Kultura

Kwiecień w filharmonii zapowiada się niezwykle obiecująco

2014-03-26, Autor: bs
Propozycje repertuarowe Filharmonii Wrocławskiej zaplanowane na kwiecień można opisać jednym słowem: różnorodność. I na pewno warto ich posłuchać.

Reklama

Mozaika dźwiękowej teraźniejszości, czyli porozmawiajmy o polskiej muzyce współczesnej.

 

Na pytanie o stan polskiej muzyki współczesnej odpowiedzi szukają twórcy festiwalu Musica Polonica Nova. Tegoroczna odsłona festiwalu odbędzie się we Wrocławiu w dniach od 4 do 12 kwietnia pod hasłem: „Mozaika dźwiękowej teraźniejszości”. Współczesna muzyka polska jest bowiem różnorodna i bogata jak mozaika, złożona z wielu gatunków, kierunków, stylów i głosów. Próbujemy uchwycić jej esencję i odpowiedzieć na pytanie: jaka jest nowa muzyka polska? Podczas piętnastu koncertów, które złożą się na tegoroczną edycję, usłyszymy sześćdziesiąt kompozycji, w tym liczne prawykonania, z których zawsze słynął wrocławski festiwal. Musica Polonica Nova to jednak nie tylko czyste słuchanie, a także aktywne uczestnictwo. Dlatego w programie znajdą się warsztaty i spotkania, które przybliżą naszym gościom świat muzyki współczesnej.


Muzyczne eksperymenty… „

 

Najciekawszy talent gitarowy Niderlandów zamienia muzykę w „wielobarwny film” dla uszu. W jego wykonaniu muzyka brzmi jak film panoramiczny, pełen zmiennych nastrojów i ekscytujących zwrotów akcji” – tak o Bramie Stadhoudersie, młodym holenderskim kompozytorze napisał jeden z dziennikarzy. Kto myśli, że klasycznie wykształceni muzycy nie „dogadają” się na scenie z improwizatorami, powinien koniecznie przyjść 6 kwietnia do Filharmonii. Utwór Henosis (Jedność) to nietypowe, acz znakomite połączenie możliwości chóru z żywiołem jazzu. Partię gitarową wykona sam Stadhouders, a na saksofonie zagra Grzegorz „Grzech” Piotrowski znany ze współpracy z gwiazdami polskiej sceny rozrywkowej, m.in. z Reni Jusis, Kasią Kowalską, zespołem Budka Suflera. Towarzyszyć im będzie Chór Filharmonii Wrocławskiej.

 

Wielkanocne refleksje…

 

Siedem razy mówił Chrystus do swego Ojca i ludzi. Wszystkie te zdania, choć rozproszone w świadectwach Ewangelistów, dopełniają się, tworząc przejmujący testament wybaczenia, zbawienia, troski, samotności, cierpienia, zwycięstwa i zawierzenia w modlitwie. W Niedzielę Palmową – 13 kwietnia – w wykonaniu Orkiestry Leopoldinum zabrzmi kantata Siedem ostatnich słów Chrystusa na krzyżu szkockiego kompozytora Johna MacMillana. Podczas koncertu wykonane zostaną również Koncert skrzypcowy E-dur i Koncert skrzypcowy a-moll Johanna Sebastiana Bacha. Żarliwie religijny Bach będzie bohaterem koncertu specjalnego w wykonaniu Wrocławskiej Orkiestry Barokowej pod kierownictwem Jarosława Thiela oraz zaproszonych solistów. Zgodnie z tradycją prezentowania utworów pasyjnych w Wielkim Tygodniu w tym roku – 16 kwietnia – zachęcamy Państwa do wysłuchania Bachowskiej Pasji wg św. Jana.

 

Okulary Beethovena…

 

Twórczość jednego z klasyków wiedeńskich przewija się w kwietniowym repertuarze bardzo często. Podczas kwietniowych koncertów zespołów Filharmonii Wrocławskiej usłyszymy zarówno „wielkie” (pod względem formalnym) jak i kameralne dzieła kompozytora, o którym Hector Berlioz miał powiedzieć: „Wierz mi, że ten, kto to napisał [III Symfonia], nie był zwykłym człowiekiem”. 24 kwietnia urocze wnętrze wrocławskiego Ossolineum po raz kolejny gościć będzie muzyków NFM Ensemble, którzy przeniosą nas do świata kameralistyki. „Kameralistyka wyrosła z tradycji domowego muzykowania – jest jak rozmowa inteligentnych ludzi w salonie. Jeśli interesuje nas dialog, jeżeli chcemy obserwować ścieranie się wybitnych osobowości – muzyka kameralna jest właśnie dla nas!” – mówi prowadzący koncerty oraz spotkania z artystami Lech Dzierżanowski. A okulary Beethovena? Pojawią się podczas tego koncertu w żartobliwym utworze Duet Es-dur „Dla dwóch okularników obbligato”. „A więc i on jest tylko zwyczajnym człowiekiem” – miał rzec Beethoven o Napoleonie, kiedy dowiedział się o koronacji Bonapartego na cesarza Francuzów. Rozjuszony kompozytor wymazał dedykację III Symfonii przeznaczaną dla Napoleona. Pozostawił na karcie tytułowej utworu jedynie słowa: „Symfonia bohaterska skomponowana dla uczczenia pamięci wielkiego człowieka”. „Eroikę” – bo o niej mowa – usłyszycie Państwo podczas „podwójnych koncertów” (25 i 26 kwietnia) w Filharmonii Wrocławskiej. Dopełnieniem koncertów będą również Taras Bulba Leoša Janáčka oraz Koncert skrzypcowy op. 14 Samuela Barbera. Symfonikom towarzyszyć będzie Marcin Markowicz, który dzięki niezwykłemu talentowi oraz charyzmie w „świeży” sposób interpretuje zarówno klasyczny, jak i współczesny repertuar skrzypcowy.

 

Papież z dalekiego kraju...

 

27 kwietnia, w dzień kanonizacji Jana Pawła II muzycy zespołów Filharmonii Wrocławskiej zapraszają do uczestnictwa w koncercie specjalnym zorganizowanym dla uczczenia tej radosnej okazji i uhonorowania Papieża-Polaka. We wnętrzu kościoła św. Stanisława, św. Doroty i św. Wacława instrumentaliści i śpiewacy pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka wykonają program będący rekonstrukcją tzw. liturgii salzburskiej, czyli repertuar, który z powodzeniem mógł być wykonany pod koniec XVIII wieku podczas jednego z nabożeństw. Oprócz Mszy B-dur Mozarta zabrzmi także jego motet Alma Dei Creatoris oraz trzy sonaty kościelne, które zostaną wykonane – zgodnie z historyczną praktyką wykonawczą i Ordinarium Missae – naprzemiennie z częściami mszy.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu www.tuwroclaw.com nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Najczęściej czytane

Alert TuWrocław

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera www.tuwroclaw.com i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Na które polskie owoce czekasz najbardziej?







Oddanych głosów: 1357