Sport

BodyConstitution we Wrocławiu. Przyjdź na treningi doskonalić swoje ciało

2016-03-07, Autor: cel
Kulminacja seminarium praktycznego BodyConstitution organizowanego przez Instytut Grotowskiego odbędzie się w kwietniu tego roku. Znany jest już program treningów i warsztatów. Znalazło się w nim ponad 11 propozycji warsztatowych: od sztuk walki (aikido, capoeira, kalarippajattu) przez parkour i somaestetykę po taniec butō.

Reklama

Tegoroczne seminarium praktyczne BodyConstitution rozpocznie się od bezpłatnych treningów prowadzonych przez członków Studia Dwóch Ścieżek – Przemysława BłaszczakaJakuba Gontarskiego. Treningi odbędą się 2 i 3 kwietnia w Studiu Na Grobli.

Jak wspomina Przemysław Błaszczak: „W Studiu Dwóch Ścieżek postawiliśmy sobie za cel eksplorację tradycji ruchowych związanych z różnymi sztukami walki. Od początku mieliśmy intuicję, że to, co piękne i żywe w sztukach walki, może być czymś świeżym, nowym i karmiącym dla aktorów, tancerzy czy performerów".

 

 

Od 2 do 4 kwietnia uczestnicy seminarium praktycznego BodyConstitution będą mieli okazję zapoznać się z „L’ Art Du Déplacement”. Warsztaty z tej formy ruchu poprowadzi Laurent Piemontesi, przy współpracy Simone Bicorgny, Diany Bruno, Yohanna Basseza.

L’Art Du Déplacement (ADD) narodził się na przedmieściach Paryża w późnych latach 80. wśród grupy młodych ludzi, których łączyła przyjaźń lub więzi rodzinne. Swoją grupę nazwali Yamakasi, co w dialekcie Lingala oznacza „mocnego duchem”, „silne ciało”, „silną osobę”. W duchu dzielenia się, wzajemnego motywowania do rozwoju i coraz śmielszego przekraczania własnych granic stworzyli rygorystyczny system treningowy, obejmujący konkretne ćwiczenia i techniki, mające na celu doskonalenie ciała i umysłu. Z upływem lat dyscyplina l’Art Du Déplacement stawała się coraz popularniejsza na świecie (także pod nazwą parkour), a system został rozwinięty przez czterech członków grupy – Chau Bellego, Williamsa Bellego, Yanna HnautręLaurenta Piemontesiego, którzy propagowali kulturę dzielenia się, osiągania dobrego samopoczucia przez wysiłek mentalny i fizyczny oraz wartości, takie jak: szacunek, dobra wola, wytrzymałość i odwaga.

Od 5 do 7 kwietnia we wrocławskim Aikikai Dojo odbędą się warsztaty „Aikido – wróg jako partner” prowadzone przez Piotra Masztalerza, z gościnnym udziałem Tsuruzo Miyamoto Shihana. Na warsztatach prowadzący postarają się dotknąć istoty fizycznego kontaktu z partnerem. W bezpiecznych warunkach sali będzie można obserwować swoje reakcje na atak w obliczu zagrożenia. Istotną częścią treningu będzie nauka podstaw przewrotów i padów, ważnych elementów techniki. Kolejne warsztaty prowadzone będą przez Sathyanarayanana Govindana Kutty’ego Naira, Rajasekharana Naira Nagappana NairaRaama Kumara Ravikumara.

W Studiu Na Grobli odbędzie się wprowadzenie do kalarippajattu jako praktyki źródłowej dla zrozumienia integracji umysłu i ciała przez serię działań fizycznych unikatowych dla tradycyjnej praktyki kalarippajattu przekazywanej w linii CVN Kalari. Uczestnicy warsztatów wprowadzeni zostaną w proces treningu, „meyirakkom”, stylu północnego kalarippajattu rozumianego nie jako zestaw wymagających ćwiczeń z dziedziny sztuki walki, lecz jako proces źródłowy dla zrozumienia ześrodkowania umysłu, ciała i subtelnych, wewnętrznych sił, który kontroluje ruch i energię.

Program warsztatów obejmie naukę „chuvadus” – podstawowego stawiania stóp, serię ćwiczeń nóg, zwanych „kaalukal”, oraz pozycje ciała – „vadivus”. Tych osiem postaw wzorowanych jest i nazwanych według nazw zwierząt, m.in. lwa (Simha) i słonia (Gaja). Podczas warsztatów prowadzący skoncentrują się na niektórych podstawowych komponentach systemu treningu ciała zwanego „meippayat”, który łączy „chuvadus” i vadivus w serię ćwiczeń w celu wytworzenia subtelnego przepływu energii w kręgosłupie poprzez kontrolowane, okrężne ruchy ciała.

Dla miłośników capoeiry warsztaty poprowadzi Mestre Cobra Mansa. W Sali Teatru Laboratorium Instytutu Grotowskiego uczestnicy zostaną wprowadzeni w tajniki capoeiry angola, najbardziej tradycyjna forma capoeiry, której korzenie sięgają rytualnego tańca afrykańskiego. Jej pierwszym wybitnym mistrzem był Mestre Pastinha (Vicente Ferreira Pastinha). Angola charakteryzuje się powolnymi, płynnymi, wykonywanymi nisko nad ziemią ruchami: niskimi kopnięciami, uderzeniami głową i zejściami, a dwóch graczy-wojowników (angoleiros) znajduje się bardzo blisko siebie. Muzyka w capoeirze angola jest wolniejsza niż w capoeirze regional – nie ma na celu wywołania agresywnej interakcji, ale wyzwolenie pozytywnej energii.

Podczas treningów Mestre Cobra Mansa skupi się na: podstawach bazowych ruchów i elementów obrony oraz ataku w capoeirze angola, wprowadzeniu do muzyki, rytmu oraz rytuału, pracy ze świadomością ciała przez zwinność ruchów i odruchów, nad elastycznością oraz zrozumieniu rytmicznym oraz muzycznym w tradycyjnej capoeirze.

Zainteresowani japońską sztuką sceniczną będą mogli od 5 do 7 kwietnia w Studiu Na Grobli odbyć warsztaty butō – prowadzone przez Kagayę SanaeAmano Uzumi z zespołu Tomoe Shizune & Hakutobo. Członkowie zespołu przedstawią wszechstronną metodę Tomoe butō, która pozwala na wypracowanie ekspresji ciała w oparciu o techniki butō. Istotnymi elementami metody są relacja „świadomości ciała” i „środowiska (scenicznego)” oraz pełna afirmacja indywidualności tancerza/aktora.

Uczestnicy warsztatów będą doskonalić techniki twórczej fizycznej ekspresji, w tym taniec i techniki aktorskie. Od 8 do 10 kwietnia w Studiu Na Grobli Richard Shusterman poprowadzi wprowadzenie do samoestetyki. Teoria będzie powiązana z ćwiczeniami praktycznymi, mającymi na celu zwiększenie świadomości ciała i wrażliwości somatycznej w obszarach percepcji i ruchu. Ćwiczenia polegać będą na powolnych, delikatnych ruchach, co umożliwi maksymalizację świadomości i kontroli ruchu.

Od 8 do 10 kwietnia w Sali Teatru Laboratorium Savvas Stroumpos z Teatru Attis zapozna uczestników warsztatów z metodą pracy Theodorosa Terzopoulosa nauczaną w międzynarodowych akademiach i szkołach teatralnych oraz uniwersytetach, która inspiruje aktorów na całym świecie. Metoda Terzopoulosa skupia się na „emancypacji” uwięzionej energii i głosu, a jej celem jest rekonstrukcja utraconej jedności słowa i ciała. Uczestnicy wykonają ciąg dynamicznych ćwiczeń fizycznych i wokalnych stworzonych, by kultywować oddech przeponą poprzez koncentrację ciała.

Sugerowany trening aktywuje osie cielesne powiązane z centrum ciała (trójkąt energii), stymulując i wyzwalając źródła dźwięku i rezonatory ciała. Podczas pracy aktorzy będą zmierzać do osiągnięcia emancypacji głosu, wprowadzając elementy treningu do rytmicznej interpretacji tekstu (starożytna tragedia grecka i utwory klasyczne).

Ives Lebreton z kolei zapozna uczestników wartszatów z własną techniką. „Ciało-Energia” rozwija witalność czterech podstawowych energii procesu ekspresji aktora: energia mineralna/ziemia/obecność; energia roślinna/woda; energia zwierzęca/ogień/działanie; energia umysłowa/powietrze/świadomość. Warsztaty przeznaczone są przede wszystkim dla aktorów, tancerzy i śpiewaków (profesjonalistów, amatorów i osób uczących się), chcących wzbogacić swoje artystyczne środki, lecz także wszystkich zainteresowanych poznawaniem języków ciała i głosu poza ramami pracy teatralnej.

Warsztaty poprowadzi również Josef Frucek, który rozwija otwarty program badań ludzkiego ruchu Fighting Μonkey, wykorzystując jego rezultaty w kształceniu tancerzy, sportowców, aktorów i innych praktyków ruchu. Na treningi Studia Dwóch Ścieżek i warsztaty „Esprit Yamak” wstęp jest wolny (wymagana jest rezerwacja miejsc). Treningi i warsztaty odbywać się będą w języku angielskim.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu www.tuwroclaw.com nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Najczęściej czytane

Alert TuWrocław

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera www.tuwroclaw.com i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Na które polskie owoce czekasz najbardziej?







Oddanych głosów: 2151