zamknij

Kultura

Wiersze Mateusza (Morawieckiego) i Patointeligencja na PPA [ZOBACZ]

2021-06-12, Autor: Michał Hernes/mat.pras.

„Małgośka”, „Nie pytaj o Polskę”, „Kobiety są złe” – to niektóre z piosenek zaśpiewanych przez uczestników Konkursu Aktorskiej Interpretacji Piosenki. W tym roku sporą popularnością cieszyły się utwory PJ Harvey, ale nie zabrakło też zaskakujących akcentów takich jak wykonanie „Wierszy Mateusza” czy „Patointeligencji”. Finaliści i finalistki powalczą m.in. o statuetkę Tukana Złotego i 25 tysięcy złotych.

Reklama

Od drugiego etapu Konkursu Aktorskiej Interpretacji Piosenki rozpoczęła się w piątek 41. edycja imprezy. Dyrektor artystyczny Cezary Studniak i główny producent Paweł Krupski nie ukrywali swojej radości na widok publiczności.

Przypomnijmy, że było to ich trzecie podejście do organizacji tej edycji i w końcu się udało. Pierwszy etap miał miejsce w lutym 2020 roku i wybrano wtedy 23 osoby. – Z powodów zawodowych dwoje uczestników zrezygnowało przed czerwcową edycją PPA – informują organizatorzy.

Na początku w Capitolu wystąpił Piotr Bumaj, aktor Teatru Polskiego w Szczecinie, który  zaśpiewał poruszająco dwie piosenki: „Rejtan, czyli raport ambasadora” Jacka Kaczmarskiego i „Ukrainę”. Ten ostatni utwór jest znany jako „Hej sokoły”. – Mam nadzieję, że dzięki takim wykonaniom przestanie w naszym kraju być kojarzony jako utwór biesiadny – powiedział prowadzący imprezę kabareciarz Ścibor Szpak.

W trakcie koncertu nie zabrakło jednak zaskakujących i mniej poważnych akcentów. Związana z teatrem Capitol aktorka i wokalistka zespołu Girls on Fire Marta Dzwonkowska zaśpiewała „Wiersze Mateusza”, czyli kompilację wybranych publicznych wypowiedzi premiera Mateusza Morawieckiego z muzyką Łukasza Damrycha, co bardzo rozbawiło m.in. siedzącego na widowni Franka Brodę, siostrzeńca polityka. Warto odnotować, że na Facebooku można znaleźć fanpage „Wiersze Mateusza Morawieckiego pisane w Exelu”, w którym premier został opisany jako „spadkobierca Kochanowskiego, wieszcz naszych czasów, lider słowa”.

Producent, kompozytor i autor tekstów Paweł Kowalczyk zaśpiewał z kolei „Patointeligencję” Maty, w aranżacji własnej i Filipa Kuncewicza. Kontrowersyjny utwór cieszy się sporą popularnością. Młody raper skrytykował w nim swoje pokolenie i nastolatków wywodzących się z wyższej grupy społecznej, którzy mają bogatych rodziców.

Finaliści konkursu PPA

W finale Konkursu Aktorskiej Interpretacji Piosenki znalazła się min. Dominika Feiglewicz, która przy akompaniamencie Natalii Orkisz przepięknie i poruszająco wykonała w języku migowym „The Pocket Knife” PJ Harvey i „*** nie potrafię”, kompozycję Nameny Lali do tekstu Haliny Poświatowskiej. Feiglewicz to aktorka, absolwentka krakowskiej PWST, która w Teatrze Słowackiego w  Krakowie odpowiada za tworzenie przestrzeni i wydarzeń dostępnych osobom z niepełnosprawnościami.

Duet Lenda-Kozub wykonali „To, co mam”, czyli kompozycję autorstwa własnego i Marcina Borsa z tekstem Pauliny Lendy-Kozub i „Ej, raz”, tradycyjny utwór z repertuaru Charles’a Aznavoura w tłumaczeniu Wojciecha Młynarskiego. Na życzenie jury zaprezentowali też trzecią piosenkę: „Onoda”. To utwór z tekstem ich autorstwa, który skomponowali razem z Marcinem Brosem. Paulina Lenda-KozubPiotr Kozub to małżeństwo muzyków i laureaci 24. OFPA w Rybniku.

Znana z ról w serialu „Wojenne dziewczyny” i filmie „Córki dancingu” Marta Mazurek zaśpiewała z kolei „Balladę o sierotce” Jana Malisza i „The Devil” PJ Harvey w tłumaczeniu Michaliny Olszańskiej. Młoda aktorka grała na fortepianie, a towarzyszyły jej Maria Klich na lirze korbowej i Katarzyna Kapela na bębnie.

„Govindam” Huberta Dobaczewskiego i „The end” The Tiger Lillies zaśpiewał natomiast Michał Murawski – absolwent Akademii Teatralnej w Warszawie, Filii w Białymstoku, laureat OFPA Reflektor w Koszalinie. Na perkusji i gitarze akompaniował mu Jakub Olszewski.

Utalentowana studentka Akademii Teatralnej w Warszawie Paulina Wróblewska przebojowo i zaskakująco zaśpiewała „Małgośkę” Katarzyny GaertnerAgnieszki Osieckiej, a poruszająco – „Nie pytaj o Polskę” Grzegorza Ciechowskiego, grając ten ostatni utwór na pianinie. Akompaniował jej zaś Rafał Rokicki na gitarze elektrycznej.

Kolejnym mocnym akcentem była pochodząca z Legnicy anglistka, wokalistka i tekściarka Monika Zapaśnik z  zespołu HuRaban. Artystka zaśpiewała „Gwałć mnie”, czyli utwór z tekstem jej autorstwa zainspirowany „Rape me” Kurta Cobaina. Wykonała także „Com uczynił?” z muzyką Czesława NiemenaHanny Włodarczyk, z tekstem Bolesława LeśmianaAnny Podczaszy. Na życzenie jury zaśpiewała także trzecią piosenkę – „Kobiety są złe”, którą skomponowała wspólnie z Hanną Włodarczyk, sama pisząc tekst. Włodarczyk akompaniowała jej na gitarze klasycznej, a Fabiana Raban – na kontrabasie.

Na koniec wystąpił wokalista, zwycięzca wielu festiwali i konkursów wokalnych Piotr Zubek, który przepięknie zaśpiewał utwór „Zielony” – kompozycję  własnego autorstwa, którą skomponował z Dominikiem Światkowskim. Potem wykonał zaś „Tnę, tnę, tnę, czyli kariera damskiego fryzjera” Macieja MałeckiegoGrzegorza Wasowskiego. Na życzenie jurorów zaprezentował także trzecią piosenkę, „Balladę o późnej starości Don Kichota” Jerzego DerflaWojciecha Młynarskiego. Akompaniował mu na fortepianie Dominik Światkowski.

Tegoroczne nagrody

Finalistów i finalistki wybrali członkowie rady artystycznej Przeglądu Piosenki Aktorskiej w skład której wchodzą: Justyna Szafran, Konrad Imiela, Mariusz Kiljan, Michał Litwiniec, Krzysztof Mieszkowski, Jerzy Satanowski, Bogusław Sobczuk oraz Cezary Studniak, dyrektor artystyczny PPA.

Finał odbędzie się 18 czerwca w Capitolu. Borący w nim udział wykonawcy otrzymają nagrodę w wysokości 3 tysięcy złotych. Ich występy oceniać będzie jury w składzie: Anna Gacek (dziennikarka muzyczna), Renata Przemyk (wokalistka), Justyna Szafran (aktorka), Marcin Liber (reżyser) i Jacek „Budyń” Szymkiewicz (muzyk).

Zwycięzca Grand Prix 41. PPA otrzyma statuetkę Tukana Złotego i 25 tysięcy złotych. Przyznane zostaną także: statuetki Tukana Dziennikarzy i Publiczności oraz nagroda Stowarzyszenia Autorów ZAiKS za najlepsze wykonanie piosenki polskiej (w wysokości 10 tysięcy złotych), nagroda Polsko-Niemieckiego Towarzystwa Kulturalnego Polonica (4 tysiące złotych wraz z zaproszeniem do udziału w 28. edycji festiwalu Rock & Chanson w Kolonii), oraz nagroda Muzeum Polskiej Piosenki w Opolu (50 godzin sesji nagraniowej w Studiu Nagrań, w tym: nagranie, miks i mastering) i nagroda specjalna Radia RAM (koncert RAM Session, zorganizowany przez Radio RAM we Wrocławiu i transmitowany na 89,8 FM oraz w internecie).

Nietypowa edycja PPA

Przegląd Piosenki Aktorskiej w tym roku odbywa się w formie hybrydowej. Oznacza to, że większość wydarzeń będzie można oglądać na żywo i online. – Można jeszcze kupić bilet na sobotni koncert-spektakl Pussy Riot w Teatrze Muzyczny Capitol, połączony z dokumentacją filmową działań grupy – mówi Joanna Kiszkis, rzeczniczka prasowa imprezy. W sobotni wieczór na nowej podwórkowej scenie Impartu Natalia Sikora z grupą Huncwot, a w niedzielę na Dużej Scenie Capitolu zaśpiewa holenderska gwiazda Kovacs. Sprzedawane online kody są dostępne  w cenie od 10 do 30 zł. Bilety można natomiast kupić za pośrednictwem nowej strony festiwalu i w kasie Teatru Muzycznego Capitol, Szczegóły o imprezie znajdują się tutaj.

Zobacz galerię

Oceń publikację: + 1 + 9 - 1 - 6

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu www.tuwroclaw.com nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert TuWrocław

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera www.tuwroclaw.com i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy uważasz, że patrole straży miejskiej na hulajnogach to dobry pomysł?




Oddanych głosów: 2