Kultura
Wiersze Mateusza (Morawieckiego) i Patointeligencja na PPA [ZOBACZ]
„Małgośka”, „Nie pytaj o Polskę”, „Kobiety są złe” – to niektóre z piosenek zaśpiewanych przez uczestników Konkursu Aktorskiej Interpretacji Piosenki. W tym roku sporą popularnością cieszyły się utwory PJ Harvey, ale nie zabrakło też zaskakujących akcentów takich jak wykonanie „Wierszy Mateusza” czy „Patointeligencji”. Finaliści i finalistki powalczą m.in. o statuetkę Tukana Złotego i 25 tysięcy złotych.
Od drugiego etapu Konkursu Aktorskiej Interpretacji Piosenki rozpoczęła się w piątek 41. edycja imprezy. Dyrektor artystyczny Cezary Studniak i główny producent Paweł Krupski nie ukrywali swojej radości na widok publiczności.
Zobacz także
Przypomnijmy, że było to ich trzecie podejście do organizacji tej edycji i w końcu się udało. Pierwszy etap miał miejsce w lutym 2020 roku i wybrano wtedy 23 osoby. – Z powodów zawodowych dwoje uczestników zrezygnowało przed czerwcową edycją PPA – informują organizatorzy.
Na początku w Capitolu wystąpił Piotr Bumaj, aktor Teatru Polskiego w Szczecinie, który zaśpiewał poruszająco dwie piosenki: „Rejtan, czyli raport ambasadora” Jacka Kaczmarskiego i „Ukrainę”. Ten ostatni utwór jest znany jako „Hej sokoły”. – Mam nadzieję, że dzięki takim wykonaniom przestanie w naszym kraju być kojarzony jako utwór biesiadny – powiedział prowadzący imprezę kabareciarz Ścibor Szpak.
W trakcie koncertu nie zabrakło jednak zaskakujących i mniej poważnych akcentów. Związana z teatrem Capitol aktorka i wokalistka zespołu Girls on Fire Marta Dzwonkowska zaśpiewała „Wiersze Mateusza”, czyli kompilację wybranych publicznych wypowiedzi premiera Mateusza Morawieckiego z muzyką Łukasza Damrycha, co bardzo rozbawiło m.in. siedzącego na widowni Franka Brodę, siostrzeńca polityka. Warto odnotować, że na Facebooku można znaleźć fanpage „Wiersze Mateusza Morawieckiego pisane w Exelu”, w którym premier został opisany jako „spadkobierca Kochanowskiego, wieszcz naszych czasów, lider słowa”.
Producent, kompozytor i autor tekstów Paweł Kowalczyk zaśpiewał z kolei „Patointeligencję” Maty, w aranżacji własnej i Filipa Kuncewicza. Kontrowersyjny utwór cieszy się sporą popularnością. Młody raper skrytykował w nim swoje pokolenie i nastolatków wywodzących się z wyższej grupy społecznej, którzy mają bogatych rodziców.
Finaliści konkursu PPA
W finale Konkursu Aktorskiej Interpretacji Piosenki znalazła się min. Dominika Feiglewicz, która przy akompaniamencie Natalii Orkisz przepięknie i poruszająco wykonała w języku migowym „The Pocket Knife” PJ Harvey i „*** nie potrafię”, kompozycję Nameny Lali do tekstu Haliny Poświatowskiej. Feiglewicz to aktorka, absolwentka krakowskiej PWST, która w Teatrze Słowackiego w Krakowie odpowiada za tworzenie przestrzeni i wydarzeń dostępnych osobom z niepełnosprawnościami.
Duet Lenda-Kozub wykonali „To, co mam”, czyli kompozycję autorstwa własnego i Marcina Borsa z tekstem Pauliny Lendy-Kozub i „Ej, raz”, tradycyjny utwór z repertuaru Charles’a Aznavoura w tłumaczeniu Wojciecha Młynarskiego. Na życzenie jury zaprezentowali też trzecią piosenkę: „Onoda”. To utwór z tekstem ich autorstwa, który skomponowali razem z Marcinem Brosem. Paulina Lenda-Kozub i Piotr Kozub to małżeństwo muzyków i laureaci 24. OFPA w Rybniku.
Znana z ról w serialu „Wojenne dziewczyny” i filmie „Córki dancingu” Marta Mazurek zaśpiewała z kolei „Balladę o sierotce” Jana Malisza i „The Devil” PJ Harvey w tłumaczeniu Michaliny Olszańskiej. Młoda aktorka grała na fortepianie, a towarzyszyły jej Maria Klich na lirze korbowej i Katarzyna Kapela na bębnie.
„Govindam” Huberta Dobaczewskiego i „The end” The Tiger Lillies zaśpiewał natomiast Michał Murawski – absolwent Akademii Teatralnej w Warszawie, Filii w Białymstoku, laureat OFPA Reflektor w Koszalinie. Na perkusji i gitarze akompaniował mu Jakub Olszewski.
Utalentowana studentka Akademii Teatralnej w Warszawie Paulina Wróblewska przebojowo i zaskakująco zaśpiewała „Małgośkę” Katarzyny Gaertner i Agnieszki Osieckiej, a poruszająco – „Nie pytaj o Polskę” Grzegorza Ciechowskiego, grając ten ostatni utwór na pianinie. Akompaniował jej zaś Rafał Rokicki na gitarze elektrycznej.
Kolejnym mocnym akcentem była pochodząca z Legnicy anglistka, wokalistka i tekściarka Monika Zapaśnik z zespołu HuRaban. Artystka zaśpiewała „Gwałć mnie”, czyli utwór z tekstem jej autorstwa zainspirowany „Rape me” Kurta Cobaina. Wykonała także „Com uczynił?” z muzyką Czesława Niemena i Hanny Włodarczyk, z tekstem Bolesława Leśmiana i Anny Podczaszy. Na życzenie jury zaśpiewała także trzecią piosenkę – „Kobiety są złe”, którą skomponowała wspólnie z Hanną Włodarczyk, sama pisząc tekst. Włodarczyk akompaniowała jej na gitarze klasycznej, a Fabiana Raban – na kontrabasie.
Na koniec wystąpił wokalista, zwycięzca wielu festiwali i konkursów wokalnych Piotr Zubek, który przepięknie zaśpiewał utwór „Zielony” – kompozycję własnego autorstwa, którą skomponował z Dominikiem Światkowskim. Potem wykonał zaś „Tnę, tnę, tnę, czyli kariera damskiego fryzjera” Macieja Małeckiego i Grzegorza Wasowskiego. Na życzenie jurorów zaprezentował także trzecią piosenkę, „Balladę o późnej starości Don Kichota” Jerzego Derfla i Wojciecha Młynarskiego. Akompaniował mu na fortepianie Dominik Światkowski.
Tegoroczne nagrody
Finalistów i finalistki wybrali członkowie rady artystycznej Przeglądu Piosenki Aktorskiej w skład której wchodzą: Justyna Szafran, Konrad Imiela, Mariusz Kiljan, Michał Litwiniec, Krzysztof Mieszkowski, Jerzy Satanowski, Bogusław Sobczuk oraz Cezary Studniak, dyrektor artystyczny PPA.
Finał odbędzie się 18 czerwca w Capitolu. Borący w nim udział wykonawcy otrzymają nagrodę w wysokości 3 tysięcy złotych. Ich występy oceniać będzie jury w składzie: Anna Gacek (dziennikarka muzyczna), Renata Przemyk (wokalistka), Justyna Szafran (aktorka), Marcin Liber (reżyser) i Jacek „Budyń” Szymkiewicz (muzyk).
Zwycięzca Grand Prix 41. PPA otrzyma statuetkę Tukana Złotego i 25 tysięcy złotych. Przyznane zostaną także: statuetki Tukana Dziennikarzy i Publiczności oraz nagroda Stowarzyszenia Autorów ZAiKS za najlepsze wykonanie piosenki polskiej (w wysokości 10 tysięcy złotych), nagroda Polsko-Niemieckiego Towarzystwa Kulturalnego Polonica (4 tysiące złotych wraz z zaproszeniem do udziału w 28. edycji festiwalu Rock & Chanson w Kolonii), oraz nagroda Muzeum Polskiej Piosenki w Opolu (50 godzin sesji nagraniowej w Studiu Nagrań, w tym: nagranie, miks i mastering) i nagroda specjalna Radia RAM (koncert RAM Session, zorganizowany przez Radio RAM we Wrocławiu i transmitowany na 89,8 FM oraz w internecie).
Nietypowa edycja PPA
Przegląd Piosenki Aktorskiej w tym roku odbywa się w formie hybrydowej. Oznacza to, że większość wydarzeń będzie można oglądać na żywo i online. – Można jeszcze kupić bilet na sobotni koncert-spektakl Pussy Riot w Teatrze Muzyczny Capitol, połączony z dokumentacją filmową działań grupy – mówi Joanna Kiszkis, rzeczniczka prasowa imprezy. W sobotni wieczór na nowej podwórkowej scenie Impartu Natalia Sikora z grupą Huncwot, a w niedzielę na Dużej Scenie Capitolu zaśpiewa holenderska gwiazda Kovacs. Sprzedawane online kody są dostępne w cenie od 10 do 30 zł. Bilety można natomiast kupić za pośrednictwem nowej strony festiwalu i w kasie Teatru Muzycznego Capitol, Szczegóły o imprezie znajdują się tutaj.
Tagi: PPA, Przegląd Piosenki Aktorskiej, capitol, Patointeligencja, Wiersze Mateusza, Wiersze Morawieckiego, PJ Harvey, franek broda, Teatr Muzyczny Capitol, Jan Klata, spektale, koncerty, muzyka, pussy riot, mary komasa, koncert galowy, magda kumorek, Renata Przemyk
Zobacz także
Komentarze (0):
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu www.tuwroclaw.com nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Najczęściej czytane
Alert TuWrocław
Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera www.tuwroclaw.com i napisz nam o tym!
Wyślij alert