Kultura

W czerwcu wybierz się do Wrocławskiego Teatru Pantomimy

2012-06-04, Autor: bs/inf. pras.
Po kilkumiesięcznej przerwie Mikrokosmos wraca na scenę we Wrocławiu, kolejne spektakle to Dom Bernardy Alba i Poławiacze papieru.

Reklama


Dom Bernardy Alba - sztuka Federica G. Lorki, w reżyserii Zbigniewa Szymczyka, to kolejna premiera, po Poławiaczach papieru, w ramach Sceny Małych Form Wrocławskiego Teatru Pantomimy.

Sztuka Lorki odczytana została jako historia wyznaczania granic dozwolonych form seksualności oraz definiowania tego, co jest normalne, moralne i naturalne. Źródłem egzystencjalnego dramatu staje się swoista szczelina pomiędzy ciałem, pragnącym rozkoszy i bliskości, a jego reprezentacją, która – będąc pod ciągłą restrykcją matczynych nakazów – pisze ciała córek w sytuacjach granicznych: pożądania, miłości, śmierci. Reżyser sprowadza życie duchowe bohaterów do seksualnego podłoża i skrywanych namiętności. Matka, starająca się wyobcować córki wobec popędowej natury ciała, wprowadza do porządku domowego dyscyplinę – efektywny instrument władzy nad tożsamością każdej z nich.

W tym domu nie okazuje się rodzicielskiej miłości, nie ma pobłażania wybrykom młodości. Każda oznaka emancypacji zostaje brutalnie obalona. Niebezpieczna gra pomiędzy budzącym się pożądaniem, a zniewalającym wpływem matki rozpoczyna się, kiedy w domu pojawia się mężczyzna.

Poławiacze Papieru

Tajemniczy K. to typowy everyman, bohater zniewolony i zagubiony, który staje przed upersonifikowaną alegorią władzy i systemu urzędniczego sterującymi jego działaniami. Przechodzący przez tryby machiny urzędniczej K., z każdym dniem pogrąża się w coraz bardziej absurdalnej rzeczywistości, a walka z systemem zdaje się nie mieć końca. Przedstawienie zrealizowano w konwencji teatru absurdu, gdzie autonomiczna wizja świata nabiera charakteru parabolicznego. Odrzucone zostały związki przyczynowo-skutkowe, a włączono do fabuły elementy nadrealizmu. Jedną z głównych inspiracji była specyfika języka urzędniczego, jako niedoskonałego środka komunikacji podatnego na socjotechniczne nadużycia.

Na scenie, gościnnie w roli Bernardy Alba – Ewa Czekalska.
22, 23, 24 czerwca, godz 19, Teatr Polski, Scena na Świebodzkim pl. Orląt Lwowskich 20 c.


Mikrokosmos

Spektakl przedstawia „inicjacyjną” wędrówkę Calineczki – ona sama selekcjonuje działania, których chce się nauczyć. Nie naśladuje, na przykład, czyhających na ofiarę pajęczyc. W inscenizacji Dworakowskiego Calineczka wkroczyła w świat mikrokosmosu z pewną wiedzą, a spotkane po drodze postaci pozwalają jej tę wiedzę zmienić w mądrość, zweryfikować i pogłębić. Reżyser nie podejmuje za Andersenem motywu więzienia protagonistki. Już pierwsza scena, w której wszystkie postaci wraz z Calineczką tworzą harmonijną wspólnotę, dowodzi, że bohaterka została uprowadzona, lecz, kierowana ciekawością świata, sama opuściła bezpieczny dom.

8 czerwca, godz. 10,
9, 10 czerwca, godz. 11,
Teatr Polski, Scena Kameralna ul. Świdnicka 28,

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu www.tuwroclaw.com nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert TuWrocław

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera www.tuwroclaw.com i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Na które polskie owoce czekasz najbardziej?







Oddanych głosów: 2407