Kultura

Manasuna we Wrocławiu - fuzja dźwięków orientu i nowoczesnej elektroniki

2013-01-16, Autor: bs

Niecodzienna wrażliwość muzyków i otwartość na poszukiwanie nowych horyzontów muzycznych doprowadziły do stworzenia zespołu o szerokim spectrum brzmień i możliwości interpretacji. Wykorzystywane przez Manasuna instrumenty, m.in .: indyjski sitar i taus, perski santur i tar, turecki saz, armeński kanun, australijskie didgeridoo, wiolonczela, skrzypce, bębny i flety z różnych stron świata oraz nowoczesna elektronika, nadają kompozycjom unikalnego brzmienia i klimatu z bajecznego, nieodkrytego świata, tworząc hipnotyzującą tęczę dźwięków.

Reklama

Po prawie 2 latach pracy nad albumem "Breath beyond", debiutancka płyta zespołu miała swoją światową premierę 30 listopada 2012 i została wydana pod marką wytwórni "Rage In Eden" Records. "Breath beyond" to mieszanka wpływów muzycznych dawnej Persji, Indii, Afganistanu, Bałkanów i muzyki klasycznej. A wszystko to ładnie udekorowane nowoczesną elektroniką. Bardzo równy i spójny materiał, nasuwający skojarzenia z soundtackiem do nieistniejącego filmu... Witają nas transowe dźwięki didgeridoo (Intro) oraz niemal chillout'owa łagodność w "Monsoon Approaching". To tylko wstęp, bo za chwilę utwór wybucha z całą mocą, by porwać słuchacza gdzieś daleko w odległe, archetypowe miejsca.

Fundament ich opowieści stanowią mięsiste bity, nadające całości przestrzeni i intrygującego kontrastu na linii tradycja-współczesność. Zespołowi udaje się stworzyć odrealniony, baśniowy klimat. Transowe bębny, melancholijna wiolonczela, odrealniający sitar, skrzypce snujące własną opowieść oraz żeńskie zawodzenie budują podniosłe, wręcz mistyczne nastroje. Bardziej beztroski wydźwięk ma jedynie lżejszy utwór "Holi". Wielbiciele kultury indyjskiej i perskiej odnajdą wiele smakowitych kąsków, szczególnie w utworach "The Desert Flower", "Rabab of the Raja", "Holi", czy będącym najmocniejszym punktem płyty, tytułowym "Breath Beyond". Obecny jest także element muzyki klasycznej, zwłaszcza w partiach smyczków w utworze Exile, jednak bardziej dynamiczna struktura każe kierować skojarzenia w stronę wspomnianej muzyki filmowej. Manasuna to sekstet, więc brzmienie jest niezwykle bogate i gęste - przeróżne instrumenty strunowe pochodzące z Persji, Indii, Uzbekistanu, kilka rodzajów bębnów, fletów i fujarek - łącznie rozbrzmiewa na płycie ponad 30 instrumentów. Do tego dopełnieniem jest śpiew gardłowy. Tak korzenne środki w żaden sposób nie kłócą się z masywną elektroniką, a łączenie - zdawałoby się tak odległych światów - wychodzi Manasunie naturalnie.


Manasunę z miejsca można uznać za czołówkę takiego grania w Polsce. Potęga i bogactwo brzmienia zespołu, a nade wszystko unikatowość oraz plastyczność ich muzyki stawia ich w gronie neo folkowych odkryć tego roku. Zespół tworzą: Rafał Gładysz - electronic instruments, beat programming, futujara, kaval. Szymon Pawlas - cello. Karol Kempny - violin. Paweł Podsiadło - throat singing, tabla, didgeridoo, beatboxing, kaoss pad. Grzegorz Surówka - wavedrum, framedrum, tibetian bowls, djembe, darbuka. Tomasz Podgórski - sitar, taus, santur, saz, tar, kanun, oud, rabab, rewap, guitar, sampling.  

14.03.13 godz. 20.00 Folkowe Granie w Łykendzie MANASUNA – fuzja dźwięków Orientu i nowoczesnej elektroniki.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu www.tuwroclaw.com nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert TuWrocław

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera www.tuwroclaw.com i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Na które polskie owoce czekasz najbardziej?







Oddanych głosów: 2183