Kultura
Dalsza historia instalacji wideo w Centrum Sztuki WRO
Wszystkich których zainteresowała Krótka historia instalacji wideo, zaciekawi również ta wystawa
Wystawa Zmienne-Stałe-Błądzące. AC / DC / IT kontynuuje cykl prezentacji ukazujących kolejne stadia rozwoju sztuki mediów i jej historyczne osiągnięcia. Wystawę przygotowaną przez Centrum Sztuki WRO możemy oglądać z okazji 50-lecia sztuki elektronicznej.
Po Krótkiej historii instalacji wideo, jej „dalszą historię” będzie można poznawać między innymi dzięki nowatorskim rozwiązaniom zastosowanym w najnowszych instalacjach Pawła Janickiego, Bartosza Koniecznego i Michała Szoty, pozwalającym na bezpośredni oddziaływanie na obiekty wystawy poprze sieć, przy użyciu smartfonów i tabletów.
Wystawę tworzą także oryginalne dzieła oraz instalacje dedykowane – stworzone przez zespół WRO współczesne powtórzenia najbardziej charakterystycznych cech i form znajdowanych w pracach tych artystów, którzy jako pierwsi kształtowali nowy język elektronicznej sztuki.
Z kolei bogate materiały dokumentalne, unikatowe zapisy video-art i realizacje dokumentujące najważniejsze dzieła sztuki, obiekty i instalacje z całego świata, można przeglądać w interaktywny sposób dzięki autorskim systemom prezentacji opartym o urządzenia stworzone pierwotnie z myślą o grach komputerowych.
Rozwój technologii daje awangardowym twórcom nowe możliwości, ale też nieustannie stawia nowe wyzwania, związane z ich artystycznym, niestandardowym wykorzystaniem, czy użyciem i umiejscowieniem medium poza jego pierwotnym kontekstem. Wymaga stałego opanowania języka technologii i rozwijania kompetencji pozwalających na taką kreację.
Dlatego podczas kolejnej wystawy z cyklu, widzowie będą mieć możliwość poznania oryginalnych dzieł Niklasa Roy'a, Janet Merewether i Justyny Misiuk obok przygotowanych współcześnie przez WRO instalacji i obiektów nawiązujących do klasycznych dzieł Bruce'a Naumana, Paula Sharitsa, Zygmunta Rytki, czy zestawiających dzieła Nam June Paika obok prac Józefa Robakowskiego i Witkacego we wspólnym „portrecie wielokrotnym”. Ukazując historyczny rozwój dziedziny, wystawa ma też istotny aspekt antropologiczny i kulturoznawczy - poprzez dzieła sztuki, jak użyte w nich obiekty kultury materialnej, ukazuje modernizacyjne dążenia, aspiracje i wizje leżące u podstaw nowoczesnych społeczeństw opartych na swobodnej komunikacji.
Od czasu, gdy Nam June Paik rozpoczął erę sztuki elektronicznej, prezentując podczas swojej pierwszej indywidualnej wystawy odbiorniki telewizyjne jako dzieła sztuki, dając przy tym widzom możliwość swobodnej ingerencji w odbierany przez nie audiowizualny sygnał, mija dopiero 50 lat. W tym relatywnie krótkim czasie rozwój technologii oraz możliwości przenośnych narzędzi komunikacji diametralnie zmieniały zarówno sposób myślenia o świecie, jak i modele partycypacji w kulturze. Wynalezienie i upowszechnienie się technologii wideo i komputerów osobistych wyznaczało w tym czasie rytm modernistycznych, postmodernistycznych, a następnie postmedialnych przemian kultury i sztuki, w ich podróży po, by użyć określenia Paika, electronic superhighway. Fascynując poręcznością i bezpośredniością użycia, rozpoczęły one rewolucyjne przemiany funkcjonowania obrazu w kulturze współczesnej, która dzięki niemu odkryła, zarejestrowała i upowszechniła swoje nowe oblicze.
Ze względu na edukacyjny charakter wystawa nie zakłada limitu wieku odwiedzających.
Zobacz także
Dalsza historia instalacji wideo w Centrum Sztuki WRO, otwarcie wystawy: wtorek, 26.czerwca, godzina 19, Widok 7.
Zobacz także
Komentarze (0):
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu www.tuwroclaw.com nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Najczęściej czytane
Najczęściej komentowane
Alert TuWrocław
Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera www.tuwroclaw.com i napisz nam o tym!
Wyślij alert