zamknij

Kultura

Wrocław: Abakanowicz z rekordowo dużą wystawą. Zaprasza Pawilon Czterech Kopuł [ZDJĘCIA]

2021-12-17, Autor: mh/mat.pras.

Magdalena Abakanowicz to jedna z najbardziej znanych na świecie współczesnych polskich artystek. Od soboty, 18 grudnia, w Pawilonie Czterech Kopuł będzie można oglądać pierwszą tak dużą prezentację jej artystycznego dorobku. Chętni będą mogli zobaczyć słynne wielkoformatowe kompozycje przestrzenne, m.in. „Abakany”, „Tłum” czy „Plecy”, ale też takie dzieła jak „War Games” czy „Koło z liną”.

Reklama

W kolekcji Muzeum Narodowego we Wrocławiu znajduje się blisko 400 obiektów autorstwa Magdaleny Abakanowicz. Pracownicy instytucji kultury podkreślają, że ten zbór dokumentuje aktywność artystki od niemal jej debiutu po dzieła wykonane przez nią na początku XXI w.

– To wystawa wyjątkowa, na miarę niezwykłych czasów, w których żyjemy, i skalę naszych zmagań z przeciwieństwami losu” – mówi dr hab. Piotr Oszczanowski, dyrektor MNWr. – Wystawa o ogromnym talencie, wizjonerstwie, pasji i o artystycznym uporze. Wynik prawdziwej przyjaźni i wzajemnego zrozumienia skrajnie indywidualnej artystki – Magdaleny Abakanowicz – i bardzo wybitnego kuratora – Mariusza Hermansdorfera. Bogata, kompletna, reprezentatywna i przez lata powiększana spuścizna, jaką artystka pozostawiła w Muzeum Narodowym we Wrocławiu, należy do najcenniejszego fragmentu zbiorów tej instytucji. Jest przysłowiową perłą w koronie. I dzisiaj świeci wyjątkowym blaskiem, który jest zasługą kuratorek tej wystawy – Barbary BanaśIwony Doroty Bigos – dodaje.

Kuratorki wyjaśniają, że pracując nad koncepcją wystawy, świadomie zrezygnowały z chronologicznego schematu  skupiły się na dwóch aspektach: wizualnym i dokumentalnym. – Prace Abakanowicz wymagają przestrzeni i skupienia, możliwości kontemplacji i bezpośredniego kontaktu. Ważne jest ich staranne umiejscowienie. Artystka podkreślała wielokrotnie, że każda jej wystawa jest osobnym dziełem sztuki. Idąc tym tropem, zestawiłyśmy ze sobą prace i tak zaaranżowałyśmy ich układ, żeby z jednej strony mogły one w pełni wybrzmieć, a z drugiej – aby znalazły się w korelacji, która pozwalała naświetlić ważne tematy w twórczości Magdaleny Abakanowicz – tłumaczą kuratorki.

Organizatorzy wystawy zwracają uwagę na to, że Abakanowicz była artystką skupioną na badaniu „kondycji ludzkiej” i pozostawała w bliskiej relacji z naturą. W oryginalny sposób wykorzystywała naturalne tworzywa takie jak włókna sizalowe, jutowe, drewno. – Jej myślenie postrzegane jest dziś jako wizjonerskie, doskonale wpisujące się w aktualny w sztuce współczesnej sposób działania re-use i proekologicznego – podkreślają.

Na ekspozycji będzie można zobaczyć również listy, umowy, rachunki i zdjęcia dokumentalne wystaw i działań artystki na całym świecie – udostępnione m.in. dzięki uprzejmości Fundacji Marty Magdaleny Abakanowicz-Kosmowskiej i Jana Kosmowskiego.

Główną ekspozycję dopełni dodatkowa przestrzeń edukacyjno-warsztatowa i sala kinowa, w której pokazywane będą filmy poświęcone twórczości Magdaleny Abakanowicz. Przygotowany został też program wydarzeń towarzyszących, takich jak oprowadzania po wystawie, wykłady, warsztaty, spektakle. Organizatorzy zapewniają, że będą one skierowane do wszystkich grup wiekowych oraz do osób zagrożonych wykluczeniem.

Światowej sławy artystka

Magdalena Abakanowicz [1930–2017] to jedna z najwybitniejszych polskich artystek XX wieku, rzeźbiarka, autorka prac z zakresu tkaniny artystycznej. W latach 1949–1950 studiowała w PWSSP w Gdańsku, a następnie w ASP w Warszawie. Od połowy lat 60. XX w. tworzyła w tkaninie monumentalne kompozycje przestrzenne, nazwane abakanami, które pokazała po raz pierwszy na Biennale Tkaniny w Lozannie w 1962 r. – Abakany, opracowane jako kompozycje przestrzenne, na poły rzeźbiarskie, były przykładem nowatorskiego i oryginalnego wykorzystania tradycyjnego tworzywa – mówią organizatorzy. Dodają, że od lat 70. artystka wykonywała „duże zespoły figuralne i prace o strukturze organicznej z tkaniny utwardzanej żywicą, a także kompozycje z drewna, metalu i kamienia”. Są to m.in. serie: „Alteracje”, „Plecy”, „Tłum”, „Embriologia” czy „War Games”.

Po 2000 roku artystka podejmowała eksperymenty z nowym tworzywem, budując z metalowych płyt kompozycje z aluzjami do świata zwierząt (m.in. seria „Ptaki”). Zrealizowała rzeźby plenerowe (z kamienia lub metalu) w Polsce oraz we Włoszech, Izraelu, Japonii, USA. W 1992 r. w konkursie na przedłużenie Wielkiej Osi Paryża wyróżniono projekt jej autorstwa – „Architekturę arborealną” – w którym przedstawiła koncepcję ekologicznego miasta. Należała do grona artystów promowanych przez renomowaną Marlborough Gallery. Wystawiała na światowych przeglądach sztuki: Biennale Tkaniny w Lozannie (1962–1976, 1985); Biennale Sztuki w Wenecji (1968, 1980, 1995); Biennale Sztuki w São Paulo (1965, 1979); International Open Air Sculpture Biennale (1983).

Wystawę „Abakanowicz. Totalna” będzie można oglądać od 18 grudnia (od godz. 10 rano) do 24 kwietnia w Pawilonie Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej. Więcej informacji znajduje się tutaj.

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu www.tuwroclaw.com nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert TuWrocław

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera www.tuwroclaw.com i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy zakaz handlu w niedziele powinien obowiązywać?



Oddanych głosów: 1046