Wiadomości

Za podwyżki cen biletów MPK zapłacą ci, którzy z nich najczęściej korzystają

2012-01-17, Autor: beka
144 albo 216 złotych - tyle rocznie zapłacą więcej za podróże autobusami i tramwajami najwierniejsi pasażerowie. Czyli tacy, którzy kupowali bilety 30 dniowe. Jedynie co 10 pasażer kupujący tzw. “przejazdówki” nie odczuje podwyżki.

Reklama

Skąd wiemy, że tylko co 10 wrocławianin jeżdżący regularnie autobusami i tramwajami nie poczuje podwyżek biletów MPK? Z analizy tego, ile okresowych biletów imiennych sprzedało się w pierwszych 11 miesiącach 2011 roku.

Najbardziej popularny był bilet 30 dniowy na dwie linie (ten za 48 zł). Miasto sprzedało ich 439 tys. 118. Połowę mniej, bo 294 tys. 199 sztuk sprzedano na wszystkie linie normalne (za 80 zł) i tylko 81 tys. 030 sztuk biletów 30 dniowych na wszystkie linie normalne i pospieszne w granicach miasta (tych za 98 zł).


Jeśli policzyć dokładniej okaże się, że z biletów na dwie linie korzysta średnio 40 tysięcy z tych na linie normalne - 26,7 tysięcy, a tylko 7,4 tysiące pasażerów regularnie kupowało bilet za 98 zł (na linie normalne i pospieszne). Oznacza to, że tylko co 10 osoby nie dotknie planowana podwyżka biletów.

Przypomnijmy, że najprawdopodobniej od 1 maja 2012 roku zaczną obowiązywać nowe ceny za przejazdy komunikacją miejską w naszym mieście. Za bilet normalny zapłacimy wtedy 3 zł, za ulgowy 1,50 zł a na linie pospieszne 3,20 zł. I każdy kto jeździ na biletach jednorazowych zapłaci więcej.

Nowy cennik to także wyższe kary - zamiast 120 zł za jazdę na gapę zapłacimy 150 zł. Kwota zmaleje do 120 zł, jeśli uregulujemy ją w ciągu 7 dni od otrzymania mandatu. Wzrośnie cena biletu na 2 linie - z 48 do 60 zł, a bilet za 80 zł zostanie zlikwidowany.

Ci, którzy kupowali bilety na dwie linie zapłacą magistratowi rocznie 144 złote więcej, a Ci, którzy kupowali bilety za 80 - które zostaną zlikwidowane - oddadzą do wspólnej skarbonki 216 złotych. Innymi słowy - urząd miasta postanowił przerzucić ciężar podwyżki biletów na tych, którzy najczęściej korzystają z MPK. Jak to się ma do promowania jazdy tramwajami i autobusami? Odpowiedź zostawiamy wam.
Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (25):
  • ~ 2012-01-17
    06:07:53

    0 0

    Likwidacja biletów na wszystkie linie to porojony pomysł! Przecież po mieście nie idzie przemieszczać się 2 liniami, zwłaszcza że sporo tras jest remontowanych, zmienianych itp. Jeżeli myślą że ludzie będa kupować 2 razy bilety na 2 linie to się grubo mylą, powinno się szanować swoich klientów, zwłaszcza tych stałych, komuna się skończyła. Ja wybieram rower i mam wywalone na MPK i wiecznie spóźnione autobusy/tramwaje, które nie wiadomo kiedy przyjadą:/ Rowerem szybciej, taniej, pewniej, zdrowiej, nie spotykasz się z chamstwem i cyganerią, nikt cię nie okradnie, zwłaszcza że Wrocław ma dosyć przyzwoitą infrastrukturę rowerową.

  • ~ 2012-01-17
    07:40:39

    0 0

    popieram przedmówcę- z wyjątkiem takim że wolę swoim autem jeździć nawet ksoztem stania w korkach-przynajmniej w swoim czystym aucie jestem i nie musze znosić upokarzających warunków! a zadłużenie niech magistrat finansuje z kieszeni wizjoneró a nie mieszkańców!

  • ~C 2012-01-17
    07:49:55

    0 0

    dobry tekst, duzo konkretow, a mpk=wtr=pkp

  • ~barto 2012-01-17
    09:05:16

    0 0

    Obecnie korzystam z likwidowanego wkrótce biletu. Mogą być pewni, że przynajmniej moja karta pójdzie w odstawkę. Mam nadzieję na stratę MPK w związku z tą operacją - wówczas przystąpi do drugiej analizy.
    Znając prezesów i rzeczników w takim przypadku i tak się nie przyznają do błędu, podobnie jak z tramwajowymi Skodami.

  • ~ 2012-01-17
    09:24:03

    0 0

    Ja z Wrocławskiego MPK zrezygnowałem 2 lata temu. Choć czasami sytuacja zmusza do wybrania tego środka lokomocji - np. jak jadę na "piwko" w okolice rynku. Za każdym razem to pełna wrażeń podróż, utwierdzająca mnie w słuszności wcześniejszej decyzji. Żal, żal. Komunikacja miejska jeszcze bardziej się zacofuje, dla rowerów praktycznie nic sensownego nie powstanie, mimo apeli. Przypomina mi to batalię lobby samochodowego w Ameryce o usunięcie wszelkiej innej metody przemieszczania się po mieście. Tak na marginesie: http://kontakt24.tvn.pl/temat,autobus-splonal-doszczetnie,168363.html

  • ~bodek 2012-01-17
    10:05:28

    0 0

    Pomysł iście kretyński. Na całym świecie ludzi przyciąga się do komunikacji publicznej nieproporcjonalnie tanimi biletami okresowymi i drogimi jednorazowymi. U nas jak zwykle na opak. Dutkiewicz, gdzie Twoja ręka do ludzi? Panom od komunikacji przydałby się klapsik.

  • ~Jacek 2012-01-17
    10:38:44

    0 0

    "Podwyżki nie dotkną więc tych pasażerów, którzy codziennie i regularnie korzystają z komunikacji miejskiej" - powiedział Czuma.

  • ~ 2012-01-17
    12:01:51

    0 0

    Pisałem komentarz pod podobnym artykułem na ten temat, ale go powtórzę... . Jest sposób na uniknięcie podwyżki - bilet " normalny" tak naprawdę nie podrożał !!! Wystarczy kupić kwartalny. 80 zł. x 3 = 240 Jazda autobusem pośpiesznym nie miała do tej pory sensu - przecież stały w tych samych korkach ;) Naprawdę nic nie stracisz, przez trzy miesiące zapłacisz ( w sumie ) tyle samo, dodatkowo uzyskując
    - praktycznie za darmo - możliwość jazdy pośpiesznymi i wyjazdu poza miasto !!!

  • ~ 2012-01-17
    12:19:59

    0 0

    @Jacek
    Nigdy nie myślałem , że kiedykolwiek zgodzę się z Czumą !!!
    Ale on ma w tym wypadku absolutną rację !
    Trzeba dużo jeździć - aby naprawdę zaoszczędzić.
    Nie tylko do roboty i z powrotem, dwoma liniami ;)
    Pozdrawiam ^^
    Grzegorz

  • ~toluen 2012-01-17
    14:32:34

    0 0

    Ja podobnie jak Andrzej wybieram rower. Jednak z przyzwoitą infrastrukturą rowerową to przesadziłeś, mam to szczęście, że uczelnie mam stosunkowo blisko, a i do pracy dojeżdzam w 10 minut. Jednak wyjazd na rowerze do centrum kończy się załamaniem nerwowym i bólem obitych czterech liter od pokonywania krawężników !

  • ~n 2012-01-17
    15:07:02

    0 0

    Bilet za 80zł na wszystkie linie normalne zostanie zlikwidowany, zostanie na linie normalne i pośpieszne za 98zł, więc osoba chcąca jeździć wszystkimi liniami normalnymi zapłaci o 18zł więcej przecież...

  • ~ 2012-01-17
    15:08:12

    0 0

    Do autora pierwszego postu. Żadnego biletu ci nie likwidują. Co najwyżej podnoszą cenę i dorzucają pośpieszne. Do redaktora: równie dobrze mógłby pan napisać artykuł 'za podwyżkę cen paliw zapłacą ci którzy najczęściej nimi jeżdżą.' to chyba logiczne, bo kto ma zapłacić ci którzy raz na tydzień jadą gdzieś autobusem?

  • ~ 2012-01-17
    15:11:02

    0 0

    Pardon miało być ' za podwyżkę cen paliw zapłacą ci którzy najczęściej jeżdżą samochodami'

  • ~Marek 2012-01-17
    15:37:39

    0 0

    Jak wszyscy przedmówcy jestem oburzony skalą podwyżek.
    Niemniej wydaje mi się, że autor (chyba w emocjach) mocno przeholował budując końcowy wniosek: "...urząd miasta postanowił przerzucić ciężar podwyżki biletów na tych, którzy najczęściej korzystają z MPK."
    Przecież ci, którzy jeżdżą najrzadziej (kasują jednorazówki) mają taką samą podwyżkę (25%), jak jeżdżący dwoma liniami (też 25%).
    Natomiast jeżdżący najczęściej (bilety na wszystkie linie) mają podwyżkę 22,5% (jeśli nie używają lini pospiesznych) lub 0% (jeśli ich używają).
    Tak to bywa panie Autorze, gdy się pisze artykuł pod założoną wcześniej tezę.
    Niezależnie od powyższego 25% podwyżka na komunikacji miejskiej zasługuje na duże baty. Zwłaszcza po zafundowaniu wrocławianom niesprawnego ITSu, i drogich, dwukierunkowych wozów kompletnie nie przystosowanych do wrocławskiego tłoku w tramwajach.

  • ~ 2012-01-17
    17:28:04

    0 0

    Odbiło im czy co? Od początku jeżdżę na biletach za 80 zł. Może i na trasie praca dom dom praca by mi wystarczył na 2 linie ale dom uczelnia uczelnia dom już nie i co wtedy? W godzinach pracy często muszę coś załatwić na mieście. Wygodnie jest nie myśleć czym mogę jechać a czym nie na co mam bilet a na co nie. Zmuszają mnie do kupowania papierowych bilecików albo tego miesięcznego na normalne i podmiejskie, jak mi opcja podmiejskich wcale nie jest potrzebna. Noo aż się zagotowałem @$%#%*&^$ :/:/:/ Jak tak to ma wyglądać to już wolę stare Ikarusy, zdezelowane "jednookie" tramwaje i bilety z dziurkami. Szok... tak się zawieść i tak rozczarować... Eh :(

  • ~ 2012-01-17
    17:36:14

    0 0

    @Michał S. Czyaj ze zrozumieniem potem się wypowiadaj. Zadnego biletu Ci nie likwidują i nie musisz dodatkowo kupować jednorazówek. @Marek Co rozumiesz przez stwierdzenie "ITS nie działa"? Czytam różne fora i ludzie różne głupoty piszą a potem inni je powtarzają, a "ITS nie dziełą" jest jedną z takich trolowych głupot.

  • ~no-to-Dudu 2012-01-17
    19:10:41

    0 0

    Gościu - sam czytaj ze zrozumieniem. Obecnie w ofercie jest bilet 30-dniowy na wszystkie linie normalne za 80 zł i bilet 30-dniowy na wszystkie linie normalne i pospieszne za 98 zł. Likwidują bilet za 80 zł, zostawiają tylko ten za 98 zł. Jeżeli jest to rozszerzenie oferty to ja jestem sułtan :P

  • ~ 2012-01-17
    19:45:35

    0 0

    równie dobrze mozna powiedzieć, ze podnoszą cenę z 80 do 98 i dożucają pośpieszne tak jak już ktoś to wyżej napisał. Co nie zmienia faktu, ze w dalszym ciagu można będzie kupić bilet na wszystkie linie normalne (+pospieszne) i nie likwidują takiej możliwości i nie trzeba kupować jednorazówek co sugeruje Michał

  • ~ 2012-01-18
    07:31:42

    0 0

    gość widze że nakrecony i broni miasta ........po raz kolejny przezydent robi chwyt poniżej pasa a pomagają mu w tym jego radni, ci których wybraliście w dobrej wioerze...........

  • ~atomek 2012-01-18
    07:49:22

    0 0

    @Marek A kto wg Ciebie zapłaci najwięcej? Dla przykładu: Korzystający z biletu za 80 zł zapłaci o 18 zł więcej, z tego na 2 linie: 12 zł więcej, a te co jeździ np. średnio 2 razy w tygodniu, czyli kasuje 16 jednorazowych zapłaci 9,60 zł. Więcej. Kto więc najwięcej dorzuci się do kasy miasta wg Ciebie?

  • ~ 2012-01-18
    08:30:04

    0 0

    Chłopaki jasne, że kursując po mieście w godzinach mojej pracy będę jeździł na biletach jednodniowych (są takie?) czy czasowych, na szczęście nie ja za to płacę :) Ale po co zmieniać coś co dobrze funkcjonuje. Z biletu za 98 zł korzysta prawie 4 razy mniej osób niż z tego za 80 zł i likwidują ten za 80??? Totalnie bez sensu. Zamiast nas motywować do jazdy komunikacją miejską zmuszają do kupna droższych biletów których nie będziemy w pełni wykorzystywać. Żeby nie było że sami będą wozić swoje d... w tych autobusach.

  • ~ 2012-01-18
    08:48:23

    0 0

    w tym mieście nie mysli się i nie planuje- liczy się kasa, jak najwięcej kasy bo mamy problem z budżetem- każda decyzja jest podyktowana rachunkiem ekonomicznym i ma przynisoić kase a nie jakies efekty..............to efekt zadłużenia po uszy!

  • ~set 2012-01-18
    09:32:43

    0 0

    Większość i tak jeździ bez biletu. Maskom powinien być bezpłatny dla mieszkańców. Na utrzymanie MPK pieniadze z opodatkowania każdego mieszkańca i z biletów za parkingi. System prosty, sprawny, policzalny. Pora postawić na ekologię .

  • ~Gość 2012-01-18
    09:57:32

    0 0

    Myślicie cwaniaki, że zarobicie... Ja po podwyżce przerzucam się z biletu na wszystkie normalne na bilet na 2 linie. Gnoje.

  • ~!!!! 2012-02-16
    13:24:23

    0 0

    Najgorsze jest to że to wszystko wymyślają totalni kretynie - podwyżki zaskutkują tym, że ludzie przerzucą się na tańsze bilety (patrz wyżej - z wszystkich linii na 2) albo w ogóle zrezygnują z płacenia - w efekcie wpływy do kasy będą mniejsze niż zakładane...i za pół roku znów przeanalizują dane i dojdą do wniosku, że w takim razie podwyżka była za mała i pora na kolejną - banda kretynów... szkoda gadać, co się dzieje w tym kraju... pewnie jeszcze podniosą wiek, od którego można za darmo korzystać z MPK - do 120.... Żałosne to wszystko....

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu www.tuwroclaw.com nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.