Kultura

Znamy program tegorocznego festiwalu T-Mobile Nowe Horyzonty

2012-03-27, Autor: bs/inf. pras.
12. Międzynarodowy Festiwal Filmowy T-Mobile Nowe Horyzonty – największe wydarzenie filmowe w Polsce – odbędzie się we Wrocławiu w dniach 19-29 lipca 2012. Zostanie pokazanych około 440 filmów (w tym około 220 pełnometrażowych) z ponad 40 krajów. 23 marca rozpoczęła się sprzedaż karnetów festiwalowych.

Reklama

Konkurs Nowe Horyzonty to wybór 14 premierowych, osobistych, często prowokacyjnych filmów z całego świata. Jury przyzna Grand Prix dla najlepszego filmu i 20 000 euro. Filmy powalczą też o nagrodę publiczności oraz - po raz drugi - o prestiżową nagrodę FIPRESCI, przyznawaną przez krytyków filmowych zrzeszonych w Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych. Nagrodzone filmy dostaną też gwarancję dystrybucji w Polsce. W programie m.in.: kataloński Double Steps (Los pasos dobles) Isakiego Lacuesty oraz hipnotyczny film drogi z Chile From Thursday to Sunday (De jueves a domingo) Domingi Sotomayor.

W międzynarodowy konkursie Filmy o Sztuce wezmą udział pełnometrażowe, autorskie dokumenty, zainspirowane różnymi dziedzinami i kierunkami w sztuce dawnej i współczesnej. Międzynarodowe jury przyzna nagrodę w wysokości 10 000 euro oraz gwarancję dystrybucji w Polsce. W programie m.in.: eksperymentalny, neofuturystyczny dokument Michaela Palma Low Definition Control oraz film brazylijskiego mistrza Eduardo Coutinho Songs - liryczny portret mieszkańców Rio De Janeiro, opowiadających swoje historie życiowe poprzez ulubione piosenki.

Pozostałe konkursy to: konkurs Polskie Filmy Krótkometrażowe– najciekawsze nowe krótkie dokumenty, animacje i fabuły; Konkurs Europejskie Filmy Krótkometrażowe w programie filmy z ostatnich dwóch lat (2011-2012), trwające do 30 minut.

Pozostałe sekcje prezentują się następująco :

Panorama - filmy nagradzane na światowych festiwalach, realizowane przez uznanych twórców i właśnie odkryte nowe talenty, m.in.: epicki, 6-godzinny Century of Birthing (Siglo ng pagluluwal) filipińskiego reżysera Lava Diaza, The Year of the Tiger (El ano del tigre) Sebastiána Lelio, Best Intensions (Din dragoste cu cele mai bune intentii) Adriana Sitaru, który otrzymał w Locarno Srebrnego Lamparta za reżyserię.

Trzecie oko - cykl pokazów specjalnych, na który składają się filmy artystów wizualnych, dla których kino staje się narzędziem ekspresji.

Dokumenty, eseje - autorskie wizje rzeczywistości, klasyczne i niekonwencjonalne dokumenty.

Nocne szaleństwo: Re-mixed. Ze sceny na ekran - kultowe, jak i te zupełnie nieznane, filmy z gwiazdami muzyki rockowej i pop, m.in. z Davidem Bowie (klasyka fantasy Labirynt Jima Hensona), czy Mickiem Jaggerem (legendarny kryminał z czasów kontestacji Performance Nicholasa Roega i Donalda Cammella), a także współczesnymi ikonami muzyki.

Mockumenty - przegląd filmów wykorzystujących konwencję dokumentu do stworzenia własnej, nieistniejącej rzeczywistości, m.in. klasyczne mockumenty: War Game Petera Watkinsa i Oto Spinal Tap Roba Reinera. Nie zabraknie wyboru najciekawszych mockumentów z ostatniej dekady.

Filmy Studia im. Karola Irzykowskiego - ponad 30 polskich filmów ze studia filmowego, przeżywającego swój złoty okres w latach 80. ubiegłego wieku, które skupiało wokół siebie grono młodych absolwentów łódzkiej i katowickiej szkoły filmowej, tworzacych odważną, artystyczną alternatywę do coraz bardziej skomercjalizowanej polskiej kinematografii. W Studiu debiutowało kilkunastu znakomitych polskich reżyserów.

Przegląd kinematografii meksykańskiej - ok. 15 najciekawszych tytułów zrealizowanych w Meksyku w ciągu ostatnich kilku lat. Program obejmie filmy reżyserów, których indywidualny styl ukształtował myślenie o współczesnym kinie meksykańskim, wśród nich Amata Escalante, Nicolasa Peredy oraz Carlosa Reygadasa, który będzie miał podczas festiwalu kompletną retrospektywę. Zaprezentujemy też najmłodsze pokolenie filmowców z Meksyku i ich często debiutanckie filmy. W tej grupie reżyserów znajdą się Daniela Schneider, Jose Alvarez, Michel Lipkes czy Matias Meyer.

The Happy End - sekcja, inaugurująca scenę artystyczną festiwalu - platformę łączącą kino ze sztukami wizualnymi, w programie filmy oraz projekty audiowizualne polskich i zagranicznych artystów, realizujące program ikonograficzny wyczerpania, napięcia, melancholii, apokalipsy, m.in. Legenda Kaspara Hausera (La leggenda di Kaspar Hauser) Davide Manuliego, deliryczny neowestern z Vincentem Gallo i pulsującą muzyką electro DJ'a Vitalica.

SERENGHETTI - wielokanałowa instalacja, towarzysząca retrospektywie Carlosa Reygadasa, będąca zapisem niezwykłego meczu piłki nożnej zorganizowanego przez meksykańskiego reżysera, prywatnie zagorzałego fana futbolu.

Retrospektywy

Carlos Reygadas - jeden z najbardziej znanych przedstawicieli nowego kina meksykańskiego, skupiony na formie, zdystansowany minimalista. W swoich filmach z chłodną precyzją mówi o wartościach, w zaskakujących konfiguracjach zestawia seks, przemoc, politykę i religię, namiętności współczesnego Meksykanina. Ulrich Seidl - ceniony scenarzysta, reżyser i dokumentalista, jeden z najbardziej bezkompromisowych głosów we współczesnym światowym kinie. Ze względu na kontrowersyjne tematy, jakie podejmuje w swoich filmach, w Austrii uchodzi za skandalistę. Wielbiciel Hanekego, Jelinek i Bernharda, bez strachu zaglądający pod austriacki dywan. Dušan Makavejev - legendarny jugosłowiański reżyser i scenarzysta, jedna z czołowych postaci kina jugosłowiańskiego lat 60. i 70., w Godardowskim duchu kontestujący socjalistyczną rzeczywistość. Zakorzeniony w lokalnej kulturze, odwoływał się do ogólnoświatowych rewolucyjnych nastrojów, eksperymentował, naruszał różnego rodzaju tabu, w wielu krajach jego filmy były cenzurowane. Peter Tscherkassky - austriacki awangardowy filmowiec specjalizujący się w found footage, kurator wystaw i festiwali, wykładowca i autor publikacji poświęconych kinu eksperymentalnemu. Witold Giersz - wybitny twórca animacji, autor blisko 50 filmów, za które otrzymał ponad 60 nagród i wyróżnień na wielu prestiżowych festiwalach, m.in. w Cannes, Paryżu, Teheranie i Turynie. Pierwsze filmy Witolda Giersza były realizowane tradycyjną metodą rysunkową, przełomem okazał się Mały western, w którym - zafascynowany kolorem jako tworzywem filmowym - porzucił ją na rzecz tzw. ruchomego malarstwa. Zaczął malować na celuloidach, ożywiając swobodną plamę barwną, co przyniosło znakomite efekty w takich filmach, jak Czerwone i czarne, Koń i Pożar.

12. Międzynarodowy Festiwal Filmowy T-Mobile Nowe Horyzonty odbędzie się we Wrocławiu w dniach 19-29 lipca.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu www.tuwroclaw.com nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert TuWrocław

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera www.tuwroclaw.com i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Na które polskie owoce czekasz najbardziej?







Oddanych głosów: 2434