Kalendarz

NON SOLA SCRIPTA Wrocławskie Lato Organowe 2012

Kościół Świętego Krzyża

Już ósmego lipca rozpocznie się XIX edycja Międzynarodowego Festiwalu „NON SOLA SCRIPTA” - Wrocławskie Lato Organowe 2012.

Tradycyjnie koncerty odbywać się będą w każdą niedzielę wakacji, aż do początku września, o godzinie 19:00. Przed wrocławską publicznością zaprezentują się artyści z Polski oraz z Niemiec, Belgii, Włoch i Chorwacji.

Koncerty w tym roku przeniesione zostały do pięknego gotyckiego kościoła św. Krzyża na Ostrowie Tumskim. Artyści grać będą na organach zbudowanych przez wrocławskiego inżyniera Remigiusza Cynara z wykorzystaniem części elementów organów Liceum Muzycznego, zalanych w czasie powodzi 1997 roku. W zabytkowych murach świątyni zabrzmi muzyka organowa, wokalna, chóralna i kameralna, zgodnie z ideą festiwalu połączona z elementami  improwizacji.

Kierownictwo artystyczne  Festiwalu, jak co roku, sprawuje prof. Andrzej Chorosiński – dyrektor Stowarzyszenia Międzynarodowych Festiwali Organowych z siedzibą w Paryżu, profesor klas organów w warszawskiej i wrocławskiej Akademii Muzycznej.

Organizatorzy mają nadzieję, że program tegorocznego , XIX już festiwalu, spełni oczekiwania słuchaczy polskich i zagranicznych, którzy stanowią stale zwiększające się grono wiernych słuchaczy koncertów Non Sola Scripta.

 

ORGANY KOSCIOŁA p.w. ŚWIĘTEGO KRZYŻA

Organy zbudowane przez inż. Remigiusza Cynara (Wrocław) z wykorzystaniem części elementów organów Firmy Sauer z Frankfurtu nad Odrą z  Liceum Muzycznego, zalanych w czasie powodzi 1997 roku. Ponieważ w kościele nie ma chóru organowego, instrument został umieszczony na poziomie posadzki kościoła, po jego zachodniej stronie. Kontuar znajduje się na niewielkim podeście przed organami.

 

DYSPOZYCJA GŁOSÓW INSTRUMENTU


Manuał I

17. Burdon 16'
18. Pryncypał 8'
19. Holflet 8'
20. Gemshorn 8'
21. Oktawa 4'
22. Fl. otwarty 4'
23. Kwinta 2 2/3'
24. Superokt 2'
25. Kornet 1-3x
26. Mixtura 4x
27. Cymbał 3x

28. Trompet 8'

Manuał II

34. Fl. łagodny 16'
35. Pryncypał 8'
36. Gamba 8'
37. Salicet 8'
38. Vox coel 8'
39. Flet łączony 8'
40. Pryncypał 4'
41. Fl. otw. 4'
42. Nasard 2 2/3'
43. Fl. leśny 2'
44. Tercja 1 3/5'
45. Róg nocny 1'
46. Mixtura 4x

47. Dulcjan 16'
48. Obój 8'

Manuał III

51. Gedakt 16'
52. Fl. kryty 8'
53. Fl. violowy 8'
54. Kwintadena 8'
55. Pryncypał 4'
56. Fl. rurkowy 4'
57. Sesquialtera 2x
58. Oktawa 2'
59. Kwinta 1 1/3'
60. Oktawka 1'
61. Scharff 3x

61. Vox humana 8'

Pedał

1. Pryncypał 16'
2. Subbas 16'
3. Oktawa 8'
4. Fletbas 8'
5. Chorał 4'
6. Róg nocny 2'
7. Mixtura 4x

8. Puzon 16'
9. Trompet 8'

10.I-P
11.II-P
12.III-P
13. 
14.TremoloI
15.TremoloII
16.TremoloIII
29.
30.II-I
31.III-I
32.III-ISub
33.ISuper
49. 
50. III-II

Zakres manuałów C-a3, zakres pedału C-f1.

 

 

XIX MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL ORGANOWY

N O N    S O L A    S  C  R  I  P  T  A

WROCŁAWSKIE LATO ORGANOWE

 

8.07- 2.09.2012 

 

8   lipca  Andrzej  Chorosiński – organy   (Polska)
Wratislavia Trumpet Consort     (Polska)

 

Igor Cecocho – lider

Sławomir Cichor

Artur Erenfeld

Paweł Spychała

Seweryn Wróbel

Aleksander Zalewski

Paweł Tuliński

Dorota Cichor – kotły

 

15 lipca  Duet organowy                 

Ireneusz  Wyrwa – organy (Polska)

Małgorzata Trzaskalik Wyrwa – organy (Polska)

Michał Chorosiński – narrator tekstów Psalmów (Polska)
                                                        

22 lipca Jan van Mol – organy (Belgia)

Maria i Łukasz  Peruccy – skrzypce (Polska)

 

29 lipca Franz Hauk – organy (Niemcy)

Christoph Well – trąbka i teatr instrumentalny (Niemcy)

 

5  sierpnia Juan Paradell Sole – organy (Włochy)

Zdzisław Madej – tenor (Polska)

Łukasz Romanek – improwizacje  (Polska)
                     

12 sierpnia Johannes Skudlik – organy (Niemcy)

The Sunday Singers   (Polska)                                                                                                                                                 w składzie:

Maria Szczap – sopran

Dorota Wróblewska – alt

Adam Michalak – tenor

Eryk Szolc – bas

 

19 sierpnia Jarosław  Ciecierski - organy (Polska)
Regina Liszka-Ciecierska – śpiew, skrzypce (Polska)

 

26 sierpnia Piotr Rojek – organy (Polska) 
Waldemar Gromolak – gitara (Polska)

2 września Mario Perestegi – organy (Chorwacja)

SERVI DOMINI CANTORES (Polska)

Piotr Sobierajski  - tenor

Rafał  Kobyliński – tenor

Zdzisław Madej    - tenor

 


8   lipca, godzina 19:00 

 

KONCERT INAUGURACYJNY

Wykonawcy:

ANDRZEJ  CHOROSIŃSKI      - ORGANY                 

WRATISLAVIA TRUMPET CONSORT:

Igor Cecocho – lider

Sławomir Cichor

Artur Erenfeld

Paweł Spychała

Seweryn Wróbel

Aleksander Zalewski

Paweł Tuliński

Dorota Cichor – kotły

 

ANDRZEJ CHOROSIŃSKI - studia w warszawskiej Akademii Muzycznej w klasie organów Feliksa Rączkowskiego ukończył z wyróżnieniem w 1972 roku. W latach 1969-1974 odbył studia kompozytorskie pod kierunkiem Tadeusza Paciorkiewicza.

W 1972 roku uczestniczył w kursie mistrzowskim prowadzonym przez  Floor  Peetersa  w Belgii. W tym samym roku otrzymał nagrodę specjalną na konkursie improwizacji organowej w Kilonii.

Koncertował niemal we wszystkich krajach Europy, a  także w Izraelu, USA, Kanadzie, Australii, Korei Południowej i Japonii. Występował w tak renomowanych miejscach, jak m.in.: Filharmonia Narodowa w Warszawie, Koncerthuset  w Sztokholmie, Sala im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie, Katedra Notre Dame w Paryżu, King’s College Chappel w Cambridge, Auli  im. Pawła VI w Watykanie , Katedrze Św. Patryka w  Nowym Jorku, Town Hall w Adelajdzie. Dokonał licznych nagrań radiowych i telewizyjnych w kraju i za granicą. Nagrał też ponad  20 płyt LP i CD dla takich firm, jak: Polskie Nagrania, Veriton, EMI-Electrola, Life Records, DUX, Musicon, Dabringhaus Grimm, Megavox.

W roku 2003 Związek Producentów Audio-Video przyznał tytuł „Podwójnej Platynowej Płyty” płycie CD nagranej w  Bazylice w Licheniu.

Znaczące miejsce w działalności Andrzeja Chorosińskiego zajmuje praca pedagogiczna. W  roku  1992  otrzymał  tytuł  naukowy  profesora  sztuk  muzycznych. Jest profesorem klas organów  Uniwersytetu Muzycznego F.Chopina w Warszawie, Akademii Muzycznej im. K.Lipińskiego we Wrocławiu oraz na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym Uniwersytetu im A.Mickiewicza w Poznaniu.

W latach 1987-1993 był prorektorem,  a  w latach 1993-1999 sprawował godność rektora Akademii Muzycznej im F.Chopina w Warszawie. W  latach 1993-2000 był członkiem Prezydium  AECAM -  Stowarzyszenia  Rektorów  Europejskich  Uczelni  Muzycznych .

Sprawował również godność przewodniczącego  Konferencji Rektorów Uczelni Artystycznych w Polsce - KRUA. Posiada liczne odznaczenia  i  nagrody,  m.in. Zasłużonego  Działacza Kultury,  Złoty Krzyż Zasługi, medal   „Ecclesiae  Populoque  Servitium  Praestanti”, „Gloria Artis”.

W roku 2008 otrzymał tytuł Doktora Honoris Causa Keymung University w Południowej Korei.

Jest honorowym  obywatelem miast: Frombork , Jelenia  Góra, Kłodzko, Polanica  Zdrój, przyznanych za  zasługi w popularyzowaniu  kultury  muzycznej.  Jest konsultantem i autorem licznych projektów w zakresie budownictwa organowego w Polsce (Bazylika w Licheniu, Kościół Wszystkich   Świętych w Warszawie, Sala Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku), jak również w Niemczech, Kanadzie i Japonii. Piastuje godność Rzeczoznawcy Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego d.s. budownictwa organowego.

 

WRATISLAVIA TRUMPET CONSORT to grupa złożona z utalentowanych trębaczy młodego pokolenia. Liderem i kierownikiem muzycznym zespołu jest profesor Igor Cecocho – jeden z najprężniej działających polskich trębaczy-solistów. Jest to gwarancja wysokiego poziomu wykonania i niezapomnianych wrażeń z koncertów. Ich repertuar złożony jest z utworów różnych epok i stylów.

 

Wykonują zarówno muzykę kameralną, jak i koncerty lub sonaty na dwie trąbki i organy.

Ich specjalność stanowi muzyka przestrzenna. Idea takiego wykonywania muzyki powstała w wyniku wielu prób akustycznych, które dowiodły, że brzmienie trąbek, rozlegające się z różnych stron pomieszczenia o dobrej akustyce (np. hali kościoła), pozwala osiągnąć zdumiewające efekty kolorystyczne i potęguje wrażenie przestrzeni.

Dodatkową atrakcją zespołu jest wykorzystanie całego przekroju instrumentarium, łącznie z instrumentami historycznymi z epoki baroku. Z powodzeniem koncertowali na wielu międzynarodowych festiwalach organowych i muzyki kameralnej.

 

PROGRAM KONCERTU

 

Marc-Antoine  Charpentier                        

(1650-1704)

Te Deum 

 

Theodore  Dubois                          

(1837-1924)

Toccata

 

Benjamin Britten                           

(1913-1976)                               

Fanfare for St. Edmundsbury 

 

Waldemar Wróblewski              

(1959-2005)                                        

Fanfare 

 

Wolfgang A.Mozart                      

(1756-1791)

Fantazja f moll /KV608/

Eugenij Botiarov                            

(*1935)                                    

Kwartet na trąbki

 

Sławomir Cichor                             

(*1978)

Music for 7 trumpets and tympani 

 

Leon Boellmann                             

(1862-1897)

Marche Religieuse

 

Heinrich Kaspar Schmid                

(1874-1953)

Turmusik na 6 trąbek i kotły     

Tylman Susato                                

(c.1510-c.1570)                         

Three Susato Dances ( from The Danserye) na trąbki 

 

 

Johann Ernst Altenburg                

(1734-1801)                               

Concerto a VII Clarini con Tympani. (I cz. Allegro)

 

Johann Ch. H. Rinck                      

 (1770-1846)

Wariacje na temat „Heil dir im Siegerkranz”

 

 

 

15 lipca, godzina 19:00

                                   

Wykonawcy:

DUET ORGANOWY  -  MAŁGORZATA TRZASKALIK-WYRWA I IRENEUSZ  WYRWA  

MICHAŁ CHOROSIŃSKI – NARRATOR TEKSTÓW PSALMÓW

 

MAŁGORZATA TRZASKALIK-WYRWA studiowała organy pod kierunkiem prof. Magdaleny Czajki i prof. Juliana Gembalskiego. W 2002 roku uzyskała dyplom z wyróżnieniem w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Jest również konserwatorem-zabytkoznawcą – absolwentką Wydziału Sztuk Pięknych  na Uniwersytecie M. Kopernika w Toruniu.

Jest laureatką II miejsca w Ogólnopolskich Przesłuchaniach Uczniów Klas Organów we Wrocławiu (1996) oraz II nagrody w Międzynarodowym Konkursie Muzyki Organowej w Rumii (1999). Brała udział w wielu kursach i festiwalach muzyki organowej w Polsce i za granicą.

Dwukrotnie była stypendystką Ministra Kultury w dziedzinie ochrony dóbr kultury. Zajmuje się ochroną i inwentaryzacją zabytkowych instrumentów. Jest dyrektorem Diecezjalnego Studium Muzyki Kościelnej w Siedlcach i prezesem Stowarzyszenia PRO MUSICA ORGANA. W 2010 roku otrzymała stopień doktora sztuk muzycznych na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

 

IRENEUSZ WYRWA studiował grę na organach pod kierunkiem prof. Juliana Gembalskiego w katowickiej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego, uzyskując dyplom z wyróżnieniem. Jego nauczycielem był też prof. Marek Toporowski (klawesyn). Doskonalił swoje umiejętności uczestnicząc w wielu mistrzowskich kursach interpretacji muzyki organowej, prowadzonych przez światowej sławy wirtuozów tego instrumentu. Jest laureatem dwóch ogólnopolskich konkursów: we Wrocławiu (I nagroda, 1994) oraz w Rumii (II nagroda, 1996). W roku 2000 zdobył II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Organowym im. Feliksa Nowowiejskiego w Poznaniu. 

Jako solista i kameralista prowadzi ożywioną działalność koncertową w kraju i za granicą. Występuje również z towarzyszeniem renomowanych orkiestr symfonicznych. Jego dorobek artystyczny uzupełniają produkcje płytowe oraz nagrania archiwalne dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej.

Wykłada w Instytucie Muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego oraz na Papieskim Wydziale Teologicznym Collegium Bobolanum w Warszawie. Działa jako organizator życia muzycznego, a także jako rzeczoznawca w zakresie historycznego i współczesnego budownictwa organowego.

 

MICHAŁ CHOROSIŃSKI urodził się 5 września 1975 r. w Warszawie. Ukończył Państwową Wyższą Szkołę Teatralną im. L. Solskiego w Krakowie w 1999 r. Współpracował z wieloma teatrami w Krakowie, Kaliszu Jeleniej Górze i Wrocławiu – obecnie jest aktorem Teatru Polskiego we Wrocławiu. W 2001 roku otrzymał nagrodę Grand Prix na II ogólnopolskim konkursie recytatorskim “VerbaSacrum “ w Poznaniu. Brał udział w kilku filmach polskich, min. “Ogniem i mieczem”, “Stara baśń” oraz licznych serialach: “Adam i Ewa”, “Klan”, “Na dobre i na złe”, “Samo życie”, “Pierwsza miłość”, “M jak miłość”. W 1999r . Wziął udział w filmie poświęconym Ojcu Świętemu pt. “Renesansowy Psałterz”

 

PROGRAM KONCERTU

                                                                                                                     

Felix Mendelssohn Bartholdy

(1809-1847)

Preludium i fuga d-moll op. 37 nr 3

 

Ludwig van Beethoven

(1770-1827)

Adagio              (WoO 33/1)

 

Psalm 130*

 

Felix Mendelssohn Bartholdy

(1809-1847)

III Sonata  A-dur op. 65 nr 3

Con moto maestoso

Andante tranquillo

 

Wolfgang Amadeusz Mozart

(1756-1791)

Adagio i allegro f-moll    /KV 594/

 

Pisma św. Teresy z Lisieux (fragmenty)*

 

Feliks Nowowiejski

(1877-1946)

Andantino cantabile (z Symfonii organowej a-moll op. 45 nr 1)

 

Psalm 42, 6,7,8,10**

Psalm 23, 1-4**

Psalm 42, 12**

 

Gustav Adolf Merkel

(1827-1885)

Sonata d-moll op. 30

Allegro moderato 

Adagio

Allegro con fuoco

 

*          recytacje

**        recytacje przed każdą z części utworu

 

 

22 lipca, godzina 19:00

 

Wykonawcy

JAN VAN MOL - ORGANY                                                                                      

MARIA I ŁUKASZ  PERUCCY - SKRZYPCE    

 

MARIA PERUCKA  jest absolwentką  Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie skrzypiec prof. Henryka Keszkowskiego. Brała udział w licznych międzynarodowych kursach mistrzowskich. Występowała w kwartecie smyczkowym, z którym brała udział w wielu konkursach muzyki kameralnej (m.in. laureatka III nagrody – Łódź 1986). Jako solistka występowała z Kaliską Orkiestrą Symfoniczną, a w Zespole Muzyki Dawnej Cappella Gedanensis była koncertmistrzem.  Jest członkiem kwartetu skrzypiec 4PM.  Koncertuje w wielu kościołach i salach koncertowych w miastach polskich: Warszawa, Kraków, Szczecin, Lublin, Gdańsk oraz w Niemczech, Francji, Włoszech, Belgii, Finlandii, Szwecji i Norwegii, w tym z wieloma wybitnym solistami i organistami. W swoim bogatym dorobku artystycznym posiada nagrania płytowe (z Januszem Szadowiakiem – trąbka, Danuta Mossakowską – sopran,  i Romanem Peruckim – organy), radiowe i telewizyjne. Prowadzi ożywioną działalność pedagogiczną w Szkole Muzycznej II stopnia w Gdyni, między innymi z uczniami swojej klasy brała udział w mistrzowskich kursach skrzypcowych prowadzonych przez Maxima Vengerowa (październik 2009) i Siergieja Stadlera (czerwiec 2010).

 

ŁUKASZ PERUCKI studiuje w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku pod kierunkiem prof. Konstantego Andrzeja Kulki. W 2011 roku ukończył z wyróżnieniem Szkołę Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Gdańsku, w klasie skrzypiec mgr Anny Wolińskiej. Odnosi sukcesy na wielu konkursach zarówno jako solista jak i kameralista, m.in. zajął II miejsce na 5. Konkursie Wykonawczym Utworów Witolda Lutosławskiego w Warszawie, III miejsce na Ogólnopolskich Przesłuchaniach Kameralnych Szkół Muzycznych II st. w Warszawie 2011, I miejsce na I Gdyńskim Konkursie Kameralistyki Fortepianowej i I nagrodę na X Makroregionalnych Przesłuchaniach Zespołów Kameralnych w Gdańsku. Był wieloletnim koncertmistrzem orkiestry Szkoły Muzycznej. Jest również stypendystą Centrum Edukacji Artystycznej. Koncertuje w kraju i za granicą (Włochy, Niemcy, Ukraina, Rosja). W Kijowskim Konserwatorium wystąpił ze Studencką Orkiestrą Kameralną Narodowej Akademii Muzycznej.

 

JAN VAN MOL – organista, klawesynista i wirtuoz gry na fisharmonii. Był nauczycielem w Królewskim Conversatorium w Atwerpii i organistą w sławnym kościele św. Pawła w Antwerpii.

Jako jeden z pierwszych odkrył autentyczną grę na historycznych fisharmoniach.

Jest fundatorem i Prezydentem grupy organowej „Calcant“. Odbył wiele podróży studyjnych w kraju i za granicą. Grał m.in. podczas Międzynarodowego Festiwalu Organowego św. Pawła.

Jako organista otrzymał wiele nagród, jest także laureatem międzynarodowego konkursu organowego w Avila (Hiszpania). Koncertował, głównie jako organista, w niemal we wszystkich krajach wschodniej i zachodniej Europy. Jego nagrania zostały bardzo wysoko ocenione przez międzynarodowych krytyków. 

 

PROGRAM KONCERTU

 

Johann Gottfried WALTHER

(1684 - 1748)

Koncert organowy wg A.Vivaldiego     (Allegro-Adagio-Allegro) 

 

Charles de Bériot

(1802-1870)

Duo koncertowe g-moll op. 57, nr 1 na 2 skrzypiec solo

Moderato

Adagio moderato

Rondo. Allegro con spirito

 

Johann Sebastian BACH

(1685 - 1750)

Aria z Suity orkiestrowej /BWV 1068/

Jesus bleibet meine Freude ( z Kantaty BWV 147) arr. J. Van Mol

 

Justin Heinrich KNECHT

(1752 – 1817)

« Kleines Flötenkonzert »

 

Wolfgang Amadeus MOZART

(1756 - 1793)                                    

Andante für eine Walze in eine kleine Orgel KV 616

Sonata del Sig. Mozart ridotta per l’organo (Eine kleine Nachtmusik)  

 

Josef Haydn

(1732-1809)

Sonata Es-dur na 2 skrzypiec i organy op. 8, nr 4

Allegro (moderato)

Menuetto

Presto

 

Jacques Cl. Adolphe Miné

(1796-1854):

“Manuale organi” :

Marcia nocturna: les fonds et voix humanine

Les fonds et prestants - Andante sostenuto

Les prestants seuls - Andantino

Grand Choeur - Tempo di Marcia

 

Louis-James-Alfred LEFEBURE-WELY

(1817-1869)

Choeur de voix humaines (Meditaciones religiosas op. 122)

Sortie (L‘organiste moderne)

 

 

29 lipca, godzina 19:00

 

Wykonawcy

 

FRANZ HAUK – ORGANY                             

CHRISTOPH WELL – TRĄBKA I TEATR INSTRUMENTALNY

 

CHRISTOPH WELL  urodził się  jako najmłodszy członek piętnastoosobowej rodziny nauczycieli i muzyków w Günzlhofen, studiował trąbkę i harfę w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Monachium u prof. Waltera Uhlemanna, prof. Ursuli Lentrodt i Marii Graf. Wygrał między innymi konkurs niemieckich szkół wyższych (trąbka) i otrzymał angaż w 1978 roku jako trębacz solowy Filharmoników Monachijskich. W 1976 roku założył razem z braćmi Hansem i Michaelem zespół Biermösl-Blosn, który współpracuje często z komikami takimi, jak Gerhart Polt i Dieter Hildebrandt.

FRANZ HAUK urodził się w 1955 roku w Neuburgu nad Dunajem, po maturze studiował muzykę kościelną i edukację muzyczną, a także specjalność fortepian i organy w wyższych szkołach muzycznych w Monachium i Salzburgu. Do jego nauczycieli należą Aldo Schoen, Gerhard Weinberger, Franz Lehrndorfer i Edgar Krapp. W 1981 roku otrzymał dyplom klasy mistrzowskiej  w Wyższej Szkole Muzycznej w Monachium, po którym otrzymał wiele wyróżnień. W 1988 roku doktoryzował się z muzykologii pracą o monachijskiej muzyce kościelnej na początku XIX w. Jako autor zajmuje się kwestiami badań źródłowych, edycją i praktyką wykonawczą. Od 1982 roku jest organistą, a od 1995 r. także kierownikiem chóru w katedrze w Ingolstadt. W ramach swojego zaangażowania w niezależną regionalną kulturę miejską, tworzył w Ingolstadt wiele wydarzeń koncertowych takich, jak „Międzynarodowe dni organowe Ingolstadt”  czy „Poranek organowy o dwunastej” w Kościele Asamów Maria de Victoria. Dając ważne impulsy, przyczynił się do przypomnienia kompozytora Johanna Simona Mayra.

Franz Hauk działa jako juror w konkursach muzycznych i prowadzi kursy mistrzowskie podczas międzynarodowych festiwali muzycznych. Od października 2002 r. prowadzi zajęcia w zakresie historycznej praktyki wykonawczej i muzyki kościelnej w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej i Teatralnej w Monachium.

PROGRAM KONCERTU

 

Georg Friedrich Händel

(1685-1750)

Suita D-Dur na trąbkę I organy /HWV 341/

Ouverture

Allegro

Air

Ohne Tempobezeichnung

March

 

Josef Gabriel Rheinberger

(1839-1901)

Sonata d-Moll op.148 (1887):

Cantilene

Alphonse Mailly

(1833-1918)

Toccata d-Moll

 

Giuseppe Tartini 

(1692-1770)                                      

Konzert D-Dur na Trąbkę i Organy 

Allegro

Andante

Allegro

 

Johann Sebastian Bach 

(1685-1750)

 Chorał - Wachet auf, ruft uns die Stimme /BWV 645/

 

Charles Marie Widor 

(1844-1937)

V Symfonia  op. 42/1 (1879):

Toccata

 

Robert Maximilian Helmschrott  

(* 1938)

BUCOLICA – 10 Eklogen für Orgel und bukolische Instrumente (2005)

(„ Hebet Gesang, ihr Musen, geliebteste, Hirtengesang an!“ - Theokrit)

 

 

5  sierpnia, godzina 19:00

                       

Wykonawcy

 

JUAN PARADELL SOLE  - ORGANY

ZDZISŁAW MADEJ - TENOR             

ŁUKASZ ROMANEK- IMPROWIZACJE                     

 

JUAN PARADELL SOLÉ jest organistą w Bazylice St. Maria Maggiore w Rzymie. Edukację muzyczną rozpoczął od lekcji u Alberta Foix. Uczęszczał do Konserwatorium Publicznego w rodzinnym mieście, Igualadzie (Barcelona) w  Hiszpanii, oraz do Conservatory of the Gran Teatro w Liceo /Barcelona. Stopień naukowy w zakresie muzyki organowej uzyskał dzięki pracy pod kierunkiem Montserrat Torrent. Uczęszczał na liczne  kursy i zajęcia obejmujące dyrygenturę oraz pedagogikę muzyczną  w Lleida, w Hiszpanii, pod kierunkiem Leopolda Massó and Erwina Lista. W 1972 został wyróżniony nagrodą "Mención de Honor" w konkursie dla młodych pianistów w Vilafranca del Penedés, w Barcelonie. W 1973 przeprowadził się do Rzymu, żeby kontynuować edukację  w zakresie organów, fortepianu i kompozycji w klasie Valentí Miserachs. Dyplom z organów  i kompozycji organowej uzyskał na State Conservatory w  1981. Studia muzyczne kontynuował u  Günthera Kaunzingera  w Niemczech.

Stale koncertuje. Uczestniczy w festiwalach organowych organizowanych w całej Europie. Wykonuje repertuar dawny i współczesny, ze szczególnym uwzględnieniem  muzyki hiszpańskiej. Bierze udział w licznych nagraniach publikując wcześniej nie prezentowane utwory organowe, także te powstające współcześnie. Wykłada w klasach organów i śpiewu gregoriańskiego w Italian State Conservatory of Music w Benevento.

 

ZDZISŁAW MADEJksiądz dr filozofii. Po ukończeniu studiów teologiczno-filozoficznych na Papieskim Wydziale Teologicznym we Wrocławiu i Seminarium Duchownym otrzymał stypendium na studia w Stattliche Hohschule für Musik we Freiburgu. Po powrocie do kraju kontynuuje studia na Akademii Muzycznej we Wrocławiu. W klasie prof. Ewy Cermak jest uczestnikiem wielu konkursów wokalnych, między innymi w Dusznikach Zdroju, Warszawie, Katowicach. Obok działalności artystycznej i koncertowej aktywnie prowadzi działalność pedagogiczną jako wykładowca muzyki kościelnej w Wyższym Seminarium Duchownym Księży Salwatorianów w Bagnie oraz w Metropolitalnym Wyższym Seminarium Duchownym we Wrocławiu. W roku 2007 został powołany przez Arcybiskupa Metropolitę Wrocławskiego na stanowisko Referenta Kurii Metropolitalnej we Wrocławiu ds. Muzyki i Śpiewu Kościelnego. Jako referent prowadzi ożywioną współpracę z Zakładem Muzyki Kościelnej AM we Wrocławiu wygłaszając referaty i odczyty dotyczące Muzyki Kościelnej oraz jej wykonawstwa. Prowadzi intensywną działalność koncertową w kraju i za granicą. Współpracował z wieloma orkiestrami, między innymi z orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej, Akademii Muzycznej oraz Filharmonii Sudeckiej. Specjalizuje się w repertuarze oratoryjno-kantatowym, wykonując dzieła takich kompozytorów, jak: Bach, Mozart, Haydn, Brukner, Schubert czy Mendelshon. Jest współtwórcą Kwintetu Wokalnego "Servi Domni Cantores", w skład którego wchodzą księża wokaliści  z różnych części Polski. Koncertował w Polsce i zagranicą między innymi w Niemczech, Francji, Szwajcarii i Austrii.  W ubiegłym roku odbył tourne koncertowe po Kalifornii. Jest rektorem Kościoła Św. Marcina we Wrocławiu i duszpasterzem Środowisk Twórczych Miasta Wrocławia.

 

 

 

ŁUKASZ ROMANEK jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu (2011 r.), klasa organów prof. Andrzeja Chorosińskiego oraz dra Piotra Rojka. Swoje umiejętności doskonalił na kursach interpretacji organowej pod okiem m.in.: Johanna Trummera (Austria), Gijsa van Schoonhovena (Holandia), Juliana Gembalskiego, Bogusława Grabowskiego, Dariusza Bąkowskiego-Koisa oraz brał udział w kursach improwizacji organowej pod okiem Thomasa Lennartza (Niemcy) oraz Tomasza Adama Nowaka (Niemcy).  Występował na wielu festiwalach organowych m.in. we Wrocławiu, Wałbrzychu, Polanicy Zdrój, Licheniu, Krzeszowie, Wołowie oraz brał udział w konkursach organowych w Poznaniu.  Ponadto pełni funkcję pedagoga w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II stopnia im. Henryka Melcera w Kaliszu oraz Metropolitalnym Studium Organistowskim we Wrocławiu,  a także posługuje jako organista w kościele  p.w. św. Maurycego we Wrocławiu. W MSO prowadzi klasę organów oraz wykłada akompaniament liturgiczny.

 

PROGRAM KONCERTU

 

"Santo Rosario"

improwizacje wokalne na głos tenorowy z towarzyszeniem organów.

Częśc Bolesna

Tajemnice:

1.Modlitwa w ogrójcu

2.Biczowanie

3.Cierniem ukoronowanie

4.Niesienie Krzyża

5.Ukrzyżowanie

 

Johann Sebastian Bach

(1685-1750)

- Fantazja  C dur (BWV 562)

- Chorał: “Schmücke dich, o liebe Seele” (BWV 654)

- Passacaglia c moll  (BWV 582)

 

Filippo CAPOCCI

(1840-1911)

Marcha religiosa

                       

C.PANONE

(1965)                        

 - Tu es Petrus

- Ave Maris Stella

 

Miguel ECHEVESTE

(1893-1962) 

Toccata ( “Magníficat”. 1º tono)

                      

 

 

12 sierpnia, godzina 19:00  

 

Wykonawcy

JOHANNES SKUDLIK – ORGANY                                                                                                   

THE SUNDAY SINGERS  

JOHANNES SKUDLIK urodził się w 1957 roku. Po maturze uczęszczał do Monachijskiego Uniwersytetu Muzycznego, gdzie studiował muzykę liturgiczną i grę na organach  Od roku 1979 Johannes Skudlik jest oficjalnym organistą w głównym kościele Mariae Himmelfahrt w Landsbergu nad Lech (Bawaria). Założył i dyryguje Oratoryjnym Chórem Landsbergu, kilkoma chórami kameralnymi oraz orkiestrą kameralną Con-brio w Monachium. W roku 2008 dyrygował Orkiestrą Wieku Oświecenia   w przedstawieniu na podstawie Wielkiej Mszy B-moll J.S. Bacha w Landsbergu. Artysta wspólnie z jego chórem i orkiestrą był zapraszany na koncerty i festiwale w Grecji, Hiszpanii, Włoszech i Francji. Jako organista i klawesynista Skudlik występował niemal w każdym kraju Europy, w Stanach Zjednoczonych, dalekim Wschodzie, w wielkich salach koncertowych Tokyo, Sankt Petersburga, Wrocławia, Bostonu (na Harvard University), Tonhalle w Zurichu, a także w filharmoniach  w Monachium, Hong Kongu i Gdańsku wspólnie z trębaczem Reinholdem Friedrichem. Wielokrotnie występował gościnnie w katedrach w Kolonii, Monachium, Sevilli, Bourges, Treves, Hamburgu, Chester, Salamance, Lozannie, Warszawie, Nowym Jorku (św. Bartłomieja) i Paryskiej Ste. Clothilde. Współpracował przy nagraniach z RIAS Berlin, WGBH Radio Boston, Rai Uno, TVP i telewizją bawarską. Johannes Skudlik jest także dyrektorem artystycznym wielu festiwali organowych. Z jego inicjatywy i pod jego kierownictwem zrealizowano również kilka europejskich festiwali organowych m.in. Euro-Via-Festiwal, który wypełniony jest wydarzeniami artystycznymi i koncertami takich sław, jak: Sir Simon Preston, Naji Hakim, Jean Guillou czy Reinhlod Friedrich.

THE SUNDAY SINGERS

Zespół wokalny „The Sunday Singers” istnieje od lipca 2003 roku. Początkowo, jeszcze pod nazwą „Cantori Domenicali”, specjalizował się w wykonywaniu muzyki dawnej z okresu renesansu i baroku. Po małych zmianach personalnych i krótkich przerwach w działalności artystycznej w składzie pozostały 4 osoby, a nazwa zespołu uległa zmianie; zmianie uległ także repertuar, który obecnie wykonuje czteroosobowy „The Sunday Singers”. Od października 2008 roku w zespole śpiewają:

Maria Szczap – sopran

Dorota Wróblewska – alt

Adam Michalak – tenor

Eryk Szolc – bas

 

 

PROGRAM KONCERTU

 

Johann Sebastian Bach                                

 (1685-1750)

Toccata,adagio i fuga C – dur  / BWV 564/

 

Johann Sebastian Bach                                 

(1685-1750)

Aria z Suity orkiestrowej /BWV 1068/

 

Wolfgang Amadeus Mozart                                     

 (1756-1791)

Symfonia g moll/KV 550/  Część I 

 

Jean Guillou                                                 

 (*1930)                                                                    
aus : Pièces furtives
1.
Poètico e sognando

2. Giocóndo 

 

Enjott Schneider                                           
(*1950)

2 Interludien für Orgel aus dem Requiem

„Im Namen der Rose“

           

Antonio Vivaldi                                                         

(1675-1741)

“Zima” z cyklu “Cztery pory roku”

 

Gioacchino Rossini -                                                  

 (1792-1868)

Uwertura do opery “Cyrulik Sewilski” 

 

Franz Liszt:                                                     
(1811-1886)

Praeludium und Fuge über BACH

 

 

 

19 sierpnia, godzina 19:00                                                                         

 

Wykonawcy

REGINA LISZKA-CIECIERSKA – SOPRAN, SKRZYPCE

JAROSŁAW CIECIERSKI – ORGANY

 

JAROSŁAW CIECIERSKI jest jednym z najaktywniejszych artystów swojego regionu – organista, klawesynista, animator życia muzycznego, propagator muzyki sakralnej, aranżer i kompozytor. Wychowanek olsztyńskiej PSM w klasie organów Wiktora Włudyki (dyplom z 4 wyróżnieniami), studiował następnie w warszawskiej Akademii Muzycznej im. F. Chopina: organy (prof.: Feliks Rączkowski i Andrzej Chorosiński) oraz na Wydziale Reżyserii Dźwięku.

Ma za sobą liczne kursy mistrzowskiej interpretacji w kraju i za granicą (m.in. u tak renomowanych wirtuozów, jak: Daniel Roth, Gaston Litaize, Istvan Ella, Michel Chapuis, Hans i Martin Haselböck, Guy Bovet, Andre Stricker, Piet Kee, Gaston Litaize, Harald Vogel, Herbert Wulff, Julian Gembalski, Józef Serafin czy Joachim Grubich).

Był laureatem III miejsca na Ogólnopolskich Przesłuchaniach Klas Organów w Rzeszowie (1980), finalistą "Concours Suisse" w Romainmôtier (1990), poświęconego muzyce Jehana Alaina, a także stypendystą Ministerstwa Kultury i Sztuki. Występował w Polsce i krajach europejskich na wielu festiwalach organowych jako solista i kameralista. Ma na swoim koncie również wykonania utworów z orkiestrą symfoniczną oraz nagrania radiowe.

Obecnie jest dyplomowanym nauczycielem PSM I i II st. im. F.Chopina w Olsztynie; prowadzi m.in. klasę organów, improwizacji organowej oraz zespół muzyki dawnej; współpracuje także  z uczelniami wyższymi, instytucjami kulturalnymi i kościołami. Od 1999 pełni funkcję dyrektora artystycznego Olsztyńskich Koncertów Organowych, jednego z ważniejszych festiwali tego typu w regionie. Będąc (od 1997) członkiem zarządu Koła Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków, angażuje się w szereg inicjatyw natury artystycznej i społecznej na rzecz środowiska muzycznego, m.in. współtworzy cykle dorocznych monograficznych koncertów pod patronatem SPAM, a także "Saloniki Muzyczne", we współpracy z Państwową Szkołą Muzyczną i Miejskim Ośrodkiem Kultury.

 

REGINA LISZKA-CIECIERSKA – urodziła się we Wrocławiu i tam uczyła się gry na skrzypcach w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I st. im. Karola Szymanowskiego i PSM II st. im. R. Bukowskiego, a następnie ukończyła Akademię Muzyczną im. Karola Lipińskiego na Wydziale Edukacji Muzycznej. Jej artystyczna działalność we Wrocławiu obejmowała: śpiew w Chórze Polskiego Radia pod dyr. Edmunda Kajdasza, grę na skrzypcach w orkiestrze Opery Dolnośląskiej (z tymi zespołami występowała też na koncertach w kraju i za granicą oraz brała udział w nagraniach), szereg projektów kameralnych oraz pedagogikę muzyczną. W jej repertuarze wokalnym najważniejszą rolę odgrywa muzyka sakralna, ale chętnie sięga też do innych gatunków muzyki wokalnej (operetka, musicale itp.).

 

PROGRAM KONCERTU

 

„Wokół chaconny i passacaglii”

 

Georg Friedrich Haendel

(1685-1759)/

Andante larghetto e staccato  z Koncertu organowego g-moll op. 7 nr 5 (HWV 310)

 

Henry Purcell

(1659-1695)

Lament Dydony z opery „Dydona i Eneasz”

 

André Raison

(1640?-1719)

„Christe” z II Mszy Organowej (Trio en passacaille)

 

Arcangelo Corelli

(1653-1713)

XII Sonata d-moll na skrzypce i basso continuo (La Follia)

*   *   *

Franz Schubert

(1797-1828)

Gretchen am Spinnrade (Małgorzata przy kołowrotku), op. 2

 

César Franck

(1822-1890)

II Chorał h-moll

 

Jehan Alain

(1911-1940)

Allegro vivace z cyklu „Trois mouvements”

 

Jehan Alain

(1911 – 1940) 

Le jardin suspendu (Wiszący ogród)

 

Jarosław Ciecierski

(1961)

Esquisse (Hommage à Jehan Alain)

 

Johann Sebastian Bach

(1685-1750)

Passacaglia c-moll BWV 582

 

 

26 sierpnia, godzina 19:00 

 

Wykonawcy

 

PIOTR ROJEK - ORGANY                  

WALDEMAR GROMOLAK  - GITARA

 

PIOTR ROJEK ukończył studia w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w 1999 r. na Wydziale Instrumentalnym w klasie organów prof. Andrzeja Chorosińskiego, w 2003r. na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii w klasie kompozycji prof. Zygmunta Herembeszty i prof. dr hab. Krystiana Kiełba.

Jako uzupełnienie swojej edukacji odbył szereg kursów mistrzowskich: interpretacyjnych (prowadzonych przez profesorów: Juliana Gembalskiego, Bernharda Haasa, Tona Koopmana, Jona Laukvika, Armina Schoofa, Józefa Serafina, Haralda Vogla) jak i improwizatorskich (prowadzonych przez profesorów: Juliana Gembalskiego, Hansa Haselböcka, Wolfganga Seifena). Był stypendystą Internationale Altenberger Orgelakademie w Niemczech (1998 r.) oraz Ministra Kultury i Sztuki w Polsce (1997 r.). Został laureatem konkursów organowych i kompozytorskich (m.in. III Nagroda /I i II nie przyznano/ na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim na Fugę, zorganizowanym przez Akademię Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy).

Piotr Rojek pracuje na stanowisku adiunkta w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. W 2002 roku uzyskał kwalifikacje artystyczne I stopnia. Prowadzi również działalność pedagogiczną na Uniwersytecie Opolskim oraz w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu. W 2006 r. prowadził kurs mistrzowski dla studentów Konserwatorium w Enschede (Holandia).

Artysta prowadzi ożywioną działalność koncertową, zarówno w kraju jak i za granicą (Czechy, Finlandia, Niemcy, Norwegia, Słowacja, Szwecja). Koncertował na wielu prestiżowych festiwalach, m.in. w Kamieniu Pomorskim, Oliwie, Warszawie, Wrocławiu i w Katowicach, występując m.in. z Maestrą Teresą Żylis-Gara. Ma także w dorobku nagrania archiwalne dokonane dla Rozgłośni Polskiego Radia i Telewizji Polskiej. Jest także dyrektorem artystycznym Festiwali Organowych o randze międzynarodowej – m.in. w Nowogrodźcu, Oleśnicy i Wołowie (Cantus Organi).

W 2005 roku nagrał płytę CD (Dux 0520) na zabytkowych organach Adama Horacego Caspariniego w Wołowie. Otrzymała ona nominację do prestiżowej nagrody Polskiej Akademii Fonograficznej FRYDERYK.

 

WALDEMAR GROMOLAK – wirtuoz gitary klasycznej, uznany i wysoko ceniony solista i kameralista – jest absolwentem Hochschule für Musik w Kolonii w klasie prof. Roberto Aussela i Huberta Käppela. Zwyciężył w wielu renomowanych konkursach gitarowych, m.in. w Kolonii, Pirnie, Weimarze, Volos i Krakowie.  Artystyczne kontakty Waldemara Gromolaka z wybitnymi polskimi dyrygentami, jak na przykład z Antonim Witem i Wojciechem Czepielem, zaowocowały nagraniem słynnego "Concierto de Aranjuez" Joaquina Rodrigo dla Telewizji Polskiej (Koncert Noworoczny 2000r. Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia).

 

 

Waldemar Gromolak występował również z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Antoniego Wita, a także z orkiestrami symfonicznymi wszystkich filharmonii w kraju. W 1999 r. wydana została płyta kompaktowa z koncertami Joaquina Rodrigo z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej im. Artura Rubinsteina pod dyrekcją Wojciecha Czepiela (Dux 0152). Jest to pierwsze polskie nagranie gitarowe, które otrzymało nominację do prestiżowej nagrody muzycznej FRYDERYK.

Potwierdzeniem klasy Waldemara Gromolaka są jego recitale na renomowanych festiwalach w Iserlohn i Kolonii-Niemcy, Esztergom-Węgry, Mikulowie-Czechy, Volos-Grecja, Wiedniu, Łańcucie, Tychach, Krakowie. Waldemar Gromolak jest również cenionym pedagogiem. Wykładał na Międzynarodowych Kursach Muzycznych w Iserlohn, Wiedniu, Kudowie Zdroju, Encs, Bejrucie. Na co dzień jest wykładowcą Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Po uzyskaniu nominacji do nagrody muzycznej FRYDERYK Waldemar Gromolak został członkiem Akademii Fonograficznej. W 2011 r. Waldemar Gromolak uzyskał tytuł doktora sztuki.

 

 

PROGRAM KONCERTU

Johann Sebastian Bach

(1685-1750)                            

Preludium i Fuga e-moll  BWV 548 

 

Antonio Vivaldi 

(1678-1741)

Koncert D-dur, KF XII/15     

 

Aleksander Tansman

(1897-1986)

Cavatina

* Preludium

* Barkarola

* Danza pomposa

 

Piotr Rojek  

(1975)

Improwizacje  

 

Joaquin Rodrigo

(1901-1999)

Concierto de Araujuez

II.  Adagio

III. Allegro gentile

 

 

2 września, godzina 19:00

 

Wykonawcy

MARIO PERESTEGI    /CHORWACJA/

 

SERVI DOMINI CANTORES    W  SKŁADZIE:

PAWEŁ SOBIERAJSKI  - TENOR 

RAFAŁ  KOBYLIŃSKI    - TENOR  

ZDZISŁAW MADEJ       - TENOR                                                                    

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu www.tuwroclaw.com nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Organizujesz
ciekawe
wydarzenie?
Podziel się!

Dodaj wydarzenie ▸

Sonda

Na które polskie owoce czekasz najbardziej?







Oddanych głosów: 1767