Kultura

Niezwykły tydzień premier we wrocławskim kinie

2014-02-27, Autor: bs
W tym tygodniu w programie Dolnośląskiego Centrum Filmowego znajdą się trzy premiery: "Co jest grane, Davis?" - nowy film braci Coen ;"Obrońcy skarbów" - wielki hit George'a Clooneya ;"Scena zbrodni" - nominowany do Oscara dokument. W najbliższą niedzielę o godz. 16.15 w DCF-ie odbędzie się również pokaz przedpremierowy filmu Navota Papushado i Aharona Keshalesa „Duże złe wilki”. Film wejdzie do regularnego repertuaru kin 7 marca. W cyklach natomiast w poniedziałek zobaczymy czeski film „Kola” w reżyserii Jana Svěráka (DKF), a we wtorek „Ja, Don Giovanni” Carlosa Saury w ramach cyklu Filmowy Klub Seniorów.

Reklama

Dodatkowo w czwartek 6 marca kolejny pokaz w ramach Akademii Filmu Dokumentalnego PLANETE+ DOC. Tym razem będzie można zobaczyć obraz "Niedokończony film", reż. Yael Hersonski, w którym zostaną poruszone takie zagadnienia związane z dokumentem montażowym, takie jak: historia izałożenia estetyczne gatunku oraz montaż jako podstawa języka filmu.

 

W najbliższą niedzielę w DCF-ie odbędzie się pokaz przedpremierowy filmu Navota Papushado i Aharona Keshalesa „Duże złe wilki”. Ten hitchcockowski w stylu thriller, który Quentin Tarantino okrzyknął jednym z najlepszych filmów roku, zdobył już pięć izraelskich Oscarów. Pewnym spokojnym miasteczkiem wstrząsa seria okrutnych morderstw. Podejrzenie pada na nieśmiałego nauczyciela, jednak ciężko znaleźć przeciw niemu wystarczające dowody. Jeden z policjantów decyduje się sam wymierzyć sprawiedliwość. Jego plan nie jest skomplikowany – oko za oko, głowa za głowę, śmierć za śmierć.

 

Nieoczekiwanie powstrzymuje go ojciec jednej z ofiar. Ogarnięty żądzą zemsty, ma własny plan. Nagle jednak przestaje być jasne, kto w tej sprawie jest mordercą, kto ofiarą, a kto mścicielem. W tym filmie nic nie jest oczywiste. Reżyser nieustająco wytrąca z transu zahipnotyzowanego przebiegiem akcji widza. To analiza ludzkiej duszy, w której drzemią pokłady zła. W świecie jak z baśni braci Grimm nie ma miejsca na litość. Przedpremierowy pokaz rozpocznie się o godz. 16.15, a film wejdzie do regularnego repertuaru kin 7 marca.

 

 W najbliższy poniedziałek w ramach cyklu DKF w Dolnośląskim Centrum Filmowym będzie można obejrzeć czeski film „Kola” w reżyserii Jana Svěráka. Obraz zdobył uznanie widzów i krytyków oraz wiele nagród, w tym Oskara za najlepszy film nieanglojęzyczny oraz Złoty Glob za najlepszy film zagraniczny. Główny bohater Louka (w tej roliscenarzysta Zdeněk Svěrák) jest pięćdziesięcioletnim wiolonczelistą i lekkoduchem. Wyrzucony z filharmonii, dorabia grając w domach pogrzebowych i kościołach. Kiedy pojawia się perspektywa zawarcia fikcyjnego małżeństwa, korzysta z okazji łatwego zarobku.

 

Zawarty układ byłby prosty gdyby nie fakt, że akcja filmu rozgrywa się w Pradze u schyłku socjalizmu, a „małżonka” jest Rosjanką, która zyskawszy czeskie obywatelstwo ucieka na Zachód. Porzuca przy tym małego synka Kolę (doskonały Andrei Chalimon), który zmienia życie Louki. „Kola” z ciepłem i szacunkiem opowiada o skomplikowanych relacjach międzyludzkich. Film jest dziełem odnoszącego międzynarodowe sukcesy reżysera Jana Svěráka oraz jego ojca, znanego scenarzysty i aktora Zdenka Svěráka. Seans rozpocznie się o godz. 20.00, za bilet zapłacimy 8 zł.

 

Już w najbliższy wtorek w DCF-ie szykuje się prawdziwa uczta dla entuzjastów filmów kostiumowych, muzyki operowej oraz romansów, którymi żyły dwory XVIII-wiecznej Europy. W ramach cyklu Filmowy Klub Seniorów obejrzymy film „Ja, Don Giovanni” Carlosa Saury, hiszpańskiego reżysera wielokrotnie nagradzanego w Europie i dwukrotnie nominowanego do Oskara. W filmie „Ja, Don Giovanni” Saura przedstawia historyczną postać Lorenzo de Ponte (w tej roli Lorenzo Balducci), który był autorem librett do największych oper Mozarta, m.in. „Don Giovanni” i „Wesele Figara”. De Ponte był barwną postacią, wiódł burzliwe życie pełne pasji i namiętności. Poznajemy go w Wenecji, jako skrywającego się za kapłańskimi święceniami artystę i rozpustnika, przyjaciela samego Casanovy (Tobias Moretti). Zdemaskowany przez Świętą Inkwizycję ucieka do Wiednia, gdzie na skutek intrygi mającej zaszkodzić Mozartowi, tworzy dla niego wspaniałe libretta i podbija dwór cesarza Józefa II. Czy losy Don Giovanniego są odzwierciedleniem życia samego de Ponte? W filmie zaciera się granica pomiędzy życiem i sztuką, co oddają doskonałe kostiumy, scenografia i zdjęcia genialnego włoskiego operatora Vittorio Storaro, zdobywcy trzech Oskarów m.in. za zdjęcia do „Czasu Apokalipsy” i „Ostatniego cesarza”. Seans rozpocznie się o godz. 12.00, za bilet zapłacimy 10 zł.


W czwartek 27 lutego wystartowała w DCF-ie Akademia Filmu Dokumentalnego PLANETE+ DOC. To nowy przedmiot fakultatywny dla studentów Uniwersytetu Wrocławskiego oraz wszystkich chętnych, którzy chcą zobaczyć najlepsze filmy dokumentalne ostatnich lat. Na program zajęć Akademia Filmu Dokumentalnego PLANETE+ DOC (wykładów, projekcji i dyskusji) składają się najwybitniejsze i najżywiej dyskutowane w ostatnich latach filmy dokumentalne. Film dokumentalny na początku XXI wieku nie tylko wyraźnie zyskuje na popularności, ale w świadomości wielu widzów pozostaje bardziej wiarygodnym i niezależnym niż film fabularny sposobem mówienia o rzeczywistości. Zobaczymy obrazy o bardzo zróżnicowanej tematyce – począwszy od rozliczeń z najtrudniejszymi wydarzeniami w historii XX wieku, przez analizę współczesnych konfliktów zbrojnych oraz procesów ekonomicznych (konflikt izraelsko-palestyński, wojna w Afganistanie, wyzysk robotników oraz korupcja w Azji i Afryce), aż po intymne portrety zbiorowe i indywidualne.


Podczas drugiego spotkania, które odbędzie w czwartek 6 marca, zobaczymy obraz "Niedokończony film" reż. Yael Hersonski, w którym zostaną poruszone takie zagadnienia związane z dokumentem montażowym, takie jak: historia izałożenia estetyczne gatunku oraz montaż jako podstawa języka filmu. Wszystkie na tle opowieści, która rozpoczęła się w maju 1942 roku, kiedy to do warszawskiego getta przybyła ekipa filmowa Urzędu Propagandy III Rzeszy. Operatorzy pracowali przez miesiąc, rejestrując sceny z życia ulicy, pokazując skrajną nędzę i świat dobrze odżywionych, wchodząc do zabiedzonych podwórek i wykwintnych restauracji, kreując świat kontrastów i pracując nad „uchwyceniem żydowskiego charakteru”. Zapis odnaleziono zaraz po wojnie, w archiwach filmowych nazistów. Przez lata uważano go za prawdziwy portret życia w warszawskim getcie. Reżyserka Yael Hersonski postanowiła zbadać okoliczności powstania filmu. 50-minutowy zapis przestudiowała ujęcie poujęciu, przejrzała archiwa, prywatne zapiski na temat obecności ekipy w getcie, dotarła do materiałów z przesłuchań niemieckiego operatora filmowego, Willy’ego Wista. Wychwycone przez reżyserkę niuanse przenoszą film na poziom uniwersalny, każą zastanowić się nad naturą i uwarunkowaniami każdego zapisu archiwalnego.


W sumie zaplanowano 14 spotkań z arcydziełami współczesnego kina dokumentalnego. Karnet na wszystkie pokazy kosztuje 150 zł. Widzowie będą mogli też wziąć udział w pojedynczych zajęciach w ramach Akademii – bilety będą dostępne w sprzedaży w kasach kina w dniach pokazu, jeśli na dany seans będą dostępne wolne miejsca. Więcej informacji na temat fakultetu można znaleźć na tej stronie, a zgłoszenia uczestnictwa przyjmowane są pod tym adresem e-mail. 

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu www.tuwroclaw.com nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Najczęściej czytane

Alert TuWrocław

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera www.tuwroclaw.com i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Na które polskie owoce czekasz najbardziej?







Oddanych głosów: 1405