Wiadomości

We wrocławskim ZOO umierają małpki. Zmarły już 4 zwierzątka

2012-10-22, Autor: Barbara Surmiak
We wrocławskim ZOO małe małpki miały być maskotkami pawilonu małpiarni. Ale zwierzątek puszczonych wolno, skaczących wokół spacerujących ludzi, wkrótce możemy nie zobaczyć wcale. Odwiedzający doprowadzili w ostatnich miesiącach do śmierci 3 małpek, a kolejna została w okrutny sposób zabita.

Reklama

Jeszcze przed wakacjami po pawilonie małpiarni we wrocławskim ogrodzie zoologicznym biegało 6 małych małpek. Uistiti białouche, zwane też marmozetami zwyczajnymi, stanowiły ogromną atrakcję dla zwiedzających zoo, których od małp nie dzieliła żadna siatka czy też szyba. Zwierzęta biegały całkowicie swobodnie wewnątrz pawilonu.

Niestety niektórzy odwiedzający zoo okazali się całkowicie nieodpowiedzialni. Skutkiem ich działań jest śmierć 4 małp. – Jedna małpka została definitywnie zabita. Sekcja zwłok zwierzątka wykazała, że śmierć spowodowały rozległe obrażenia wewnętrzne spowodowane silnym uderzeniem. Pozostałym najprawdopodobniej zaszkodziło dokarmianie przez ludzi – opowiada Piotr Wawrzyniak, opiekun małp.

Człowiek, który uśmiercił małpkę najpewniej próbował ją złapać. Gdy mu się to udało, rzucił nią o ziemię lub szybę. To niewielkie i kruche, bo ważące zaledwie około 250 gram zwierzę, głupiej zabawy nie przeżyło.


- Małpkę znaleźliśmy w stanie agonalnym, dostawała leki znieczulające i rozluźniające, ale już nie mogliśmy jej uratować – przyznaje ze smutkiem Piotr Wawrzyniak.

Do otrucia pozostałych 3 małp zwiedzający nie użyli wyrafinowanej trucizny. Śmiertelne okazało się przekarmienie paluszkami i czipsami. – Absolutnie nie jest to odpowiednie dla dzikich zwierząt pożywienie. Te małpy zajadają się przede wszystkim robakami - dostają mączniki drewniaki, jedzą też owoce, banany lub jabłka – opowiada Jarosław Wieczorek, drugi z opiekunów w małpiarni.

Teoretycznie małpy powinny być w pawilonie bezpieczne, nie przewidziano jednak okrucieństwa ze strony zwiedzających. – Zdecydowana większość przychodzi podziwiać zwierzęta i ogród, ale zdarzają się niestety przypadki rozrabiaków. Nie jesteśmy w stanie stać przy każdym zwierzątku non stop – z żalem przyznaje Piotr Wawrzyniak.

We wrocławskim zoo praktycznie na każdym kroku natkniemy się na tabliczkę, informującą by nie karmić zwierząt. Nie przynosi to jednak efektu. – W sezonie, zwłaszcza po weekendzie na zatrucia i problemy gastryczne cierpi połowa zwierząt – mówi Monika Kownacka z działu marketingu ogrodu zoologicznego we Wrocławiu.

ZOO nie zawiadomiło organów ścigania, bo w małpiarni nie ma monitoringu. Przez to, zdaniem opiekunów małpek, wykrycie sprawców jest praktycznie niemożliwe.

Zabijanie zwierząt w ogrodach zoologicznych jest ostatnio w Polsce plagą. Łódzkie żyrafy zostały przestraszone na śmierć przez grasujących po zoo wandali, a w przewodzie pokarmowym uchatek, mieszkających w ogrodzie w Opolu, podczas sekcji odnaleziono kamienie, łańcuch i monety.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 3

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (30):
  • ~Wodnik 2012-10-22
    16:36:44

    0 0

    Policja od razu powinna zająć się tą sprawą, nie ma pobłażania dla takich bezmózgich debili.

  • ~Ania 2012-10-22
    17:02:08

    0 0

    Nie przewidziano okrucieństwa ze strony zwiedzających? Ktoś chyba zapomniał w jakim dzikim kraju żyjemy.

  • ~Kot w Filiżance 2012-10-22
    17:14:12

    2 0

    Domagam się wyciągnięcia służbowych i prawnych konsekwencji względem pracownika ZOO który zezwolił by tak kruche istoty miały kontakt z ludźmi innymi niż wykwalifikowani pracownicy ZOO. w razie braku takowych konsekwencji,domagam się dymisji dyrektora ZOO. Winą za bezsensowną śmierć tych zwierząt należy obarczyć pracowników Ogrodu. Sytuacja opisana jest karygodna, oburzająca i wstrząsająca.

  • ~Ryś 2012-10-22
    17:49:11

    1 0

    Ale tłumaczenie, że nie zgłosili tego służbom, bo nie ma kamer i nic nikomu nie udowodnią jest chore. A gdyby chodziło o człowieka to co?

  • ~Kot w Filiżance 2012-10-22
    17:55:34

    0 0

    PROTESTUJMY!!! https://www.facebook.com/events/290111881089778/ ZOO jest własnością miasta, więc po części każdego z nas!

  • ~ 2012-10-22
    17:57:19

    0 0

    PROTESTUJMY!!! http://www.facebook.com/events/290111881089778/ ZOO jest własnością miasta, więc po części każdego z nas!

  • ~Gość 2012-10-22
    18:20:58

    1 0

    Tych ograniczonych umysłowo ludzi powinni trzymać w klatkach obok małp i traktować podobnie jak oni traktują zwierzęta.
    Jeżeli takim problemem jest dokarmianie, dlaczego nie są stosowane wysokie kary finansowe za taki czyn. Może to wzbogaci świadomość odwiedzających skoro sam napis tak niewiele znaczy.

  • ~imprezowicz 2012-10-22
    18:35:58

    0 0

    autorka to dobra rakieta z il gusto

  • ~ 2012-10-22
    18:41:31

    0 0

    PROTESTUJMY!!! http://www.facebook.com/events/290111881089778/ ZOO jest własnością miasta, więc po części każdego z nas!

  • ~ja 2012-10-22
    19:07:59

    2 0

    Ale piwo jest sprzedawane w barach na terenie zoo.Sam byłem świadkiem kilku incydentów z udziałem podpitych bydlaków w dresach.Przecież można zwiedzać ogród bez alkoholu!!!Choć dla wielu debili jest to niemożliwe.W Polsce wszystko trzeba zabezpieczać kratami,alarmami i ochroniarzami bo albo ukradną albo jak się nie da wynieść to chociaż zniszczyć.Przykre ale prawdziwe.

  • ~Kusa 2012-10-22
    20:21:10

    0 0

    Pamiętam jak wiosną byłam w ogrodzie i dziwiłam się, że te małpki biegają wśród ludzi, od razu przez głowę przeszło mi, że na pewno znajdą się ludzie, którzy będą chcieli się nimi "bawić".

  • ~Marta 2012-10-22
    20:56:06

    1 0

    Na całym świecie stosowane są takie rozwiązania. Tylko u nas znaleźli się tacy debile :/

  • ~w 2012-10-22
    23:31:02

    1 1

    to tylko pokazuje jaki to nonsens trzymac zwierzeta w niewoli we Wroclawiu. Nikt mi nie powie ze chociaz jedno zwierze jest szczesliwe w niewoli. Popatrzcie jak wygladaja te wielblady na sniegu, albo zyrafy, albo foki w 40 stopniowym upale. To jest chore. W ZOO powinno byc zdecydowanie mniej zwierzat a nie trzymac tysiace gatunkow na sile. A pozniej lew lezy w klatce 2x2m !!!

  • ~asia 2012-10-23
    00:23:00

    1 1

    Nonsensem jest powyższa wypowiedź, która świadczy jedynie o kompletnej ignorancji Autora. Oburzenie wywołane wielbłądami na śniegu jest bezzasadne - czyżby na pustyni temperatura nie spadała poniżej zera? :P Kotiki afrykańskie (uchatki karłowate) nazwane "fokami", żyjące u wybrzeży południowej Afryki, w naturze również doświadczają 40-stopniowych upałów. Tego lwa w klatce 2x2 m to gdzie przepraszam Autor widział? Zapewne przeprowadził też zakrojony na szeroką skalę wywiad ze zwierzętami mieszkającymi w ZOO, skoro twierdzi, że nie są szczęśliwe, mając zapewnione życie bez naturalnych wrogów, z dostępem do odpowiedniej ilości pożywienia i miejsc do schronienia. Większość gatunków "trzymanych w ZOO na siłę" jest w ich naturalnym środowisku zagrożona wytępieniem przez człowieka, albo ich naturalne siedliska po prostu przestały istnieć w wyniku gospodarki rabunkowej. Niektórym z nich może uda się przetrwać przynajmniej w ZOO. Te "tysiące gatunków" przede wszystkim są w ZOO po to, aby zachować bioróżnorodność, ale też żeby edukować takich niedouków jak Autor poprzedniego postu :P

  • ~Mizzi 2012-10-23
    07:52:52

    0 0

    To może zamiast marnych tabliczek czy karteczek o zakazie karmienia - trzeba zainwestować w monitoring i potem publikować zdjęcia nieodpowiedzialnych zwiedzających, uwiecznionych w oku kamery jak karmią zwierzaki?! Albo zakaz wnoszenia oraz sprzedaży na terenie zoo jedzenia.

  • ~cinek 2012-10-23
    11:11:39

    1 0

    Skoro nikogo nie złapali, to czemu zaraz zakładają czyjąś złą wolę? Do zoo przychodzi mnóstwo dzieci dla których takie małpki to atrakcja - może jakiś pięciolatek złapał, za mocno przytulił czy niechcący upuścił? Nieodpowiedzialna jest według mnie obsługa zoo - takich drobnych zwierzaków albo nie powinno się puszczać wolno wśród ludzi, albo zrobić to na ogrodzonym terenie z osobą mającą oko na małpki i odpowiednio reagującą na próby karmienia czy przytulania zwierzaków...

  • ~Marta 2012-10-23
    11:41:54

    1 0

    "Do zoo przychodzi mnóstwo dzieci dla których takie małpki to atrakcja - może jakiś pięciolatek złapał, za mocno przytulił czy niechcący upuścił?"
    Sam przyszedł do zoo ten pięciolatek? Jeśli tak było, to wina rodziców, ze pozwolili na łapanie małpki.
    Na całym świecie takie rozwiązania się sprawdzają, to są normalne rozwiązania w nowoczesnym zoo. Tylko nasze społeczeństwo widać do tego nie dorosło. Kretyni zniszczyli atrakcję dla wszystkich odwiedzających - teraz nikt się już nie odważy puścić zwierząt luzem.

  • ~darob 2012-10-23
    12:16:44

    1 0

    Dlaczego ZOO nie wprowadzi mandatów za dokarmianie zwierząt, są przecież ewidentne zakazy aby tego nie robić.Tak jak na drodze za złamanie jakiegoś zakazu mozna otrzymać mandat to czemu nie w ZOO , jeśli nawet dziecko będzie dokarmiać i złapane na czynie to brani są do odowiedzialności rodzice.
    A z mandatów zawsze jakis dodatkowy dochód dla placówki, którym raczej sie nie przelewa.

  • ~Goryl 2012-10-23
    12:18:53

    1 0

    Baranami sa opiekunowi zoo ktorzy nie przewidzieli i doprowadzili do tego.

  • ~Magda 2012-10-23
    12:48:16

    0 1

    Nie, oni nie są baranami. Nie obarczaj winą pracowników ZOO, bo to tak jakbyś tłumaczył i rozgrzeszał debili i sadystów, którzy zawinili. Na tej zasadzie każdy mógłby łamać wszelkie przepisy, bo przecież wtedy i tak będą winni i ukarani ci, którzy tego nie przewidzieli. Po to są przepisy, zakazy i regulaminy, żeby ich przestrzegać.

  • ~o!o 2012-10-23
    12:49:37

    2 0

    następnym razem proponuje wypuścić wolno młode tygrysy - niech siły będą bardziej wyrównane!

  • ~Piotrek V Jaworski 2012-10-23
    14:52:34

    2 0

    Kto jest dyrektorem tego czegoś?. Jak matołowi mogło przyjść do głowy posłużenie się małpkami jako żywymi zabawkami dla gawiedzi. Lokalnej atrakcji się zachciało i większej sprzedaży biletów. Jeszce raz mi ktoś powie, że ZOO i Cyrk to co innego! :-/

  • ~kami 2012-10-23
    18:50:51

    2 0

    wyjatkowo DEBILNY POMYSL, zeby pozwolic zwiedzajacym bawic sie ze zwierzetami bez nadzoru...

  • ~kami 2012-10-23
    18:56:18

    2 0

    ~Magda

    Nie, oni nie są baranami. Nie obarczaj winą pracowników ZOO, bo to tak jakbyś tłumaczył i rozgrzeszał debili i sadystów, którzy zawinili. Na tej zasadzie każdy mógłby łamać wszelkie przepisy, bo przecież wtedy i tak będą winni i ukarani ci, którzy tego nie przewidzieli. Po to są przepisy, zakazy i regulaminy, żeby ich przestrzegać. "

    To daj dziecku do zabawy brzytwy i wytlumacz pozniej w sadzie, ze to jego wina, ze sie pocielo... mozesz tez pozostawic je same na srodku skrzyzowania i powiedziec, ze winni sa kierowcy, ktorzy je rozjechali...
    oczywiscie, ze sprawcami sa ludzie, ktorzy znecali sie nad malpaki, lub je dokarmiali, ale rownie duza odpowiedzialnosc lepzypo stronie pracownikow i dyrektora, ze na to zezwolili smierc tych malpek w odstepach czasu powinna im dac do myslenia. nawet jak pierwszej nie dala, to po drugiej smierci powinni zrezygnowac z pomyslu teraz 4 nie zyja, a w artykule nie ma nic, ze reszta zostala wycofana.
    czoywscie, ze PRACOWNICY sa WINNI!

  • ~SZOK! 2012-10-23
    19:29:19

    2 0

    GLUPOTA PRACOWNIKOW TEGO ZOO NIE ZNA GRANIC , SKORO WIEDZIELI O PIERWSZYM PRZYPADKU POWINNI NATYCHMIAST ZAKAZAC TEGO TYPU ''ATRAKCJI'' DLA ZWIEDZAJACYCH. ODPOWIEDZIALNI ZA TO PRACOWNICY POWINNI ODPOWIADAC PRZED SADEM ZA SMIERC TYCH ZWIERZAT !!!!!!!

  • ~Marta 2012-10-24
    01:32:15

    0 0

    "Dlaczego ZOO nie wprowadzi mandatów za dokarmianie zwierząt, są przecież ewidentne zakazy aby tego nie robić"

    a jak to sobie wyobrażasz z punktu widzenia prawa? Musieliby za każdym razem wzywać policję, już wodze, jak policjanci się cieszą...

  • ~Debilizm. 2012-10-24
    12:35:39

    0 0

    Paranoja. Czysta, oczywista paranoja. Pomysł był idealny! Wszyscy odwiedzający zoo jarali się tym pomysłem i faktem ze zwierzeta, których pewnie na oczy nie zobacza w naturalnym srodowisku, skacza im ponad glowami! Znalazło się kilku debili, którzy pomogli im zakonczyc zywot. ale czy to jest powod zeby protestowac pod zoo, albo domagac sie odwolania dyrektora???..to tak jakby odwołać teraz ministrę sportu za to, ze nie rozdmuchała chmur nad narodowym.

  • ~ax 2012-10-24
    18:20:36

    1 0

    banda polaczkow

  • ~Lenard 2012-10-24
    21:02:07

    2 0

    Rzygać mi się chce jak piszecie te bzdury. Takie sytuacje rozwiązuje się na miejscu - daje się w papę winnemu parę razy i tyle. Pamiętam jak swego czasu dorosły facet ciągnął za nogę przez siatkę małą małpę na oczach swojego dziecka. Usłyszałem skowyt bo byłem w pobliżu, byłem z kolegą, odciągnąłem dziecko dalej tłumacząc mu, że jego tata tak nie chciał i że tak nie wolno bo zwierzątka to boli itp. W tym czasie mój kolega wytłumaczył panu metodą ręczną jak się nie postępuje ze zwierzętami i tyle. Potem jeszcze się go zapytał czy zapamiętał. Dodatkowo spisał jego dane na wypadek gdyby ten się nie nauczył. Nigdy nie widziałem swojego kolegi w takim stanie bo jest mały i wydawał mi się zawsze słaby, a ten facet miał ze dwa metry wzrostu. Pomimo tego kolega mu dobrze dopieprzył. Tak dzisiaj załatwia się sprawy na miejscu, a nie angażuje policję, która i tak nic nie zrobi bo ciężko jest znaleźć winnego.

    I tyle. Poza tym mnie denerwuje mnie jak piszecie takie mądre rzeczy, a w rzeczywistości stalibyście i patrzyli. Cała prawda o Polakach.

  • ~david 2013-05-06
    23:24:09

    1 0

    moze po prostu zrobcie tabliczki uderzajace do ludzi... np. CZY WIESZ ŻE MAŁPKA MA INNY UKŁAD POKARMOWY I TO ŻE NAKARMISZ JĄ CZIPSAMI SPOWODUJE ŻE UMRZE? i takie smutne małpki ;x

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu www.tuwroclaw.com nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.