Także niestrudzenie poszukujący nowych wyzwań tancerze Lorenc/Szatarski/Hewelt już od dłuższego czasu przekraczają interdyscyplinarnie ramy swej profesji. Centrum ich uwagi skupia się zarówno na zgłębianiu muzykalności ciała, transformacji muzycznego połączenia ciała i umysłu, prowadzącej ku lepszej jakości ruchu, jak i badania dynamiki w przestrzeni. Tancerze, posługując się ciałem jako czujnikiem, który w trakcie performance’u odbiera i wysyła informacje, pozwolą zaistnieć organicznym i kompozycyjnym strukturom. Powstające między artystami struktury i korelacje będą się utwierdzać, ulegną transformacji, aby się rozpaść, a wszystko po to, by za chwilę zdemaskować ukryte napięcie poprzez skumulowaną energię dżwięku i ciała. Celem tego kuratorowanego przez Annę Moser projektu jest zainicjowanie międzynarodowej wymiany artystycznej, kształtowanie i długofalowe wspieranie nowych grup artystycznych, poprzez tworzenie międzynarodowej sieci (network) ze szczególnym merytorycznym naciskiem położonym na muzyczno-taneczne performance’y. Artysci: Matthias Muche, Philip Zoubek, Sven Hahne, Achim Tang, Christian Thomé, Dawid Lorenc , Radek Hewelt, Filip Szatarski.

DEFIBRILLATOR & PETER BRÖTZMANN

Grający na elektronicznej trąbce Sebastian Smolyn i posługujący się elektroniką jego brat Artur na swoje artystycznej ścieżce wybrali kierunek muzyki improwizowanej. Ich osobiste doświadczenia złożyły się na matrycę dla takiej muzyki, która rządzi się swoimi własnymi prawami i używa wszystkich możliwych środków, by osiągnąć swój cel. Nie ma dla nich stylistyk awangardy, których by nie eksplorowali – ich twórczość jest zainspirowana przez free jazz, nu jazz, noise czy hardcore w wielu różnych postaciach. Po kilku latach wspólnych poszukiwań do ich dźwiękowych wypraw dołączył wyjątkowy perkusista jazzowy Oliver Steidle – tak powstało trio o nazwie Defibrillator, niezwykle energetyczna formacja, której brzmienie silnie zakotwiczone jest w estetykach grindcore i noise. Kolejnym krokiem w ich karierze stało się zaproszenie do współpracy muzyka, który od lat stanowił dla nich ważną inspirację – Petera Brötzmanna, jednego z najważniejszych przedstawicieli światowego free jazzu i muzyki improwizowanej. Młodość i energia w zestawieniu z wieloletnim doświadczeniem na gruncie eksperymentalnych dźwięków – tego właśnie można spodziewać się po nowym projekcie braci Smolyn.

Przegląd wydarzeń pierwszego dnia, jest zaledwie namiastką tego, co prezentuje niemiecka scena w ramach AVANT ART. Przed nami 5 obfitych w sztukę dni. Szczegółowy program festiwalu, znajdziesz tu: http://avantart.pl/program/ Informacje o biletach i karnetach, znajdziesz tu: http://avantart.pl/bilety/

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu www.tuwroclaw.com nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Najczęściej czytane

Alert TuWrocław

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera www.tuwroclaw.com i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Na które polskie owoce czekasz najbardziej?







Oddanych głosów: 1106